• Nykär15

ivf 2017

Cfmilla skrev 2016-12-23 09:08:27 följande:
    Hej!

Vart går ni?

Vi gjorde utredningen privat, och fick samma. Att min mans spermier var för få till antalet och långsamma. På mig såg det bra ut, men mina ägg börjar ta slut. Vi kommer att göra Ivf med microinjektion. Det var inte tal om något annat. Då har vi mycket goda chanser.

Hon förklarade att eftersom de är för få spermier så är det inte tillräckligt många som klarar första gallringen, och om några lyckas ta sig upp i äggledare är för trötta när de kommer dit. Så att lyckas på egenhand kan gå, men är väldigt osannolikt.

Tråkigt se att ni kämpar ännu, men skönt ni kommit en bit på vägen. 

Här kämpar vi med fortfarande som du förstår efter vårt MA i somras. Har gjort privat utredning, får inte via landstinget längre pga min ålder. Jag hade för högt TSH så får Levaxin nu och även stimulering med Letrozol för att få ÄL på vanligt tid då den vart försenad efter MA. Tar andra dubbeldosen nu precis. Vi kommer däremot bara köra denna och kanske 1-2 försök till själva och sen gå på IVF. 

Utredningen visade på fin äggreserv och bra spermier iaf. Och förmodligen ställer TSH till att det är svårare bli gravid och ökar missfallsrisken massor. Får även Trombyl och Lutinus att stötta med OM jag blir gravid. 

Men kontakt med klinik kommer tas nu så vi är inne i det lagom till mars iaf då jag inte vill tappa ännu mer dyrbar tid nu. 

• Nykär15

Nu har vi tagit kontakt med kliniken för en ev uppstart i mars. Fram till dess kör vi med Letrozol två gånger till, är mitt i andra dubbelkuren nu. Vår utredning är ju klar så de kan få alla de underlagen och på så vis kan vi nog rätt fort påbörja en behandling med äggplock vilket känns skönt. 

Jag är ju tyvärr ett år för gammal för att gå via landstinget...så privat för vår del, men har frågat jobbet om vi kan få göra bruttolöneavdrag iaf för att hålla nere kostnaden lite. 

• Nykär15
    larssonc skrev 2017-01-10 09:19:04 följande:

Hej,

Jag går gärna med här om det är ok? Jag och min sambo är båda 27 nu i början på året. Vi har börjat försöka få första barnet.

Efter att ha sökt hjälp hos privatgyn för frekventa mellanblödningar fick jag igår mina provsvar. Hade väntat mig att få höra att jag skulle bli behandlad med gulkroppshormon och så skulle det vara bra sen. Istället fick jag beskedet att jag har ett väldigt lågt amh värde. Har ett värde på 0,3.. Vi blev omgående inbokade för att påbörja planering av ifv. För oss är detta helt främmande. Ingen aning om vad det innebär eller vad våra chanser är. Jag är nog fortfarande i chock. Är det någon mer som har ett lågt amh värde?

Vi har vårt första möte den 24e januari. Min läkare skulle se till att vi började direkt. Har ingen aning om vad som väntar men håller alla tummar och tår för att få en liten. Det är verkligen en chock att gå från tron att man inte har några problem att bli gravid (antog att blödningarna var pga p-piller stopp och kroppen vad i obalans) till att få höra att ivf nog är vår enda chans. Har få ägg och små äggledare som på vul såg ut hall ha börjat lägga av..

Tuffa besked Obestämd men skönt det finns hjälp att få och att ni kommer in i det direkt. 

Jag är 40 år och min kille 28, mitt AMH låg på 2,1 vilket anses jättebra för min ålder, men däremot har jag ju två missfall bakom mig senaste året, ett sent. Och pga min ålder kan ju kvalitén vara sämre, det ser man ju inte via AMH. Vi får just nu stimulering i egen cykel och väntas starta IVF i mars, så detta och ett försök till på egen hand. Sen ansåg kliniken (privat) att vi inte ska tappa mer tid och gå vidare pga åldern. 

• Nykär15
    U Bet I Am skrev 2017-01-11 02:56:15 följande:

Hejhej!

Hoppas det är okej att hoppa in här.

Vi är ett par på 30 resp 35 år som försökt få barn i två år utan minsta tecken på en graviditet. Vi har genomgått en fertilitetsutredning för ett år sedan som inte påvisar några fel på någon av oss.

Nu har vi precis lämnat blodprov och inväntar en kallelse till IVF-kliniken i Umeå. Hoppas bara att det inte tar aaalltför lång tid.

Har känt mig lite deppig och väldigt ensam i det här då det känns som att man är ensam.

Tänkte att det börjar vara dags att presentera sig här istället för att bara vara inne och smygläsa. ;)

Välkommen!!
  • Nykär15
    ammela skrev 2017-01-11 13:47:49 följande:
    Jag gör på Sahlgrenska!
    Ah kul! Eller ja kul och kul eg men du fattar Glad vi kommer ju gå privat, förmodligen blir det Fertilitetscentrum.
  • Nykär15
    Milla8101 skrev 2017-01-11 21:51:24 följande:
    Vi ska oxå göra på fertilitetscentrum, fast genom en privat klinik.
    Som oss då Glad Spännande! Vi ska på ett första möte i februari är planen med uppstart i mars hoppas jag.
  • Nykär15
    PetiteCherie skrev 2017-01-12 11:18:56 följande:

Hej! Hur länge fick du vänta efter att remissen skickades? Har inte fått någon tid för första möte men det kanske tar ett tag... :/

Har ingen remiss, har ju själv bara kontaktat dem.
  • Nykär15
    Cfmilla skrev 2017-01-12 20:57:43 följande:
    Japp vart går ni? Vi kör på nordic

Vi ska börja på Fertilitetscentrum är planen, ska bara köra en omgång till med Letrozol på egen hand först, så uppstart runt slutet februari/början på mars. 

Har BIM på måndag men känns redan kört, negativt idag. 

• Nykär15
    2017Sthlm skrev 2017-01-16 11:47:49 följande:

Förmodligen så kommer de bli ICSI, vi får väl se. Målet är att få en tid till att börja med. Kunna få ett mål i sikte, en checkpoint eller vad man ska kalla de.
    Det här med sprutor!!!! Jag vet inte hur jag ska kunna ta mig igenom den mentala biten. 

Jag är inte direkt rädd för smärtan utan de är nålen i sig som gör mig svinfärdig.

Vet hur det är...hittills har jag bara fått ta två Gonal-F (en per cykel ihop med Letrozol) och det är hemskt...en enda liksom. Så rädd för vad som kommer ske om det inte tar sig denna sista omgången vi snart startar och ska över på IVF. Min kille har tagit sprutan på mig, fixar absolut inte att göra det på mig själv...
Svar på tråden ivf 2017