• honeybunch

ivf 2017

Hej, jag hoppas att jag inte kidnappar den här tråden nu. Jag och min sambo kommer troligtvis starta ivf under 2017, men genom landstinget. Har fått höra att det är 6-8 månaders väntetid, men stämmer det? För överallt i forum så står det om par som fått stå i kö i uppåt två år? Vår utredningsläkare sa "det bör inte vara mer än 6-8 månader" men hon var så flytande med allt hon sa, känns som att hon försökte uttrycka sig mjukt för att inte typ såra oss.

Vi var på vårt "sista" läkarbesök igår efter utredningen. Allting med mig ser bra ut, men så fick vi veta att min sambo har "ganska låg" spermakoncentration och långsamma spermier. Läkaren föreslog ivf. Jag som har läst på om allt möjligt under några månader frågade henne om inte partnerinsemination kan vara ett alternativ, men hon svarade nej. Det känns som att hon inte berättade för oss exakt hur dåligt det står till med spermierna. :( Det syntes så tydligt att hon var nervös och knappt ville titta på min sambo. Hon berättade nästan triumferande att allting ser jättebra ut med mig, som om det vore anledning att fira.

• honeybunch
    Cfmilla skrev 2016-12-23 09:08:27 följande:
    Hej!

Vart går ni?

Vi gjorde utredningen privat, och fick samma. Att min mans spermier var för få till antalet och långsamma. På mig såg det bra ut, men mina ägg börjar ta slut. Vi kommer att göra Ivf med microinjektion. Det var inte tal om något annat. Då har vi mycket goda chanser.

Hon förklarade att eftersom de är för få spermier så är det inte tillräckligt många som klarar första gallringen, och om några lyckas ta sig upp i äggledare är för trötta när de kommer dit. Så att lyckas på egenhand kan gå, men är väldigt osannolikt.
    Vi har gjort utredningen på Sophiahemmet men kommer att göra ivf genom landstinget, så vi får se vart vi får plats först.

Ja okej, tack för att du delade med dig. Vi skojar lite här hemma/försöker hålla humöret eller hoppet uppe någorlunda, och säger att det kanske finns en liten Frodo-spermie, en liten och svag men envis stackare som kämpar sig förbi alla hinder. Men det är väl kanske inte så troligt egentligen.
  • honeybunch

Är det någon som vet hur lång tid det brukar ta att få svar på att remissen tagits emot? Vår utredningsläkare sa en månad, men remissen skickades till Huddinge för en månad sen nu och vi har ännu inte fått svar. Känns så hopplöst att kolla brevlådan varje dag efter jobbet. Vi bara väntar på ett svar så att vi kan ringa vårdgarantikansliet med en gång sen.

Jag lämnade blodprov för hepatit och hiv först tidigare den här veckan, är det det som stökar till det? Behöver de provsvaren innan de ens kan skicka ut en bekräftelse om att man står i kön?

• honeybunch

Jag tänkte bara återkoppla till min tidigare fråga, ifall någon annan som jag sitter och väntar på remissvar.

Jag pratade med vårdgarantikansliet idag och de kan inte längre hjälpa till att "starta ett fall" och de kan inte se vart det är kortast kö. Huddinge kommer från och med i år bara ta emot "högspecialfall", jag frågade vad som menas med det och kvinnan på vårdgarantikansliet nämnde då fall där kvinnan har dåliga äggreserver eller där kvinnan är äldre än 38 år som exempel. (OBS! Jag är ej insatt i det här utan upprepar bara den lilla information som jag fick under ett telefonsamtal!)
    Huddinge sitter nu med en massa remisser som de behöver bli av med och delar ut dessa mellan de två kliniker som finns i Stockholm som utför landstingsfinansierade ivf-behandlingar; Stockholm IVF och Fertilitetscentrum Stockholm. Hon rådde mig att ringa en av dem eftersom att vår remiss är elektronisk och de borde kunna plocka fram dem.

Sagt och gjort, jag ringde till Stockholm IVF som enligt hemsidan har korta väntetider. Där fick jag höra att nej, de kan inte komma åt vår remiss och jag kan inte boka tid utan den, så jag måste vänta på ett brev som vi kommer få från Huddinge där det kommer att stå "vi kan inte ta emot er, men kontakta istället följande" ungefär. Det här brevet är troligtvis extra försenat eftersom att Huddinge har så mycket att gå igenom just nu. De (Stockholm IVF) sa även att de i år blivit tilldelade 700 nya fall från Huddinge i och med den nya reformen och att de förstås får fler och fler fall varje vecka. Ju längre vi måste vänta på remissvar, desto längre kommer kötiden att bli, så uttryckte hon sig.

Idag känns detta jävligt tufft...

• honeybunch
    kokosflingan89 skrev 2017-01-18 20:05:51 följande:
    Men när du väl får din bekräftelse, borde du inte då kunna ringa vårdgarantikansliet och åberopa vårdgarantin? Till mig sa de att vårdgarantin gäller från det datumet som står på remissen. Alltså när remissen skickades till Huddinge antar jag?
    Jo, kanske det, men med tanke på att de fått så många nya fall att ta sig an, vad skulle de göra om alla åberopade vårdgarantin? Alla gör väl inte det, men de flesta gör väl som vi och gör allt de kan tänker jag.

