• ammela

ivf 2017

Nykär15 skrev 2017-01-11 08:51:24 följande:

Är det någon i gruppen som gör IVF i Göteborg? Glad

Jag gör på Sahlgrenska!
  • ammela
    MammaMiråå skrev 2017-01-17 17:37:17 följande:

Hej!
    Jag är mitt uppe i vårt första ivf försök, har tagit Synarel i 11 dagar nu och mår skit! Men det är hu tydligen bra säger kliniken för det visar att min kropp reagerar på sprayen. Första gången biverkningar är bra. någon annan som tagit synarel? Hur mådde ni?

Hur lång tid tog det innan biverkningarna? Tar visserligen Supecur så inte samma medicin, börjat idag...
  • ammela
    Cfmilla skrev 2017-01-29 21:59:12 följande:

Första sprutan tagen!

Shit, otroligt att vara igång!! :)

Spännande! Gick det bra?
  • ammela

Pratade med Sahlgrenska idag, tyvärr blir det v 8 (ska höras på fredag igen för en sista eventuell chans på v 7 men det såg inte så bra ut för det)
    Så en vecka till med sprayen.
    Ställer till det med jobb också så lite besviken men så är det...

• ammela
    Ivf-ulrika skrev 2017-02-02 15:40:33 följande:

Hahah helt sjukt men ut kan man titulera sig ruvare ???? Ett perfekt litet embryo sättes in i dag 13:45! Var meningen att vi skulle fått tillbaka två men den ene hade inte delat sig så bra så den ska få vila några dagar så får vi se om den kan hamna i frysen!

Nu kommer nästa väntan..testdag är den 21.

Åh så spännande!!
  • ammela

Jävla posten.... förlåt mig nu men är lite irriterad.

Hade släppt tanken av att det blir v 7. De ringer och säger vi kör v 7 börja med sprutor idag! Yes tänkte jag. MEN de har inte fått blodprovet jag tog igår och vågar inte chansa då det finns indikationer på att jag inte är helt nedreglerad... förstår att de gör så. Beslutet är helt rätt men jag HATAR studdsbollskänslan i att ena stunden ha hopp och andra helt i botten. Är väl såhär en IVF- resa ser ut men ändå...
    kan vara värre, absolut men just nu känns det inte så bra :/

• ammela
    Nykär15 skrev 2017-02-03 14:22:25 följande:

Usch vad jobbigt och frustrerande..man blir ju så ledsen. En månad bort känns som en evighet när man vill nånting...när blir det start i stället gissar du? 

Själv ska jag ta nya TSH-prover på tisdag. Innan det är nere under 2 så får vi inte starta IVF. Så under tiden försöker vi själva. Känns som man hela tiden möter nya hinder...hoppas innerligt det har gått ner mer denna gången..sist hade det bara sjunkt 0,9

Förstår att jag överreagerar, men är en känslomänniska. Är bara en vecka det handla om, så start på onsdag om provet ser bra ut!

Det hade varit så bra bara med v 7, har nämligen semester då och allt på jobbet hade löst sig automatiskt! Nu måste allt planeras och in med vikarier och skit....
  • ammela
    Nube skrev 2017-02-04 00:15:12 följande:
    Hoppar in här lite med en fråga.. Vad finns det för indikationer om att du inte är nedreglerad? Jag kör också lång protokoll och började med sprutorna i onsdags utan att jag lämnade blodprov för att kolla om jag var nedreglerad. När började du spraya? Har läst att om man börjar ca en vecka innan beräknad mens och att man sedan får blödningen inom 14 dagar betyder det att man är nedreglerad. Om man däremor börjar spraya från cyckelns första dag kollar man med blodprov. Jag började en vecka innan beräknad mens och fick mensen 13 dagar efter det så jag tänkte att allt är ok men blev ändå lite orolig.. tänk om jag inte är nedreglerad?
    Har sprayat i två och en halv vecka nu. Indikationerna enligt dem är att jag ansåg att mensen var lite mindre denna gången. Misstankar finns då att jag kan ha en cysta som producerar hormoner som gör i så fall att jag inte får fortsätta nästa steg med sprutor.

Läste dock i mina papper att mensen kan bli lite försenad och vara mer sparsam. Så jag gissar att jag ville att det skulle vara mindre och därför tyckte det under tiden. Jag har ändå haft mina 3 dagar som jag brukar men med minimalt mindre mängd. Men förstår att de vill kolla upp det, har de minsta oro kring något är det ju alltid bra att de faktiskt kollar, är ju för min skull i slutändan!

Jag skulle alltså inte ha gjort något blodprov egentligen men fick ett extra för att mensen var mindre är normalt.
  • ammela
    Dhevil skrev 2017-02-05 12:52:34 följande:

Hej alla kämpar.

Jag och min sambo var hos fertilitetsläkare på vårt sjukhus den 26/1. Han dömde ut migoch totalt och sa att jag aldrig kommer bli gravid utan ivf. Jag har noll ägglossning.

Vi har lämnat alla blodprover och spermaprov,väntar bara på svaret ang spermierna. Direkt när läkaren har fått detta skickar han remiss till huddinge sjukhus.

Hoppas verkligen inte att det tar 8 månader som jag läst att det förväntas kunna ta.

Jag har lite frågor, vad kostar sprutorna man måste ta? Visst är det bara tre ivf som är betalda? Läste om någon som gjorde sin sjunde och skrev att det va sista betalda.

Hur många lyckas på första försöket?

Lycka till allihopa.

Sprutorna är rätt dyra, typ 1000 kr tror jag. Men du betalar ju bara 2200 totalt innan högkostnadsskyddet tar resten!
  • ammela
    Dhevil skrev 2017-02-05 12:52:34 följande:

Hej alla kämpar.

Jag och min sambo var hos fertilitetsläkare på vårt sjukhus den 26/1. Han dömde ut migoch totalt och sa att jag aldrig kommer bli gravid utan ivf. Jag har noll ägglossning.

Vi har lämnat alla blodprover och spermaprov,väntar bara på svaret ang spermierna. Direkt när läkaren har fått detta skickar han remiss till huddinge sjukhus.

Hoppas verkligen inte att det tar 8 månader som jag läst att det förväntas kunna ta.

Jag har lite frågor, vad kostar sprutorna man måste ta? Visst är det bara tre ivf som är betalda? Läste om någon som gjorde sin sjunde och skrev att det va sista betalda.

Hur många lyckas på första försöket?

Lycka till allihopa.

Och välkommen hit!

När det gäller IVF så är det tre som gäller men då är det beräknat på äggplock. Har man tur får man något till frysen och har alltså fler chanser!

Chanserna är typ samma som för "vanligt folk" på naturlig väg. Runt 20-30 % tror jag. Forskningen säger att tre försök ska vara ganska optimalt då du har ökad chans varje gång. Tror ca 75 % blir gravida efter tre försök! Enligt Sahlgrenska.
Svar på tråden ivf 2017