• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

shrigley skrev 2017-05-10 09:36:07 följande:

Vill också bara säga att det är otroligt vilken kraft o tålamod som finns i den här tråden. Jag är inte så aktiv men tittar in då o då, är jag här för mkt blir det för mkt tankar som cirkulerar om barn o det klarar jag inte. Jag hoppas så innerligt att vi alla en dag får krama om det där lilla knyttet..

Själv är jag på väg att kasta in handduken, orkar inte med så mkt mer. Har knaprat Prasteron i två månader, sprayat i snart tre veckor och befinner mig på BOTTEN. Har blött konstant i fem veckor, sen innan påsk, tar aldrig slut. Känner mig så trött o urlakad, kommer knappt ens ur sängen. Ivf Falun återkopplar inte, har försökt nå dem sen i söndags, ingen kontakt. :(

shrigley skrev 2017-05-10 11:31:42 följande:

Uppdatering: till slut ringde kliniken i Falun tillbaks. Efter att de hört om mina långvariga blödningar var deras rekommendation att jag ska avbryta all behandling. Det är ingen idé att gå vidare anser dem eftersom de inte vet var i cykeln jag befinner mig. Det är osannolikt att jag skulle vara nedreglerad när jag fortfarande blöder så mkt som jag gör (vissa dagar blir hela toalettstolen röd när jag kissar). De sade att vi får se om jag kan påbörja Prasteron och sedan Synarela längre fram, men då blir det efter sommaren eftersom de stänger om en månad ungefär. Alla dessa veckor och månader med tabletter och spray har alltså varit helt förgäves. Jag får inte ens ett försök på IVF. Jag är så knäckt, håller på att gå ner mig i en djup kris.

Men kära du, åh vad det låter kämpigt:( , känns riktigt ledsamt att läsa det du skriver. Förstår att det är fruktansvärt  för dig. Finns inte så bra ord för tröst, ibland finns inga ord.

Och jag hoppas också vi alla lyckas härinne på något sätt. 

Kommer ihåg du har ägg sen du var 38, stämmer eller? De skulle jag prova med sen, när cykeln stabiliserar sig. Då går du inte genom så lång hormonbehandling.

• smurfen 11

Hej på er !

Undrande, så då blir det nya tag till höst då? Men ännu mer mediciner?? Imponerande att du/ni orkar, du och din sambo! Har förresten skrivit upp din kortisonbehandling, antar jag får eget schema dock, finns en gyn här i Gbg som jag tror skriver ut för de samarbetar med Ava Peter, men måste pallra mig dit först, det är det jobbigaste att komma iväg.

Flisan, Ja teknik är inte lätt! Men du löser det ju! Ok då har du bra reserv förstår jag, det är ju bra iaf. Har du börjat igen? Jo, vi gick ju på ivf Nordic i Gbg, de har väl också i Malmö va? Jag är ju också 42, och de har ett stopp här i Gbg iaf på året du fyller 44.

Shrigley, Åh hoppas blödningarna har avtagit! Hur mår du nu?

Furry, Tack för du tänkt på mig:) Risp och Trombyl, alltid något! bara kortison kvar då! när väntas mens och start ?

Maran, Vilken vecka är du i? Och säger som du.....gahhh! Och jag har också mörka tankar om de som lyckas i vår ålder, på naturligt  sätt alltså. En av mina bästa vänner tog det sig på andra försöket, vid drygt 41.5. Nästan arg på henne ! Dom hade inte ens tänkt på barn innan, eller inte aktivt försökt iaf!

Ego,
    Ja, här sitter jag och har gråten i halsen. Ledig idag som tur är. Läkaren kunde inte såklart säga exakt vad det berodde på med inga befruktade ägg. Hade nån teori om att spermier saknade nåt ämne som gör att de kan borra in sig, och / eller att det saknades nån receptor på ägget som gör spermier inte tar sig in. Undra om det alltid vart så här då??? Försökt förgäves i över två år då:(
    Ägg var tydligen mogna, eller så sa hon de mognade under natten, kommer inte ihåg. Hon skulle testa icsi om det blev en andra gång.

