Inlägg från: sagoskog |Visa alla inlägg
  • sagoskog

Mammor från Tempar/Fertility Friend

Förlåt för att jag spammar tråden, men jag behöver era bästa tip.

Imorgon har jag utvecklingssamtal med båda barnen. Kommer ta 1-1,5 timme på skolan och sitter först med ena tjejen och hennes mentor och sen andra tjejen och hennes mentor. Deras pappa jobbar så jag går dit ensam med Ylva. Är rädd att hon ska bli grinig och överrösta hela samtalet. Tänkte att jag kanske kan gå en promenad först och sedan ta med mig liggdelen upp och hoppas att hon sover. Men med min tur lär ju supersovaren vakna direkt. I värsta fall får jag väl sitta med henne hängande i bröstet. Eller är det opassande?

• sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-11-24 23:07:32 följande:

Det här med övertrött bebis... hände igen ikväll. Har haft mycket besök och blev lite vandrande från famn till famn. Jag tror han blir överstimulerd och sliten v många människor. Det är andra gången denna veckan det varit mycket folk och han senare på kvällen gallskriker och är otröstlig utan förklarling. Vill inte ens amma (och det är kors i taket), klarar inte att somna trots att han i vanlig fall alltid somnar på kvällen om man håller honom stilla mot kroppen och inte ont i magen.

Någon annan som känner igen detta? Vad ska man göra isåfall? Undvika att samla många människor? Skärma honom i sin egen famn eller i vagnen? Säga att andra Inter får hålla honom när det är mkt folk?

Ja jag känner igen. Tack för kanontipset igår :) med filten och vaggande. Jag har inte hunnit testa än men tror absolut det kan funka. Som sagt så kan tuttandet lätt bli en ond spiral med hetsätande och kräkningar.

För Ylva är nog det primära problemet sömnbrist, vilket oftast blir resultatet av besök. I de situationerna brukar jag söva henne i famnen när hon blir trött. Oavsett om det är tråkigt att hon somnar 3 min efter att folket anlänt. Men hon vaknar tyvärr oftast innan hon är färdigsoven och det kan påverka kvällen i alla fall. Jag vet inte riktigt hur man löser det. Men mitt tips är iaf att priotitera att ge honom möjlighet att sova när han behöver. Nu menar jag såklart inte att ni inte låter honom sova. Men det blir ju lätt så att när det är mycket folk och saker som händer att de håller sig vakna på lånad energi liksom.
  • sagoskog
    eagle87 skrev 2016-11-24 18:47:04 följande:

Hur gick det idag med Ylva på utvecklingssamtalet??

Så stark du måste varit som orka när tvillingarna var nyfödda... <3.

Innan de sover hela natten, dvs ca 12 timmar, kan säga ganska länge.
  • sagoskog
    eagle87 skrev 2016-11-24 18:47:04 följande:

Hur gick det idag med Ylva på utvecklingssamtalet??

Så stark du måste varit som orka när tvillingarna var nyfödda... <3.

Bah.. råkade skicka iväg för snabbt. Innan de börjar sova hela natten, dvs 12 timmar, kan dröja ganska länge. De brukar ju behöva äta någon gång under den tiden ett tag. Men oftast räcker det med att de börjat sova 5-6 timmar i stöten och hålla sig till korta uppvak för att man ska börja känna sig som människa igen. Svårt att säga när det kommer. Det är ju väldigt olika. Det kan ju dessutom komma och gå lite under utvecklingsperioderna. Er son verkar ju sova ganska lite överlag och ingen större skillnad på dag eller natt. Det kan ju ta ett tag innan de får ordning på dygnsrytmen och jag förstår att det blir svårt för dig att få någon sammanhållen vila. Det är svår att säga något generellt om när eller hur. Men det kommer helt säkert att bli bättre och det kommer förmodligen ganska snart. Om ett år kommer nog denna period att kännas superkort, trots att den säkert känns evighetslång just nu. Försök att håll fast vid det när det känns hopplöst. <3

