ivf / äd 2016/ 2017?
Shrigley - Jo, båda dessa kvinnor som fick utomhavandskap hade gjort ivf.
Jag har t o m hört talas om en kvinna som tagit bort båda äggledarna sen tidigare och ändå fick hon utomhavandskap igen ! Så det går tyvärr.
Shrigley - Jo, båda dessa kvinnor som fick utomhavandskap hade gjort ivf.
Jag har t o m hört talas om en kvinna som tagit bort båda äggledarna sen tidigare och ändå fick hon utomhavandskap igen ! Så det går tyvärr.
Cindy -Beklagar verkligen era misslyckade ivf. Tyvärr kan det variera mycket hur många försök man måste göra. Allt beror ju på var problemet/problemen sitter.
Tyvärr är det svårt att få rätt hjälp och rätt utredning i Sverige. Bästa hjälpen finns utomlands.
Det kan finnas jättemånga olika orsaker till fertilitetsproblem. Vill du berätta din historia? Du sa att du hade barn sen tidigare och genomgått sterilisering och nu föröker få barn via ivf med en ny man (gissar jag). Har ni fått göra någon utredning? Tex mätt dina sköldkörtelvärlden? Har ni fått testa några stödmediciner? Som tex kortisontabletter? Gör ni ivf med dina ägg? Hur gammal är du? Jag vet inte hur gammal du är, men om du är över 40år så skulle jag föreslå att du även kollar på möjligheten med äggdonation och embryodonation.
Cindy- Är det Lutinus du menar? Vaginalt progesteron.
Fertilitetsproblem kan finnas på flera ställen. Kvinnans immmunförsvar kan tex vara problemet även om man fött barn tidigare. Det kan också finnas dnafel å sperman trots att den ser normal ut i microkop. Men för att hitta såna fel måste man resa utomlands. Det kan finnas problem i livmodern som man kan behöva göra en hysto för att fixa.
Jag kan berätta vår historia. Jag blir lätt gravid naturligt men missfall varje gång innan v.12. Missfallsutredningen i Sverige visade inget för de tog för få prover. Men då hittade jag tråden "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten" här på Familjeliv. Så vi reste till Dr D i Aten och fick en mycket bättre utredning hos honom. Han tog en massa blodprov på mig och skickade till ett speciallabb i Usa.
Han hittade då att jag har en autoimmun sjukdom som heter APS antifosfolipid syndrom som orsakar proppar och fostret dör. Han ordinerade mig då Trombyl, Fragmin, kortisontabletter och intralipiddropp för att förhindra proppar och lugna immunförsvaret. Jag blev gravid och använde medicinerna men det blev missfall ändå. Men den gången med immunmediciner kom vi mycket längre än tidigare. Den gången var fostret normalstort, hinnsäck och allt normalt men inga hjärtslag. Tidigare graviditeter hade fostret varit för litet troligen pgr av proppar. Men eftersom det inte fanns hjärtslag blev det missfall ändå.
Vi hade inte fått göra spermaprov varken hos Dr D eller vid missfallsutredningen i Sverige. Så då reste vi till AvaRiga och där fick vi göra Sperm dna fragmentationstest som visade att sperman var för dålig för att kunna resultera i levande barn. Detta test finns inte i Sverige, men används rutinmässigt utomlands tex i Aten och i Riga. Vill bara berätta att fertilitetsproblem kan finnas på flera ställen.
Om du vill gå vidare och utreda så kan jag rekommendera att du söker upp ivfSerums hemsida.
De finns i Aten och är proffs på att utreda och behandla fertilitetsproblem. Fyll i deras Questionaire på deras hemsida och maila in så kommer du få svar av Katie på Serum. Hon kommer sen erbjuda dig ett gratis telefonsamtal med någon av deras läkare eller deras klinikchef Penny. De har öppet hela sommaren förutom stängt i augusti.
Lycka till !
Hej NZZZZ ! Vi gjorde dubbeldonation med PGS hos AvaRiga. Satte in 2 st färska blastos och använde Trombyl, Clexane och Medrol. Inget IL denna gång. Blev gravid men ofostrig upptäcktes på vul i v.8. Så det blev missfall. 6:e missfallet men första med donation. Kommer nu ta paus över sommaren och nästa försök i höst. Har 5st blastos kvar i frysen. Blir mer medicin nästa gång.
Smurfen - Ang priser och vilkor vid äggdonation. Så här fungerar det hos AvaRiga. Man behöver inte betala om äggdonatorn inte producerar ett enda ägg, och man får betala 50% av kostnaden om hon producerar endast ett ägg.
Men om hon producerar 2 ägg eller fler, då måste man betala hela summan och då kan man inte få något tillbaka.
Dessa vikor gäller endast om man väljer deras billigaste paket med 3-dagars. Väljer man 5-dagars och PGS gäller det inte.
Om du funderar på AvaRiga så har de en prislista på svenska på deras hemsida. Man kan enkelt börja chatta med någon av deras koordinatorer via deras hemsida. Det var så jag fick kontakt med min koordinator Veronika.
De har ibland också Webinar med den ansvarige läkaren på kliniken, då kan man fråga honom direkt allt man vill. Min koordinator ordnade så jag fick vara med på ett sådant Webinar. Det var mycket intressant.
Annars om ni vill ha barngaranti dvs pengar tillbaka (70%) om ingen av embryoinsättningarna resulterar i levande barn. Då är det endast AvaPeter som erbjuder sådant. Det kostar 250.000sek.
Annars om man är ute efter så lågt pris som möjligt så finns det kliniker i Polen och Tjeckien sem erbjuder
8 frysta ägg för en viss summa.
Finns även kliniker som Gennet i Tjeckien som erbjuder 2 färdiga frysta embryon för 15.000 sek (embryodonation)
Så det finns mycket att välja på därute. Kolla gärna runt på flera kliniker vad de kan erbjuda så ni hittar något som passar er.
Smurfen- Kontakta min koordinator Veronika på AvaRiga istället. Hon pratar bra engelska och är mycket kompetent. Aldrig något krångel.
Men hon har semester just nu.
Maran har Katerina och hon verkar inte lika duktig, sa till Maran att ta fel dos östrogen (men Pyret och jag fixade det).
Smurfen - Veronika är tillbaka från sin semester efter 27 juni 2017 om du vill kontakta henne.
Grattis Shrigley till plusset !
Tänker du ta blodprov och mäta hcg på Werlabs eller vårdcentralen också?
Att ta blodprov och mäta hcg är mycket mer exakt och då kan man också följa hur hcg stiger under graviditeten. Med Clearblue kan du ju bara få resultatet gravid 1-2, gravid 2-3 och gravid 3+ sen slutar ju skalan där. Med hcg kan man följa graviditeten i många veckor.
Hcg ska dubblera sig varannan dag om allt går åt rätt håll. Gå in på wwe.werlabs.se och kolla under provtagnngsorter om de finns i din närhet.
På werlabs kan man beställa prover och betala för dem själv, så behöver man inte gå igenom någon läkare för att få ok att ta prover först.
Man bara klickar i vilka prover man vill ta, betalar via hemsidan och nästa vardag går man till det labbet man valt. De finns på många orter och enbart i Stockholm finns de på 23 olika ställen. Använder du rabattkoden "LCHF" så blir det ännu billigare !
www.werlabs.se är rätt stavning