Ursäkta min pessimism, känner mig så nere nu. Har pratat med min sambo om att försöka ta en paus från den här tankeverksamheten och bara försöka lägga fokus på att vi två ska göra roliga saker och ha det bra tillsammans. Jag orkar inte längta och planera mer, inte just nu i alla fall.
  • honeybunch
    kokosflingan89 skrev 2017-01-19 15:44:57 följande:
    Jag antar att man kan skickas till Örebro och Falun också? Det sa de på Sophiahemmet iaf.

Jag förstår att det känns som världens bakslag men ni kommer få tid! Och ni borde få snart om ni åberopar! Men hur tänker ni kring att gå till en privat klinik?
    Vi har helt enkelt inte ekonomin för att vända oss till en privat klinik. :/
  • honeybunch

Nu har jag varit utloggad härifrån sen någon gång i januari då det kändes så hopplöst med kötiden. Nu när jag loggade in såg jag att 139 nya inlägg skrivits här sen dess. :) Vi har nu fått tid hos en läkare 22 mars och ska köra igång på april-cykeln! Så himla peppad!!

• honeybunch
    Chestnut skrev 2017-03-02 13:53:54 följande:

Har följt din väntan lite i bakgrund.... då jag också väntat på godkännade av remiss. grattis till den 22a! jag också fått tid och ska köra igång den 14de

Tack! :) och grattis till dig med! Det har känts så skönt att kunn släpp den här stressen, den stora frågan "när?" Nu räknar vi ner vecka för vecka istället. :) Snart drar det igång!
  • honeybunch

I dag var vi på första infomötet samt fick Synarela (nässprayen utskriven) och ska starta direkt ikväll! Egentligen hade vi kunnat göra korta protokollet, men eftersom att äggplock då skulle ha sammanfallit med klinikens påskledighet så sa läkaren att vi antingen kan vänta med att köra igång till i maj, eller att vi kan köra långa protokollet så att vi kan styra ägglossning mer. Klart vi valde det tidigare alternativet, planen nu är att ha färdiga embryon strax efter påsk.

Jag är sååå taggad! Men hur sjukt känns det inte att gå in i en kontorsbyggnad och tänka "här ska vårt barn bli till"? Vi går till Stockholm IVF i Sjöstaden. Jag sa till min sambo att vi borde göra varje besök till en date och gå ut och äta eller fika efteråt så att vi kan säga till framtida barn att vi hade kul medan vi skapade dem. ;)

(Mycket möjligt att jag kommer tillbaka som en ledsen klimakterieko om ett par veckor och hånar min nutida optimism.)

Är det någon som gjort långa protokollet som kan berätta om biverkningar på nedregleringen?

• honeybunch
    Dea85 skrev 2017-03-21 20:32:31 följande:

Hej!
    Jag väljer att haka på denna tråd, då vår utredning blev klar igår. Det enda som saknas är att läkaren inte riktigt kunde se säkert om/när jag haft ägglossning så vi tog nytt prov igår.
    Jag har en son på 6 år från ett tidigare förhållande. Han blev till första ägglossningen efter 10 år på p-piller. Idag har jag och sambon försökt i 13 månader, hans resultat var väl inte perfekt men ej heller dåligt. Statistiskt sa hon, kunde det bli jackpot på första försöket, eller inte bli nåt alls.. 5milj gubbar/ml var väl det som var perfekt om jag förstod det rätt, han låg mellan 1,2-1,5milj/ml. I alla fall så ger detta oss rätt till ivf via sjukhuset, men då måste jag gå ner 8kg för att hamna på ett BMI under 30 för att kunna få remiss. Efter sonens födelse så gick livet utför så all den vikt jag samlade på mig då sitter fortfarande kvar, blir fan inte klok på hur jag ska gå ner.. 8kg är inte så mycket men känns som 80 :/
    Hur länge har ni fått vänta från att remiss skickades till att saker börjar komma igång? Jag vet inte alls vad jag ska förvänta mig, hur lång tid saker tar eller vilka steg man måste gå igenom :/

Hej! Jag förstår att 8 kilo kan kännas som mycket. Jag är ingen expert på viktminskning, men har läst att många sätter upp delmål. Ta ett halvt kilo i taget så det inte känns så övermäktigt?

Vår remiss skickades i slutet på december och vi sätter igång i dag med långt protokoll, så ungefär 3 månader tog det för oss att komma igång. Ganska snabbt egentligen, men när man inte vet hur och när saker ska ske så känns väntan evighetslång, varje vecka tar ett år att ta sig igenom.

Vår läkare berättade för oss att ett spermatest som inte är perfekt inte har någon betydelse för om IVF lyckas eller ej. Bara det finns spermier så har det samma chans att lyckas som någon som har perfekta spermier.
Svar på tråden ivf 2017