Sen jag fick Ylva så förstår jag inte längre hur jag fixade tvillingarna. Då är Ylva ändå väldigt enkel och lättsam på alla plan. Men jag förstår liksom inte hur det var möjligt att få in allt x2. Jag upplevde det inte ens som tufft. Sen fick jag ju visserligen en rad stressrelaterade problem när de var ca ett halvår. De berodde nog mest på det psykiska ansvaret, men säkert också på en praktiskt stressig vardag. Trots att jag inte upplevde det så just då. Jag är faktiskt riktigt imponerad över 20åriga mig och tacksam över att jag fick tvillingarna flest och inte tvärtom :)

Utvecklings samtalet gick bra:) Min sambo var hemma och gick en promenad med Ylva under tiden. Det blev inte alls som jag planerat för. Men det var bara bra tror jag. Jag har inte varit ifrån henne tidigare och har haft väldigt svårt att släppa taget. Nu fick mon sambo känna sig lite självständig, Ylva fick en timmes go sömn och jag fick ha utv.samtalen i lugn och ro (bara goda ord från skolan om tjejerna dessutom).
  • sagoskog

I morse skrattade jag så tårarna sprutade. Ylva stökade lite vid 8-tiden men jag kände mig inte riktigt redo för morgon. Jag hade redan ammat henne och tänkte att jag borde ge henne nappen ist för bröstet så att hon inte "glömmer" den. Jag la mig på rygg och lyfte upp henne på mitt bröst. Så vi låg mage mot mage , med hennes huvud under min haka, och gav henne nappen. Ganska snart måste jag ha dåsat till.. för när jag vaknar en stund senare så har ungen spottat ut nappen, hasat nedåt minst 10 cm och serverat sig själv. Haha, blicken alltså. Så himla nöjd :) Förlåt för den makabra jämförelsen. Men den minen:

• sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-11-26 13:13:09 följande:

Det andra jag skulle fråga är hur länge är det "normalt" att en en månads baby är vaken i sträck? Igårkväll var han vaken nästan 7 timmar från kl 17 till 00 med bara ett par 10 minuters sovpauser. Är andra bebisar också vakna så länge?

Hela tiden skulle han sittande uppe på mig och inte läggas ner. Behöver jag tillägga att detta var när jag va ensam hemma så min fredags middag blev ostbågar och päron

Tycker det låter som lillen är i första utvecklingsfasen :) och det kan nog vara orsaken till alltihop. Detta minne är ju sjukt dåligt. Så det är mycket möjligt att han "glömt" pappa litegrann. Och om han dessutom luktar annorlunda så kanske det är ännu svårare att känna igen sig. Om han är i en utvecklingsfas och söker extra trygghet (och pappa dessutom varit borta mycket) så är det ju fullt naturligt att han vill vara hos dig. Både den han känner bäst och den som har maten :) Ylva brukar också vara så mot sin pappa. Men vips så är han poppis igen. Det är ingen fara att det går fram och tillbaka med igenkänningen och populariteten såhär tidigt. Anknytningen i det långa loppet fixar sig liksom ändå. Sålänge han är närvarande såklart :)

Ang sömnen. De behöver ju definitivt sova mer än så och det brukar märkas på dem att de inte mår riktigt toppen av det. Men det blir så ibland och ju längre de är vakna, ju svårare verkar det vara att få dem i djupsömn. Om barnet sover bra i vagnen så är mitt tips att ta en lååång promenad när man märker att det drar iväg. Så man liksom startar om sovandet :)
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-11-26 14:01:42 följande:

Skönt stt höra att andra känner igen sig. Har precis läst mycket om utvecklingsstegen nu och tror du har rätt. Ögonkontakten har ökar mycket sista två dagarna oxh igår härmade han mig oxh försökte räcka ut tungan så de två sista dygnen när pappa varit borta har säkert varit påfrestande med mycket intryck för honom.

