Mammor från Tempar/Fertility Friend
Vad jag förstod det som på BVC och när jag läste på 1177 så räknas det som kolik eftersom att hon skriker minst 3timmar/dag flera gånger i veckan, otröstligt samma tider typ. I hennes fall så är det varje kväll, vissa värre än andra. Hon skriker i sån panik så länge att det kommer tårar. :( Sen vad det beror på får man försöka luska ut och utesluta saker och se om man finner någon orsak.
Så sjukt svårt för nu när hon har så ont och skriker så mycket så hinner ju brösten knappt bli fulla. Hon äter konstant så det är svårt att avgöra hur mycket man vågar pumpa ut. Igår morse sov hon bra runt morgonen så jag hade behövt pumpa ut innan amningen men då hade pumpen precis kommit och jag inte hunnit rengöra och läsa hur den fungerade. Typiskt!
Hur mycket pumpar du ut innan amning? Eller hur är det du gör?
För mig är det ingen specifik tid det är sprängfullt utan det är beroende på hur natten var, när hon somnade och hur hon sover. Hon sover oftast bäst mellan 03-09 (inte inatt...) så då är det bröstet jag använde för ganska många timmar sen helt sprängsmock men vet inte hur mycket jag ska ta ut innan jag ger henne bröstet. :/
Angående pumpning - nej hela poängen är att inte pumpa här och där så produktionen blir påverkad. Istället "tömmer" man båda beösten vid ett tillfälle. Dock blir ju brösten aldrig tomma, men man tömmer på den tunna mjölken som rinner fort. Det blir ca 70-100 ml per bröst för mig, men är ju väldigt individuellt.
Sen efter det så blockammar man - alltså minst 3 timmar ellee två gånger i sträck per bröst innan man byter (det som är längst tid innan byte). Då ska man helst inte pumpa alls om det inte blir väldigt ont eller så. Det betyder att man får lite spräng i det bröstet som vilar men det minskar hela tiden och plötsligt har det försvunnit. Det kan hända att man måste upprepa processen med tömning efter några dagar. Jag fick göra det en gång.
Läs artikeln om överproduktion och om du har många av symptomen - om inte ska du ju inte göra det. Du kan ju ta upp det med BVC också när du ska dit? Men om du har överproduktion ger det många lika symptom som kolik, se listan över. Hade många av symptomen själv dock inte skrikande bebis:
- hårda, väldigt spända och onda bröst
- galet läckande bröst, sprutande ibland
- bebis som åt väldigt hetsigt och var rastlös vid bröstet
- mycket luft i magen på bebis
- bebis som går väldigt fort upp i vikt
- han vill amma ofta men korta stunder
- bajsar väldigt ofta.
Allt ovanstående har försvunnit utom att han vill amma ofta men nu är han lugnare vid bröstet och kan somna där etc