Så föga troligt det blir en andra gång. Sambon sa imorse att "jag orkar inte mer", ( om ivf alltså)
    Inte orkat diskutera ev ÄD. Ska jag vara helt ärlig så vet jag inte om vi fixar denna kris, kanske går vi skilda håll, då han inte vill ÄD lika mycket som jag. Inte för att jag är helt 100 heller, men innan detta försök så ville han inte ÄD iaf, eller åtminstone väldigt osäker. Så hade önskat han sagt imorse " ok, då försöker vi med ÄD istället", men inget sånt. Kanske borde se om jag kamn träffa nån annan som åtminstone inte gett upp tanken på barn.

Nu blir det fundera nån månad eller två. Långt inlägg...vet..men tror ni fixar läsa det!
    Ska ta promenad nu och sen masa mig iväg till gymmet å se vad de har  å erbjuda ! Måste lägga min energi nånstans nu känner jag...

• smurfen 11
    UndrandeSökare skrev 2017-05-12 13:48:42 följande:

Smurfen - Verkligen jättetråkigt att du och sambon har det svårt just nu. Fertilitetsproblem är mycket påfrestande på alla, både kvinnor och män.

Hoppas allt löser sig på bästa sätt. Ta hand om er och hoppas att ni kan njuta av sommaren och försöka tänka på annat ett tag.

Låter jättebra att du hittat en gyn som förhoppningsvis kan hjälpa dig med kortisonet ! Om du vill köp gärna och läs boken "is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer finns att köpa på Bokus och Adlibris. På engelska, men jag tyckte den var lättläst. Han var den förste läkaren som började behandla kvinnor med fertilitetsproblem och immunproblem i Usa på 1990-talet. Funderar du på ev.immunutredning till hösten så kan det vara intressant att läsa den boken först.

Ego: Ja, vi har ju 5st friska eskimåer kvar kvar i frysen i Riga. Så det gäller bara att få ordning på mitt immunförsvar också. Men förra gången med Intralipiddropp 2016, kom vi ju längre än nån annan gång så det får bli dropp och blodprover för fullt till hösten. Bara att kämpa på. Ger man upp blir det ju garanterat inga barn.

Jo inget snack om detta har det blivit under helgen, jag har varit helt utmattad och trött, och känner att jag själv måste bearbeta misslyckandet först. Kanske är det så för sambon också...jo den boken är nog bra, hört talas om den, men just nu orkar jag inte gräva i det.

Fantastiskt att ni orkar, som du säger, gör man inget blir det garanterat inga barn. Hoppas verkligen ni lyckas.
    UndrandeSökare skrev 2017-05-12 14:11:05 följande:

Smurfen - Det låter logiskt att endera äggen har för hårda skal eller att spermierna saknar något så de inte kan ta sig in. Försök gärna kolla vidare på nätet om mer info på det om du har tid och ork.

Alternativt gå in på ivfSerums hemsida och fyll i deras Questionaire på deras hemsida och maila in formuläret. Du kommer då bli kontaktad av Katie på kliniken, be då att du får ett samtal med deras chef Penny hon är jätteduktig ! Om någon kan hjälpa dig nu så tror jag att det är hon. Penny ringer dig och samtalet är gratis för dig. Du behöver ha en landlina eller Skype. Hon ringer inte mobilnr.

Lycka till !

Kollade lite på nätet förra veckan om ägg och skal och spermier men fick inte veta mycket. Vet bara att blir det en ivf til eller äd, så får det bli icsi.
  • smurfen 11
    Maran73 skrev 2017-05-12 13:54:59 följande:
    Men blääää Smurfen, det blev du inte klokare av förstås! D e klart att det är svårt för dem att säga exakt vad det berodde på men förstår att du vill ha ett råd eller något... Det jag inte förstår är varför de inte gjorde ICSI... kliniker utomlands verkar anse att det är ngt som SKA göras i många fall (t ex få ägg). Suck.

IVF och infertilitetsproblematik är ju definitivt ingen hit för förhållandet... Tänker att han behöver hämta sig lite och sen att du är helt ärlig med har du känner/tänker? Lättare sagt än gjort förstår jag dock... Fy! Lider med dig i 180 här, så jobbigt att inte vara "synkade" i detta. <3

Tack f att du frågar om mig ändå, trots det vi erkänt om svårigheten att intressera sig för andra gravida jävlar. Det går bra än så länge och vi är i v 8.

Stor stor kram!!
    Innan jag glömmer, om man läser om spottings och så vid graviditet så beror det på att livmodern retas för den växer ju. Det är inte själva embryot som blöder, vet inte om du kanske redan visste det?

