• honeybunch

ivf 2017

Gör så sporadiska inlägg här men jag måste fråga om någon haft liknande symptom som jag. Idag är det dag 14 med Synarela och jag har sen en vecka tillbaka varit så enormt trött och illamående. Har fått sova på lunchrasten på jobbet och idag vaknade jag inte ens när klockan ringde, min sambo fick ruska liv i mig. När jag kommer hem efter jobbet orkar jag inte alltid laga mat eller äta utan går bara och lägger mig i soffan eller sängen.

Och illamåendet, jag blir tokig! Har kräkts ett par gånger men går runt med konstant illamående. Är det här normalt?

• honeybunch
    smurfen 11 skrev 2017-04-05 08:51:06 följande:
    Hej!
    Är med i andra trådar men såg ditt inlägg. Jag tar också Synarela, men på fjärde dagen. Vaknade igår natt av vallningar och var dyblöt, antar det är en biverkning av sprayen.  Men till din fråga, det står i bipacksedeln att " det har rapporterats att några användare fått illamående och kräkningar" Men det verkar vara om du fått dina äggstockar överstimulerade. Du kanske har ringt din klinik och kollat redan ? Det verkar inte tillhöra de vanligare biverkningarna. Har du kollat om det finns möjlighet du är gravid?
    Jag var på sprutinformation tidigare i veckan med en sjuksköterska och när jag berättade om mitt illamående och kväljningar blev hon så osäker så hon hämtade en läkare. "Står du inte ut? Vill du avbryta behandlingen?" frågade han. Klart att jag står ut, ville bara kolla om det är normalt. Fick inget svar på om det är normalt egentligen, men nu vet de om det i alla fall. Läkaren sa även att fördelen med nedregleringen är att det kan resultera i ett lite högre äggantal senare. Jag vet inte varför det skulle vara så, men jag får väl försöka fokusera på det positiva!

Jag kan omöjligt vara gravid. Mår så dåligt och är så nedstämd av synarelan att jag och min sambo inte lever så "kärleksfullt" just nu.
  • honeybunch
    smurfen 11 skrev 2017-04-09 13:19:16 följande:

Jo visst är det så att man står ut, man vet ju det är tillfälligt, och förhoppningsvis för ett gott syfte! Bara man kan fungera någorlunda normalt så. Jag blev illamående igår, antar det är pga  Synarelan. Inne på dag 8.

Så nu är du nedreglerad då, och fick börja med sprutor? Vad kommer du ta?

Också hört det kan bli lite fler ägg på detta. Det hoppas jag, för läkaren trodde inte på så många ägg, kanske därför jag fick detta protokoll.  Dessutom har jag testat korta med bara sprutor, det gav typ två ägg och inget äggplok.

Jag har inte fått nån mens nu, fick du mens under sprayningen?

Jag fick mens på spraydag 8 eller 9, men sen en till blödning fyra dagar efter den första! Det var tydligen helt normalt enligt läkaren. Jag fick börja med sprutorna (gonal f) för åtta dagar sen nu. Man "ska" ju må bättre då, och ja... illamåendet håller inte i sig hela dagen, men jag har kväljningar och uppstötningar varje morgon efter att jag tagit synarelan. Nu är dessutom magen svullen och ond. Jag jobbar på förskola så det finns liksom inte en lugn dag på jobbet heller. Men jag kämpar på. Ska på ul på fredag igen och har äggplock preliminärt bokat till måndag förmiddag. 15 äggblåsor hittades på förra ultraljudet! De är mellan 8 och 12 mm stora allihopa, så det är väl inte så konstigt att man känner sig svullen. :p Tydligen ska de växa till minst 18 innan de är redo för plock, så jag fortsätter med gonal f veckan ut och om allt ser bra ut på fredag så får jag ta ägglossningssprutan i helgen.

Varför tror inte läkaren på så många ägg? Hur mår du nu?
  • honeybunch
    Mabe skrev 2017-04-22 09:57:52 följande:

Jag är planerad för äggplock på måndag. Som vanligt ligger jag dock på gränsen till överstimulering men jag får hoppas att det inte är värre än att de kan genomföra återföringen. Känner mig dock duktigt spänd i magen....

Vad spännande, lycka till! Vårt äggplock blev flyttat till tisdag, vårt allra första. Jag är duktigt nervös nu kan jag lova.
  • honeybunch

Nu är äggplocksoskulden tagen, haha. Var inne i förmiddags och plockade ut allting. De sa direkt att det är så många äggblåsor att jag riskerar överstimulering, men efter att allt var klart så kom de och berättade att de hade hittat 17 ägg och att vi kör på med återinföring på torsdag som planerat! Woohoo! Skrattande

Första äggstocken gick jättebra, jag kunde prata och skratta med alla i rummet även om det gjorde ont. Andra äggstocken var värre, då låg jag bara och grät och skakade i benen efter en stund. :( Vill inte alls skrämma någon, det gick ändå bra och jag kände mig sedd och väl omhändertagen. Jag fokuserade på att djupandas och höll hårt i något "handtag" jag hittade på britsen. Gick in i mig själv och kunde inte svara på tilltal just då.

