• Anonym (Modern)

Gemensam vårdnad. Kan jag förhindra barnen att åka till pappan?

Vi har gemensam vårdnad över våra två barn.

Bra relation mellan varandra, aldrig bråk och tjafs. Det har funkat bra i alla år vi varit separerade, ca10år.

Nu är problemet att barnen inte mår bra hemma vid honom, pg av en massa olika anledningar. Saker han lovat att ordna. De vill hem till honom för att få träffa honom, men de vill inte vara hemma vid honom pg av omständigheterna.

Han har i två års tid lovat att göra något åt detta. Jag har hotat med orosanmälan till soc om han inte gör något åt det och han har lovat återigen. Vi har pratat om saken och aldrig bråkat om det hela. Även hans släkt har försökt få honom till att genomföra detta.

Barnen har emellanåt själva valt att stanna vid mig istället för att åka till fadern pg av detta. Sedan har han lovat ändring men inget har skett.

Nu har jag fått nog. Har jag rätt att behålla barnen fast de egentligen ska till honom på söndag?

Jag tänkte helt enkelt sätta stopp för detta nu och säga åt honom att barnen inte kommer komma alls till honom fören detta är ordnat. Vill han träffa dem kan han komma hit.

Hur ser lagen ut, kan jag göra så fast vi har gemensam vårdnad? ( Jag boende föräldern )

Nu tror jag knappast att han går till familjerätten. Men om.

• Svar på tråden Gemensam vårdnad. Kan jag förhindra barnen att åka till pappan?
  • Anonym (Nisse)

Hur ofta är de hos pappan och vad är det för något som är så farligt att barnen inte får vara där mer?

• Anonym (Ms)

Nej. Du kan bli anmäld för umgängessabortage. Men om barnen inte vill dit så kan du inte tvinga dom.

Mina barn ville inte till pappan. Han klagade till rätten och kontaktperson ordnades. Men kontaktpersonen kan inte tvinga dom heller. De följde inte med när hon kom och hämtade dom.

Det blev besök i rätten och blev anmäld för umgängessabortage. Men om barnen själva kan säga till socialen eller rätten att de inte vill gå dit så ska de ta beslut utifrån barnens önskemål.

Men som sagt om barnen vill till pappan så ska dom få åka dit. Det blir fel då om du stoppar det.

• Fru Ve

Men vad handlar det om? Blir barnen utan mat eller inte har sängar att sova i eller dylikt? Prata med soc hellre än att på eget bevåg hålla barnen från pappan. Det kan slå tillbaka på dig själv annars.

• Anonym (K)

Det blir väldigt svårt att säga varken bu eller bä när vi inte får veta något om omständigheterna hos pappan, varför det är så farligt eller olämpligt för barnen att vara där, och varför de inte vill dit. Men håll inte barnen själv på eget bevåg som kommentaren ovan sa utan kontakta soc och gör orosanmälan. Då får pappan kanske tummen ur till slut!

• Birgitta02

Vad är det han lovat ordna men inte gjort?
    Om de inte far illa så har du svårt att motivera att hindra umgänge. Umgängessabotage kan göra att du helt förlorar vårdnad och boende.

• Anonym (Nisse)

Ts, har du inte tänkt berätta mer?

Varför har du stått ut i två år och plötsligt bestämt att just i helgen så blir det skadligt/oroande för barnen att vara mer med sin pappa?

• Brumma

Som ovanstående säger så är det svårt att säga varken bu eller bä utan att veta mer.

Är det tex datorer, tv-spel eller andra prylar pappan inte ordnat så nej, det är såklart inte anledning för dig att hålla hemma barnen. Är det ngt som är rent farligt för barnen har du däremot ett ansvar som vårdnadshavare att agera.

Svar på tråden Gemensam vårdnad. Kan jag förhindra barnen att åka till pappan?