Loppan84 skrev 2016-12-17 21:22:12 följande:
Amningen är så jobbigt just nu. Har ju haft överproduktion som gjorde att det alltid sprutade tunn mjölk och han åt därför ofta och hetsigt då han i stoet sett aldrig kom till den feta mjölken. Efter 6-veckorskontrolleb pumpar jag nu bort den tunn mjölken (blir ca en gång per dygn och bröst) och det betyder att han blir mycket mättare och mindre illamående. Men han är ju van att ligga och snutta ofta och tar ju heller inte napp så nu ska han hela tiden till tutten trots att hn egentligen inte är hungrig. Det resulterar i att han suger till mjölken kommer då släpper han taget och låter mjölken spruta. När det slutar tar han tag igen och håller på så. Om jag tar på mig så blir han så ledsen och skriker. Plus att det är svårt att veta om han tänker äta och jag inte vill neka honom mat (vissa av gångerna ska han ju äta på riktigt). Är så trött - det har alltid sprutat mycket pga överproduktionen men det här är en ny nivå. Känner att jag får börja amma i duschen eller nätt. Och ännu värre är ju att allt snuttande bara ökar produktionen igen.
Orkar snart inte amma mer är så trött på att i två månader haft fullständigt dyngsura kläder på oss båda och att ligga i blöta lakan. Och lukta sur mjölk och ont i brösten hela tiden för att de blir så kalla av blöta bh:ar när jag är ute. Har 6 bh:ar som passar nu och de tvättar och torktumlare jag varje dag men räcker inte för art ens kunna ha torr större delen av dagen. Ammningsinläggeb jag använder är supertjocka i kardad ull från Nöstebarn och under dem har jag de tjockaste engångsinläggen från Apoteket.
Sorry långt inlägg men jag är så trött. Orkar snart inte amma mer. Överproduktionen får jag ju inte gjort så mkt med men det kunde jag levt med om set va ok med resten iaf. Nån som varit med om nätt liknande med snuttandet och att drar igång mjölk och sen släpper bröstet och håller på sådär? Nu sitter sambon med honlm i vardagsrummet och jag ligger i sovrummet det är enda sättet för mig och brösten att få en ordentlig paus och för honom att somna
Jösses vilket jobb. Hade ingen aning om att överproduktion var så problematiskt. Gällande att suga och släppa så gör nog alla bebisar det i en period (eller flera). Ylva var riktig jobbig för någon månad sen. Men jag slapp ju det blöta (om hon inte sög in mjölken i munnen och sen spottade ut den, vilket inte heller var helt ovanligt).
Jag förstår att amningen verkligen är ett heltidsjobb för dig, pga det överproduktionen ställer till med. Så känn efter vad du vill med amningen. Mitt bästa tips är dock att du verkligen sätter dig in i allt med ersättning (på heltid) innan du bestämmer dig för att avsluta. Det är mycket jobb med kokning, förberedelser och planering. Särskilt kl 03 på natten eller när ens ersättning är slut i butik X-( och även är beredd på alla magproblem som kan följa med (luft från flaskor och förstoppning t.ex). Nu låter jag väldigt negativ mot ersättning. Det är jag inte :) Ersättning kan vara toppen! Men det är så många i min BF grupp som gått igenom det här med att sluta amma i en tuff tid och sedan ångrat sig. Det känns nog bättre med ett genomtänkt beslut som känns bra i det långa loppet än ett som tas i frustration.
Jag är övertygad om att det här med att suga och släppa är övergående. Troligtvis kommer han även att bli mindre tuttig överlag snart. När de börjar få mer koll och kontroll på omvärlden och sig själva så vill de göra annat än att hänga i tutten :) ylva har upptäckt sina händer nu och har bytt ut både napp och bröst (förutom när hon är hungrig eller jättetrött). Är rädd att hon kommer suga av ett finger snart :'D och ge inte upp nappen. Ylva tar sin men är inte helt frälst ännu. Men för eller senare så sitter det :)
Brukar inte det lugna sig med överproduktionen också? Att det liksom lägger sig lite med tiden? Här fått för mig det, men vet inte om det stämmer.