Jag har knappt haft någon blödning alls efteråt, däremot duktigt ont. Försökte fråga vad jag ska göra mot smärtan hemma, men ssk sa bara att det är alvedon som gäller. Så jag ligger i sängen och blir uppassad av min sambo. Cool Jag ska vara hemma från jobbet imorgon också och bara vila, det känns skönt.

• honeybunch
    smurfen 11 skrev 2017-04-24 12:00:16 följande:
    Något sent svar, råkade se att du citerat, men det syns inte när jag loggar in :(

Har du äggplock idag eller imorgon då? Spännande! Det bör gå bra, med morfin och lugnande ska du se ! Och 15 blåsor, inte illa!

Jag fick en normal mens fyra dagar senare än jag brukar få, sen slut på det, möjligen lite småflytningar efteråt nu.

Jag har också varit illamående ibland av sprayen, men överkomligt, och huvudvärk. Men det värsta har varit moodswings från hell ! Mår lite bättre nu.

Ska ta spruta 5 ikväll, tycker mig känna av lite vid höger äggstock men kanske bara inbillning. Lite svullen men kanske det också inbillning.. Imorgon blodprov. Ul på fredag. Kör halv dos Synarela nu.

Läkaren tror inte på så många ägg pga lite lägre äggreserv, så allt över 5 ägg är bra.
    Hur mår du  nu när du börjat med sprutorna då? Jag upplevde inte alls att jag mådde bättre efter att ha börjat med sprutorna, snarare samma symptom (trött, illamående) men dessutom plussa på att magen var öm.

Vår läkare sa att det krävs tre ägg för att de ska vilja plocka, ett tag trodde jag inte att vi hade fler än så. Då försökte jag fokusera på att det ju faktiskt bara behövs ett ägg av bra kvalitet! Klart att man vill ha fler till frysen och så, men jag försöker att inte tänka på vad som ska "hända sen" (dvs om vi misslyckas) utan ändå våga tro att vi ska bli gravida nu.

Om du gillar podcasts så rekommenderar jag Ebbas gravidpodd, det avsnittet då Markiz Tainton är med. Hon pratar just om humörssvängningarna och hur rasande hon kunde bli ibland under ivf-behandlingen. Jag både skrattade och grät när jag lyssnade på hennes historia.
  • honeybunch
    Mabe skrev 2017-04-25 22:08:16 följande:

Fick idag reda på att 18 av 20 små hade haft roligt och förenat sig så på lördag kör vi blastocyståterföring. Kände nästan inget på förmiddagen men på eftermiddagen och kvällen har det varit bökigt i magen.

Men gud vad kul, grattis!!

Jag har jätteont i magen idag, måste ringa till jobbet och säga att jag inte kan komma imorgon (skulle egentligen ha jobbat några timmar på förmiddagen). Vi ska göra återföring imorgon eftermiddag och jag vet inte riktigt hur jag ska palla åka buss, tunnelbana och tvärbana till kliniken. :(
  • honeybunch
    Mabe skrev 2017-04-26 18:26:39 följande:

Du ska se att det kommer gå bra! Mycket kan ändras tills imorgon så du kanske inte alls har så ont! Lycka till imorgon!

Tack! Nu är jag ute ur dimman lite grann men kvällen och natten igår var fruktansvärda. Jag önskar att jag hade blivit förvarnad om hur ont man kan ha. Jag har varit vaken hela natten, inte kunnat äta och mått illa. Haft så ont att jag inte kunnat vrida överkroppen och alvedonen hade lika gärna kunnat vara sockerpiller. Ringde kliniken och grät och förklarade att jag knappt kan röra mig. "Det är helt normalt, du har troligtvis blod i buken och mycket follikelvätska." Om det här är helt normalt hade jag velat bli förvarnad! :(
  • honeybunch

Nu har vi gjort återföring, ett litet fyrcelligt embryo på dag 2. Min livmoder sitter tydligen snett så doktorn hade mycket problem med att hitta in. :p

Jag mår bättre idag än igår, så himla skönt! Fortfarande ont när jag rör mig, men det är en sån lättnad att få pauser från smärtan (när jag ligger still). Nu får man hålla tummarna! Glad

• honeybunch
    Micro skrev 2017-04-29 21:00:06 följande:

Grattis honeybunch o Mabe till ruvarstatus. Håller tummarna allt jag kan.

Tack! Det är så himla spännande. ????
Svar på tråden ivf 2017