• ammela

ivf 2017

Dhevil skrev 2017-02-05 15:26:06 följande:
    Okej. Tack!

Hoppas verkligen att det går vägen. Orkar inte vänta. Just nu går jag runt och har ont efter den där jäkla hss som jag gjorde i tisdags.

Men huddinge verkar inte vara något att hoppas på då? För lång väntetid.
    Ne väntan är jobbig. Vi hade 6 månader från remiss till första besöket. Sen en månad innan vi fick börja. Evig väntan för oss alla :/
  • ammela
    Lundin87 skrev 2017-02-08 17:16:30 följande:

Hej!

Vi väntar på en tid på salhgrenska, vi har fått bekräftelse på att dom tagit

Emot det och tar väl ca 6 månader sa dom minst innan man får tid!

Jobbig väntan, vi har försökt i 2 år. Har problem med min ämnesomsättning och tar daglig medicin för det, låter på läkaren att det är problemet. Har ett barn tidigare med en annan!

Jobbig väntan!

Vi är igång med vår första IVF nu på Sahlgrenska. De mottog vår remiss 20 juni. Väntan är så jobbig...
  • ammela
    HarmoniMalin87 skrev 2017-02-08 18:24:18 följande:
    Hur långt tid tog det från att dom spolade dig(om du gjort det) till att du ska börja med sprutorna?
    Spolade äggledarna gjorde de under utredningen innan remissen skickades. Sprutorna ska jag börja med i kväll, kör långa protokollet så tagit nässpray nu i 3 veckor.
  • ammela
    Cfmilla skrev 2017-02-23 11:42:28 följande:
    Ja det gör dom alltid om man har 5 eller fler befruktade ägg.
    På sahlgrenska är det 8 eller fler för 5-dagars. Helt nytt för dem tydligen då de alltid kört 2-dagars innan!
  • ammela
    Cfmilla skrev 2017-02-24 17:10:05 följande:
    Jaha okej!

Jag får känslan av att SU ligger lite efter vissa andra kliniker.
    Jag också tyvärr... fattar inte helt varför men så är det nog.
    Tänker att det kanske är svårare för att det är ett universitetssjukhus? Vet dock inte hur de andra universitetssjukhusen i Sverige jobbar.
  • ammela
    Cfmilla skrev 2017-02-26 11:17:49 följande:
    Mej det vet jag inte... men min bästakompis sökte dit för att få hjälp med missfall, dom utredde lite halvhjärtat och sedan släppte dom det. Hon fick aldrig några svar mer än "otur".

:-/
    Vad synd!

Jag är annars väldigt nöjd med deras arbete och bemötande! Känner mig väl omhändertagen.

Jag ruvar nu ett 2-dagars åtta-celligt embryo. De andra odlas vidare och blir förhoppningsvis någon 5-dagars till frysen!
  • ammela
    honeybunch skrev 2017-03-22 18:34:40 följande:

I dag var vi på första infomötet samt fick Synarela (nässprayen utskriven) och ska starta direkt ikväll! Egentligen hade vi kunnat göra korta protokollet, men eftersom att äggplock då skulle ha sammanfallit med klinikens påskledighet så sa läkaren att vi antingen kan vänta med att köra igång till i maj, eller att vi kan köra långa protokollet så att vi kan styra ägglossning mer. Klart vi valde det tidigare alternativet, planen nu är att ha färdiga embryon strax efter påsk.

Jag är sååå taggad! Men hur sjukt känns det inte att gå in i en kontorsbyggnad och tänka "här ska vårt barn bli till"? Vi går till Stockholm IVF i Sjöstaden. Jag sa till min sambo att vi borde göra varje besök till en date och gå ut och äta eller fika efteråt så att vi kan säga till framtida barn att vi hade kul medan vi skapade dem. ;)

(Mycket möjligt att jag kommer tillbaka som en ledsen klimakterieko om ett par veckor och hånar min nutida optimism.)

Är det någon som gjort långa protokollet som kan berätta om biverkningar på nedregleringen?

