Inlägg från: Anonym (Modern) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Modern)

Gemensam vårdnad. Kan jag förhindra barnen att åka till pappan?

Vi har gemensam vårdnad över våra två barn.

Bra relation mellan varandra, aldrig bråk och tjafs. Det har funkat bra i alla år vi varit separerade, ca10år.

Nu är problemet att barnen inte mår bra hemma vid honom, pg av en massa olika anledningar. Saker han lovat att ordna. De vill hem till honom för att få träffa honom, men de vill inte vara hemma vid honom pg av omständigheterna.

Han har i två års tid lovat att göra något åt detta. Jag har hotat med orosanmälan till soc om han inte gör något åt det och han har lovat återigen. Vi har pratat om saken och aldrig bråkat om det hela. Även hans släkt har försökt få honom till att genomföra detta.

Barnen har emellanåt själva valt att stanna vid mig istället för att åka till fadern pg av detta. Sedan har han lovat ändring men inget har skett.

Nu har jag fått nog. Har jag rätt att behålla barnen fast de egentligen ska till honom på söndag?

Jag tänkte helt enkelt sätta stopp för detta nu och säga åt honom att barnen inte kommer komma alls till honom fören detta är ordnat. Vill han träffa dem kan han komma hit.

Hur ser lagen ut, kan jag göra så fast vi har gemensam vårdnad? ( Jag boende föräldern )

Nu tror jag knappast att han går till familjerätten. Men om.

• Svar på tråden Gemensam vårdnad. Kan jag förhindra barnen att åka till pappan?
  • Anonym (Modern)

Nu ska jag försöka förklara mer.

Det är inte fara för liv och vä. De mår bra fysiskt, får mat osv osv. Men inte psykiskt.

Jag vet inte hur jag ska förklara utan att det ska bli att låta fel.

Men vi gör ett försök.

För några år sedan träffade han en ny flickvän. Som bor med honom ibörjan var allt bra sedan tog de skruv. Hon vägrar prata med barnen när de är där. Hon suckar eller stönar när de kommer in i rummet hon är i. Eller rent av säger "usch"

Hon har anklagat barnen för en massa saker på sociala medier och jag har tagit detta med fadern, INTE tagit barnens parti utan för att höra om det är sant det hon säger. Isåfall måste ju något göras (anklagat dem för ganska grova saker) fadern har sagt att det bara är påhitt.

Jag har föreslagit att barnen och hon ska gå till sociala etc och få hjälp med att lära sig umgås.

Sist de va vid honom så.

Slängde hon igen dörren och stack därifrån när de kom. ( de kom lite innan de brukade. Inget oplanerat)

Hon skrek åt deras far att de är deras fel att deras dotter är ledsen. Att hon enbart är det när de är där (hon var ledsen för att flickvännen vägrade låta sin dotter leka med våra döttrar).

Hon sa inte hej till dem en enda ggr på hela veckan. De bor alltså i samma hus... och har ett barn tillsammans.

Hon skällde på deras pappa för att när de sätter på sig skorna på morgonen, vaknar hennes dotter. (Av kardborren som öppnas.. ) vilket har gjort att de valt att ofta gå ut och sätta på sig skorna. Eller äta frukost påvägen till skolan. För att inte störa.

Deras dotter får inte umgås med våra barn. Fast de bor under samma tak!

Hon får inte ens vara med när de fyller år. Pappan får inte heller vara med och fira dem om jag ska vara med tex om de ska vara kalas hemma vid deras farmor, skolavslutning etc..

Flickvännen säger inte ens grattis när de fyller år.

De har hänt att de glömt nyckeln hem i skolan, så de har fått lov att ringa på dörren. Flickvännen vägrar öppna så fadern har fått åka hem från jobbet tidigare fast hon varit hemma och kunnat öppna (de är stora nog att klara sig själv hemma.. så Flickvännen ser inte efter dem)

Detta är ändå bara lite axplock.

Fadern har lovat att göra saker åt detta. Han har dels lovat att hon ska flytta väldigt många ggr.

Barnen mår såklart inte bra av detta och är ofta ledsna när de kommer hit över allt som hänt under veckorna. De vill dessutom ha en relation med sitt syskon.

Fadern erkänner att det är såhär. Han ber om ursäkt till barnen och lovar att göra saker åt det.

Jag har sagt att händer inge kommer det bli soc. Osv. Han har lovat bättring. Men ja de sker inte.

Vi har trots allt en bra relation till varandra. Även om han bara kan prata med mig när han är på jobbet annars blir hon galen. (Vi pratar enbart om barnen)

Men de händer aldrig. Det han lovar sker inte. Jag förstår att situationen är komplex för honom. Samtidigt förstår jag absolut inte varför han tillåter det att fortgå.

Denna vecka skrev barnen sms att de inte tänker komma till honom förens de fått ett datum då hon ska flytta. Han bad om ursäkt lovade att ordna ett datum och skrev att han förstod dem.

Barnen är även rädda att när/om hon flyttar kommer de aldrig mer att få se sitt syskon.

• Anonym (Modern)
    Anonym (Men?) skrev 2016-11-12 14:02:49 följande:

Du ska omedelbart göra en orosanmälan.

Pappans nya flickvän mår uppenbart dåligt och behöver hjälp. Att hon inte tillåter syskonen att leka med varandra är lika illa för hennes barn som för era barn.

Pappan tänker uppenbarligen inte be flickvännen flytta, och det du ber honom göra är att välja mellan sina barn! Inte OK.

Anmäl till soc så att de får hjälp att reda ut sina problem!

På vilket sätt ber jag honom välja mellan sina barn?

Är det de faktum att jag sagt att om inget görs kommer jag anmäla så att barnen och hon kan gå och lära sig umgås?

Eller det att jag sagt åt honom att inga av hans barn mår bra av detta?

När har jag bett honom välja bland sina barn?
  • Anonym (Modern)
    Anonym (Men?) skrev 2016-11-12 17:48:03 följande:

Du kräver att flickvännen ska flytta. Från övrig information utläser jag att hon kommer ta deras gemensamma barn med sig och förmodligen vägra pappan att träffa barnet, och det vet han.

Du kräver på det sättet att han ska välja mellan era barn och det yngre barnet.

Nu har jag inte krävt att hon ska flytta. Utan det är han som sagt att hon ska flytta när jag sagt att något måste göras åt detta. Pg av det har jag avstått ifrån att anmäla eftersom han lovat att lösa problemet.

Han har lovat detta till sina barn, mig och sin släkt!

Så ja att jag tycker att han ska göra det han lovat är ju inte konstigt anser jag?

Jag har däremot föreslagit att hon och barnen ska gå och få umgängeshjälp. Dvs hjälp med att umgås med varandra.

Jag antar att hon tar dottern med sig OM hon flyttar Och att han får ha henne varannan vecka har då tom erbjudit mig att byta veckor så att han kan ha alla barnen samma veckor.

Nu har detta gått så långt så om hon inte flyttar kommer jag anmäla. För barnens skull, dvs även för hans barn som han har tillsammans med henne. Då hon knappast heller kan må bra av sprickorna.
Svar på tråden Gemensam vårdnad. Kan jag förhindra barnen att åka till pappan?