Gemensam vårdnad. Kan jag förhindra barnen att åka till pappan?
Vi har gemensam vårdnad över våra två barn.
Bra relation mellan varandra, aldrig bråk och tjafs. Det har funkat bra i alla år vi varit separerade, ca10år.
Nu är problemet att barnen inte mår bra hemma vid honom, pg av en massa olika anledningar. Saker han lovat att ordna. De vill hem till honom för att få träffa honom, men de vill inte vara hemma vid honom pg av omständigheterna.
Han har i två års tid lovat att göra något åt detta. Jag har hotat med orosanmälan till soc om han inte gör något åt det och han har lovat återigen. Vi har pratat om saken och aldrig bråkat om det hela. Även hans släkt har försökt få honom till att genomföra detta.
Barnen har emellanåt själva valt att stanna vid mig istället för att åka till fadern pg av detta. Sedan har han lovat ändring men inget har skett.
Nu har jag fått nog. Har jag rätt att behålla barnen fast de egentligen ska till honom på söndag?
Jag tänkte helt enkelt sätta stopp för detta nu och säga åt honom att barnen inte kommer komma alls till honom fören detta är ordnat. Vill han träffa dem kan han komma hit.
Hur ser lagen ut, kan jag göra så fast vi har gemensam vårdnad? ( Jag boende föräldern )
Nu tror jag knappast att han går till familjerätten. Men om.