Jo jag tänkte också de borde gjort icsi pga få ägg, de vet ju också vi försökt länge:(

Jo för å förtydliga...menar de par som inte ens planerat få barn, alltså inte kämpat som oss härinne, och sen bara poff! Du är värd att lyckas! Andra också förstås, nu kanske detta låter konstigt, hmmm. Men de som inte kämpat fattar ju inte detta ur mycket som ska klaffa...

Vecka 8, vad tiden går, gött !
  • smurfen 11
    Superfurry skrev 2017-05-14 09:37:44 följande:

Här är det full action! Bara man inte loggar in några dagar så har man massor att läsa!

Hej Flisan! Ja som jag har förstått så kan man få göra IVF om man är över 42 i Sverige :) Vi gör i Danmark dock och trist att du har så trista erfarenheter av Storken, själv har jag bara hört gott om dem! Jag går på CFC Copenhagen fertility center, och kan tycka att dem är opersonliga, stressade ibland och rullande band bebisfabrik de med, men stora plusset med CFC är att de är villiga att prova lite annorlunda metoder....

Smurfen: kan tycka som föregående talare att de borde ha gjort ICSI på äggen när de var så få.. Men detta hände oss också under vårt första försök. De gjorde vanligt IVF och då blev bara ett ägg befruktad men den delade sig inte. Fy vad trist med din man. Trist att behöva slåss på två fronter. Med detta vi alla kämpar med och med en partner som inte vill vara med. Jag skulle nog tänka som dig så det är inget du ska må dåligt av.Din dröm är att bli mamma och om partnern inte vill vara med ja då får man lösa det själv. Sa dem något om kvaliteten på äggen också?

Maran: här går det undan med din graviditet. Håller tummarna så hårt för att det går hela vägen utan fler incidenter som den sist! Men har nu undrat några ggr om du fortsätter att ha spottings? :)

Undrande: ok, det finns en vilja att försöka fler ggr då. Jag är mycket imponerad av din kämparglöd! Jag tror på dig! Det tar sig ofta så det måste ju gå hela vägen snart. även om man då måste ta till tunga tunga artilleriet. Men bra plan att ta det lugnt i sommar.

Ego: här är man på dag 14 utan mens och fortfarande hög temp, men detta hände förra månaden också och mensen kom så jag tror inte att det har blivit nåt (skulle ju vara en mirakel!). Är dock lite nervös att OM miraklet hände så blev jag rispad och om detta skulle kunna störa det lilla embryot, men ja önsketänkande. Mensen kommer snart Furry så inte tänka så! Har spottings men dessa har jag haft sen rispningen så jag vet ej ifall det är mens eller rester sen rispningen... ahhhh. MEn ja när mensen kommer ska vi starta vårt fjärde besök (omg fjärde!!!!)

Ja ha en fin söndag tjejer nu ska jag springa i parken!!
    Japp, du får inte vara borta många dagar ;)

Precis, icsi på få ägg. Då hade vi verkligen gjort allt som kunde tänkas! Hon läkaren pratade lite om att då mixtrar de lite med äggen, fattar ju det, men vi som försökt så länge och det vet dom ju.

De sa inget om kvaliten på äägen, ska nog ringa till dom och fråga mer, nu efteråt poppar det upp fler frågor, tyckte hon va lite luddig i sina svar, vi betalar ju ändå 33 papp.

Fått mens Furry?

Ego:

Fick mens idag, precis två veckor efter älsprutan, det är väl bra va? Då är cykeln i sin ordning? Värk från hell har jag, men det är inte ovanligt:(

Nån som vet om det är ok käka rosenrot och munk precis efter ivf, eller stör det cykeln då??
  • smurfen 11
    Flisan9113 skrev 2017-05-16 12:02:51 följande:
    Tjing Smurfen!
    Glömde att svara dig, det är många trådar på G, fniss, fniss :o))
    Jag tog tag i ditt tips direkt men det visade sig att, JAPP det tar emot kvinnor som är 42 år OM DET ÄR I PAR....Demon Seriöst.
    Jag frågade rakt ut, vad är skillnaden mellan en singel 42 årig kvinna och en kvinna som lever i par? Trött jag blir på diskriminering, jag har ju valt att inte vilja leva med någon halvbra man eller i en halvbra relation och då ska man straffas för det, grrrr. Nä men tänk om jag skulle hitta en halvbra man att gå till Nordic och göra IVF med.
    Jag är inne på min 5 behandling nu och ska plocka ägg troligen på fredag.
    Ok då har du kollat med kliniker, ja precis, hitta en halvbra man att göra barn med, not. Då är det bättre göra själv, som du gör! Starkt av dig tycker jag ! Imponerande !

