ivf 2017
Vi har första möte om 1,5 vecka och hoppas vi får börja i januari!! :)
Vi har första möte om 1,5 vecka och hoppas vi får börja i januari!! :)
När har ni försök 3?
Jag käkar LCHF, min cykel är lite kortare än innan, annars en riktigt bra kost enligt mig! Mår riktigt bra och det hjälper ju när det för övrigt känns tufft!
Hoppar också in här! Påbörjar fertilitetsutredning denna vecka och lutar mot att sedan påbörja ivf då jag har endometrios. Är så nervös inför denna processen och rädd för att det inte kommer lyckas... så följs gärna åt! Vart kommer ni göra ivf? Vi bor i Växjö men kommer göra den i Göteborg då det inte finns i Växjö.
Styrkekramar!
Hej! Jag är tjej på snart 32år och min sambo är 41år. Har precis genomgått utredning gång nummer två för mig(gått med mitt ex för 6år sedan-oförklarligt barnlösa) och är oförklarligt barnlös, inge fel på någon av oss. Vi måste dock vänta tills hösten 2017 innan vi får landstingsfinansierad IVF då vi "bara" försökt ca. 17månader (måste försökt 2år). Detta trotts att jag försökt bli gravid under ca. 5års tid i tidigare förhållande. Funderar dock på att gå privat på Linnékliniken.
Är det någon som är insatt i hur det fungerar om vi går privat, kan man om det inte fungerar ta landstingsfinansierad när det gått två år eller är den vägen körd då?
Samt så förstår jag inte vad som menas med långa och korta vägen om någon vill förklara?
Sedan prismässigt vad innebär konventionell IVF och 3 behandling? Ser ju att konventionell IVF kostar 32000kr, frysåtersättning 14000kr och 3 behandling kostar 64000kr. Någon som går privat som är lite haj på detta vad man ska välja att betala för?
Någon annan som hänger här som haft en mamma som haft svårt att bli gravid? Min mamma hade tydligen svårt att bli gravid alla tre gradiviteter. Tog från att de försökte aktivt 4år innan jag föddes och då hade de ej skyddat sig 3år innan de försökt aktivt. Det har tagit ca. 3,5år i snitt att bli gravid med varje barn och då har de börjat ca. 3månader efter at varje barn fötts.
Hej, jag hoppas att jag inte kidnappar den här tråden nu. Jag och min sambo kommer troligtvis starta ivf under 2017, men genom landstinget. Har fått höra att det är 6-8 månaders väntetid, men stämmer det? För överallt i forum så står det om par som fått stå i kö i uppåt två år? Vår utredningsläkare sa "det bör inte vara mer än 6-8 månader" men hon var så flytande med allt hon sa, känns som att hon försökte uttrycka sig mjukt för att inte typ såra oss.
Vi var på vårt "sista" läkarbesök igår efter utredningen. Allting med mig ser bra ut, men så fick vi veta att min sambo har "ganska låg" spermakoncentration och långsamma spermier. Läkaren föreslog ivf. Jag som har läst på om allt möjligt under några månader frågade henne om inte partnerinsemination kan vara ett alternativ, men hon svarade nej. Det känns som att hon inte berättade för oss exakt hur dåligt det står till med spermierna. :( Det syntes så tydligt att hon var nervös och knappt ville titta på min sambo. Hon berättade nästan triumferande att allting ser jättebra ut med mig, som om det vore anledning att fira.
Tack för svar, man kanske skulle ta och flytta? Vet inte hur jag stå ut med att vänta tills augusti innan vi får starta och då blir vi väll bara uppsatta för möte och därefter IVF kö som är 3månader dessutom. =(
Jo vi kan säkert skrapa ihop pengarna, känns dock så sugit att lägga ut dessa pengar på något som andra får gratis! :( Dessutom är man ju inte ens garanterad att IVF kommer fungera på de tre försöken. Känns ju bättre att ha använt gratis försöken först och därefter lägga ut pengar när man redan är inne i "svängen" så att säga. Men som det ser ut nu så har vi kanske kommit i gång om ett år och det är ju sjukt lång väntan när man redan väntat så länge! :/ Har med mitt ex försökt i ca. 5år för att få barn så det är inte "bara" denna gång som känns lång, har ju med mig detta även sedan förut när det inte fungerade så jag är helt säker på att "felet" ligger hos mig även om fertilitetsutredningarna ej visat något.
Hej alla och god fortsättning!
Sitter och har kollat igenom mina recept på apoteket.se och läst lite om användande och biverkningar, kan bli kul detta haha.
Är det någon som har gjort sina beställningar på apoteket.se? Inget apotek i närheten har det jag behöver i lager, vet att dr kan beställa hem men är lite sugen på att prova nätet och få hem istället men är lite osäker, känns lite läskigt att fixa läkemedel så.
Googlar runt lite... hittade detta, självklart får man ta det men en nypa salt!
www.google.se/amp/s/www.dh.se/rakna-ut-din-chans-att-fa-hjalp-av-ivf/%3Famp%3D1?client=safari
Oj då, nu blev det stressigt.
Fick min mens igår, ringde kliniken idag och de vill att jag kommer dit imorgon och gör ett ultraljud för att se om min cysta är kvar. Ser det bra ut så ska jag börja med sprutorna imorgon kväll. Ni kan förstå att jag har nu stressat runt för att hitta alla sprutor i de olika städerna i närheten! Jag som hade tänkt beställa de nästa vecka!
Håll tummarna att allt går bra imorgon :)