Jag hoppas inte hon tar sitt liv, då har inte jag någonting att leva för det har jag inte. Min farmor sa att hoppas din pappa kan få ett till barn men inte mamma. Men jag hoppas jag får en lillebror, mamma och pappa har bara oss tre. Har alltid velat ha en bror. Mamma sa kan jag göra någonting för att få dig att inte hata mig till min syster, om det är så att jag ska vara singel hela livet så gör jag det för din skull. Pappa är rädd att hon ska försöka ta livet av sig när vi är där.
Plupp73 skrev 2017-01-27 22:08:00 följande:
Hon har gjort ett val som egentligen var helt nödvändigt för henne (annars väljer man inte som gift 3-barnsmamma att byta liv och bli lesbisk), men som fullkomligt slog sönder hennes tillvaro - när man nu ser det i perspektiv. Hon förlorade sin man, vilket hon räknade med. Men hon har i princip förlorat båda sina äldsta döttrar, varav en hatar henne och den andra nu kan tänka sig att bo med henne 1g/månad, och inte har en kärleksfull kontakt med henne längre. Den yngsta dottern har bra kontakt, men kommer att bo varannan vecka.
Vad har hon kvar? Varför ska hon vilja leva det här livet? Hon har i princip inga barn kvar. Det är sina barn en mamma lever för i första hand. Din mamma verkar vara en väldigt fin person, hon framstår omtänksam. Dock misshandlas hon psykiskt av sin egen familj...
Troligast är att hon kommer att försöka ta sitt liv igen. Depression är ett livshotande sjukdomstillstånd, hon får ECT-behandling vilket innebär mycket djup depression. Det här är väldigt allvarligt och farligt - och tyvärr har ingen vettig vuxen funnits runt er och fått er att gå ur sandlådan och fatta läget.
Jag tror att någon också bör förklara för din syster att er mamma på riktigt riskerar att dö. Din syster (och du själv) kommer att få väldigt svårt att leva med skulden över hennes självmord om hon senare lyckas.
Inse att era reaktioner inte är värda förlusten av hennes liv.