Jag körde långa dock inte med synarela utan suprecur. Jag hade väldigt lite biverkningar, lite svettningar på natten och lite hjärtklappning precis när jag tagit sprayen. Det är ju klart väldigt olika med biverkningar men jag var väldigt orolig innan men mådde riktigt bra under hela behandlingen så ta det som det kommer! Lycka till!
  • ammela

Hej alla! Sakta men säkert har vi nu börjat förstå att vi är gravida! Känns helt otroligt! Håller alla tummar och tår för er andra och att eran resa går bra och skickar all styrka jag kan till er. Jag kommer inte kunna släppa gruppen så jag följer gärna er resa framåt!

• ammela
    Nube skrev 2017-05-13 12:52:53 följande:
    Vad kul, Grattis :) När blir BF då? Kul att ni lyckades! Hoppas på samma resultat imorgon!
    Tack!!
    Bf är runt 11-15 januari, lite olika beroende på vilken sida jag kolla på så vet inte helt.
  • ammela
    Marrelita85 skrev 2017-05-20 06:07:15 följande:

Hej allesammans!

Hoppar med gör då vi nyss gjort vårt första IVF försök i maj.

Vi betalade för ett försök och jag har gjort långa metoden via carl von linnekliniken, utan några större biverkningar alls! Haft lite huvudvärk och lite svettningar nattetid och nu är jag lite svullen om magen. Detta är helt galet och jag trodde att det inte alls skulle gå vägen pga. att jag inte alls mått dåligt sås om jag läst på FML att man gör!

Äggplock gick bra, jag var lite nervös och fick lugnande och under äggplocken morfin intravenöst, vilket gjorde det hela helt uthärdligt. Värre för min sambo som sa att det hade runnit blod ned på golvet (inget jag märkte alls).

De fick ut 11 ägg och av dem var 9 mogna. Av de 9 så blev alla befruktade när de mötte spermier, så därför långtidsodlades dem i fem dagar. I går var vi tillbaka på kliniken och fick tillbaka en jätte fin blastocyst och 2 till frysen. De har hela tiden sagt till oss genomgående att vi haft väldigt bra resultat och att vi borde ha stora chanser att lyckas så nu är det bara att leva som vanligt och hoppas att allt går vägen.

Är så glad att jag vände mig genom patientlagen till annat län och klinik. Detta otroligt bra och proffsiga bemötande vi fått på CVL från dag ett har varit toppen! Om vi misslyckas nu så kör vi våra "gratis" försök på samma klinik.

Nu till mina funderingar. Har testdag 26/5, men kan ju inte hålla mig från att testa så jag tog ett tidigt gravtest i dag som var jätte svagt positivt. Får göra om om två dagar och hoppas att det blivit starkare så det inte är ett spökstreck. När testade ni positivt tidigast? Jag har lutinus x3. Men bara tills 1,5 dag innan testdag. Läste att man enligt bipacksedeln skulle fortsätta 30 dagar efter konstaterad gradivitet. Hur har ni fått utskrivet?

Jag fick positivt på RD 9 med blastocyst!
  • ammela
    zuces skrev 2017-09-29 23:58:30 följande:

Hej! Är det någon som gör ivf på Sahlgrenska? När skickades er remiss in och när var ni på första besök? :) samt använde ni er av kortvarsel kön eller fick ni vanlig tillkallelse? Längtar jättemycket till att få börja jag själv! Remiss skickades in 30/5.

Vi gjorde på Sahlgrenska, tror remissen skickades i maj/juni och vi fick vår första tid i december. Och sedan igång i jan! Räkna med ca 6 månader. Vi stod på kortvarsel listan men tror vi fick en "vanlig" tid.
  • ammela
    zuces skrev 2017-09-30 10:57:10 följande:
    Tack för svar! Hur gick det för er sen? Är ni fortfarande på G med behandlingar?
    Gjorde en behandling med långa protokollet, insättning med en tvådagars som ej tog sig, gjorde en frysinsättning efter det och är gravid i v 25 nu! Vi är mycket nöjda med personal och behandling av Sahlgrenska! Hjälper ju såklart när resultatet blir bra också.
Svar på tråden ivf 2017