Ja eller hur, kändes så sjukt länge men han var så i gasen och ville bara sitta och titta. Inte skrikig bara väldigt vaken och stirrig, men man blir ju fundersam när det går så många timmar. var så nära att gå ner och hönta vagnen igår kväll men precis då somnade han. När man bor i lgh på 3e våningen lockar det inte så mkt att gå ut mitt i natten Men vi har en takterrass, kanske funkar att ta upp vagnen i lgh och stå och dra vagnen lite fram och tillbaka?!

Låter verkligen som ett utvecklingssteg :)

Nej då förstår jag att det inte blev någon promenad. Det är väl mest det att de kan bli så svårsövda och lättväckta när de är maratonvakna. Ylva kan också vara väldigt nöjd under dessa stunder, men smällen brukar komma förr eller senare. Oftast när hon ska sova. För lite sömn leder till sämre sömn typ.. ist för, som man ofta tror, att de ska sova bättre för att ta igen det de missat. Ylva genomskådar direkt fejkpromenader, men det kan absolut vara en ide att testa. Är det ändå nära min egen lägg-tid så brukar det bästa vara att jag också lägger mig för kvällen. Då sover hon. Men er kille sov i egen säng väl? Hur lyckas ni med det förresten? Jag har inte ens vågat testa.
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-11-26 15:38:54 följande:

Ja han sover i egen säng - men han har alltid sovit bra där så är väl bara olika från bebis till bebis vad de gillar? Men tror det hjälper att det är en korg som är på hjul också. Jag brukar lägga ner han när han redan sover eller nästan sover och då vaknar han alltid till lite men då kan man bara rulla den fra och tillbaka nån minut så somnar han med en gång igen. Dock ska sägas att igårkväll när han va så orolig så la jag han i nestet i sängen brevid mig och så la jag honom i egen säng när jag ammat på natten en gång.

Jag tror visserligen Ylva skulle vara en god kandidat för egen säng. Hon ligger ju i nestet och behöver inte vara jättenära. Men jag tror jag är lite för lat för att söva om henne i spjälsängen när hon vaknar på natten. Nu slänger jag ju bara in tutten i nestet och somnar om. Optimalt vore om hon sov i sin säng det första passet och jag sen tog över henne. Spjälsängen står redan intill vår säng som en vägg så det är ju ändå nära. Men jag får nog ta bort en del av spjälskyddet så att jag ser in isf för jag har en del tvång kring att se så att hon andas. Annars blir det många situps innan jag somnar. Tvillingarna sov i spjälsäng redan några veckor efter födseln. Men då var jag inte lika lat (och det var nästan lika svårt att söva om två barn i sängen som i spjälsängen).
  • sagoskog
    Loppan84 skrev 2016-11-26 21:51:35 följande:

Symetrical (eller andra som gjort mamma mage-träningen) vet du om man kan göra samma nivå flera gånger per dag? Annars tar det ju minst 9'dagsr att bli klar med nivå 1. Känns lite segt

Jag kör också mammamage. Verkar tyvärr inte som man kan det. Eller rättare sagt, klart man kan men det räknat inte ner. Sen måste man genomföra test innan nästa nivån låses upp. Jag fastnade på första nivån jättelänge eftersom det var så segt.
  • sagoskog
    Symetrical skrev 2016-11-28 16:35:49 följande:

Måste bara få dela med mig av äldsta sonens fantastiska hårsvall. I love it!

Åh! Det ser ju knappt verkligt ut. I positiv bemärkelse alltså. Trodde dessa hårsvall bara fanns på förpackningar till hårprodukter :-0 ttor du lillen kommer få samma? Här är vi alla skandinaviskt blonda a.k.a. råttfärgade :/ Ylva är dock väldigt ljus, men det går nog samma väg förr eller senare.

Synd med foten, toppen med brallorna och grattis på födelsedagen. Min syrra fyllde igår och jag den 11e :) hur mycket fyllde du? Jag fyllde 30 och nu i efterhsnd kändes det lite trist att knappt fira alls. Men samtidigt har jag verkligen ingen lust eller ork. Får väl fira 31 stort om det känns viktigt.
Svar på tråden Mammor från Tempar/Fertility Friend