Äp idag läste jag?? Hur gick det??
  • smurfen 11
    Maran73 skrev 2017-05-18 10:16:37 följande:
    Ah, hon sa nog SMER - Statens medicinsk-etiska råd. De brukar hitta på liknande galenskaper...

Spännande m ÄP snart!!! Hur ser det ut med blåsor?

Ego: var på UL idag och allt såg bara fint ut! Puuuh! Så igen ett tickande litet <3 och min läkare var nöjd och belåten.
    Hej Maran!

Ett tickande hjärta...åh så skönt för er ! Kan tänka mig ni kan slappna av lite :)

Vilken behandling gick du på inför ÄD? Kunde du välja mellan Synarela och Procren? Tar man Procren själv?
  • smurfen 11
    shrigley skrev 2017-05-18 18:08:24 följande:
    Grattis Maran! ???? Hoppas på lite egen tur snart..

det positiva är att jag slutade blöda till slut, efter 5-6 v.. jag var nedreglerad när jag tog blodprov i måndags, och igår kväll började jag med sprutor. Bara detta en bedrift för mig just nu, så illa är det. Nytt blodprov nästa måndag, och UL nästa fredag så får vi se. Kör nu maxdos på allt, 450 Gonal-F o mår ganska illa.... ????
    Usch att du mmår illa, men är i övergående fas hoppas jag...jag mådde lite illa av Synarela emellanåt. Men såå skönt du slutat blöda ! Hoppas nu resten går bra !
  • smurfen 11
    Superfurry skrev 2017-05-19 15:24:41 följande:
    Hej Maran! Ju jag använde den sista försöket alltså i januari. Jag skulle ju ta en klick av Ovitrelle under det protokollet också och sen har den varit nedkyld i kylskåpet. Men den går ut i juni står det på den. Spå jag undrande ifall den var ok fortfarande? står ju att den ska användas inom 30 dagar efter att man öppnat den (alltså använt den första gången). Nu var jag hos CFC på UL och frågade sjuksköterskan men de visste faktisk inte!

Men ja så ligger det till!!

Jag hade btw 6 blåsor som, var jämnstora 3 på varje äggstock. Om dessa växer jämnt och bli lika stora samtidigt så kanske det blir hela sex ägg. JAg hoppas hoppas verkligen det!!
    Maran73 skrev 2017-05-18 10:16:37 följande:
    Ah, hon sa nog SMER - Statens medicinsk-etiska råd. De brukar hitta på liknande galenskaper...

Spännande m ÄP snart!!! Hur ser det ut med blåsor?

Ego: var på UL idag och allt såg bara fint ut! Puuuh! Så igen ett tickande litet <3 och min läkare var nöjd och belåten.
    jag missade detta ser jag nu!! Grattis grattis så kul!! du ger oss andra härinne hopp Maran!

Massa kramar allesammans!!
    Hej Superfurry!

Läst dina panikfrågor i veckan om behandlingen, inte kunnat lägga mig i diskussionen av tidsskäl, men bra du fick lite input av Maran!

6 blåsor, bra, håller tummarna att alla utvecklas i jämn takt !

Hoppas detta nu ger resultat, dags för plus även på ivf sidan i tråden nu :)
  • smurfen 11
    Jessy01 skrev 2017-05-20 05:53:17 följande:

Godmorgon tjejer!

Skrev ett mail igår kväll (i hemlighet på toaletten ;) men det blev nåt fel

så raderades.

Hoppas ni mår bra allihop! Spännande m UL Furry! Själv gör

jag inte mitt förräns dag 10. I vilket syfte tar du ovitrelle nu? Borde jag med tänker jag hmmn....

Känner du ngt? Jag känner inte ett smack! Hur går det för er andra?

En stor kram i solen

Godmorgon Jessy, kul att du är tillbaka !

Din man ( sambo )? får väl finna sig i att du är med här? Jag hade också lite tjafs med sambon om allt Fl:ande, men nu har han inte sagt så mycket. Man får ju hjälp och stöd här och män brukar inte kunna alltför mycket av sånt här.

Jag gör ingen behandling nu, nyligen avslutat en dock som inte gav befrukatade ägg dessvärre:( Precis haft min första mens efter.

Håller tummarna även för dig !
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?