Trump som president :( vad händer nu?
Verkar ju tyvärr som Att Trump blir president. Hur kommer detta påverka världen och Sverige?
Verkar ju tyvärr som Att Trump blir president. Hur kommer detta påverka världen och Sverige?
Jodå, jag hörde själv Trump tala om 50.000 nya jobb, så där är gubbarna eniga.
Men det är skitsamma, det är en fond som avser att utveckla teknikfrämjade produkter, som oftast leder till beparingar på arbetskraft.
Men det beövs förstås det med, speciellt nu när USA lider av samma problem som Sverige, nämligen avsaknad av arbetskraft.
USA ligger nu på en arbetslöshet på ca 4%, och det är idag att anse som ingen ledig arbetskraft alls.
Lägre än så är ren katastrof för I-länder, och hämmar tillväxten på de flesta områden.
Och att det stämmer kan vi se på hur hett USA börjar bli, då även räntan höjdes för 1:a gången på många år.
Så nu är det inte avsaknad av arbete som är problemet i USA, utan brist på arbetskraft, amma problem som i Sverige.
Så hur fan Trump ska kunna utvisa 3-5 miljoner männiksor, och samtidigt dra igång det troligen mest resurskrävande projektet i USA.s historia, att uppgradera infrastrukturen, det ska bli väldigt intressant att se.
Jag anar överhettning och kraftiga räntehöjningar runt hörnet, men Börsen lär förstås jubla nåt år framöver.
Frågan är bara hur kraftig kallduschen blir, när tvärstoppet kommer, fast det blir förstås ett problem som en annan president får ta sig an.
Han gubben Trump har otur, då läget är direkt olämpligt att dra igång hans infrastruktur projekt, sån´t där brukar höra lågkonjunkturer till, just för att uppväga effekterna av en lågkonjunktur.
Att göra samma sak under en ekonomi i uppgång, det har jag inte aldrig sett ett land göra, och det riskerar att skapa en överhettning i kollosalformat.
Och det med enbart lånande pengar!!
Nu har Trump fått som han vill i en fråga, räntan har höjts.., fast hur en stärkt Dollar och lägre priser på utländska produkter ska gynna det inhemska, dåda vad avser jobb och det som produceras, det förstår jag inte, i vanliga fall så är det alltid tvärtom.
Men gubben Trump kanska har nåt hemligt kort i skjortärmen, kanske ska den nya utrikesministern ordna det.
Han är ju personlig vän till Putin, så USA ska kanske driva Putins linje vad gäller utrikespolitiken, och därmed få skeppa alla sina dyra amerikanska produkter till Ryssland.
Ja vi väntar med spänd förväntan på nästa Trump-drag, kanske en Erdogan kompis som tar över USA:s rättsväsende...
Jodå, jag hörde själv Trump tala om 50.000 nya jobb, så där är gubbarna eniga.