ivf / äd 2016/ 2017?
Hej Pyret - Läste i nån annan tråd att i Ryssland medicinerar de sina donatorer hårdare, det ger fler ägg, men kan göra att det blir sämre kvalité, så det kan vara därför det bara blev så många ägg ut men få blastos, det plus framenteringen hos sperman. Men huvudsaken är ju att det blev bra blastos till slut.
Hur många procent fragmentering hade sperman?
Låter bra att du tänker göra Nipt, jag har också funderat på det.
Men tänkte göra Kub i första hand eftersom det inte kostar något.
Vid Pgs rensar de ju bort alla kromosommässigt onormala embryon så man borde ju inte behöva vara orolig för trisomier som Downs syndrom och sånt tycker jag. Vid Pgs får man också veta könet på embryona. I Riga får man inte välja kön innan, men läkaren kan tala om vilket kön det var på embryona han satt in efter insättningen om man ber att få veta det. Jag vill göra Kub ändå känns det som, dessutom skönt med ytterligare ett UL för att kolla att allt är ok.
Ville AvaPeter att ni skulle ta hcgprov ?
Är du i v.13 nu? I vilken vecka gjorde du förra vul för att bekräfta graviditeten?
Lycka till imorgon !
Vi pratade först om KUB men kom fram till att vi skippar det. Mest för att det kanske sätter griller i huvudet eftersom det är en sannolikhet. Kanske löjligt men vi tänkte att vi tar bara NIPT - då vet vi (eller till typ 99%). Sen hade jag egentligen önskat att vi gjort NIPT tidigare men jag ville inte göra UL 2 innan vecka 12 (sist fick vi MF i V11) så därför har det dragit ut på tiden - vill se pyret innan vi skickar iväg blodprovet. Men jag förstår verkligen att det kan vara skönt med ett extra UL och kanske ytterligare en bekräftelse på att allt är ok!
Ja, AvaPeter ville att vi skulle skicka HCG till dem. Jag bokade via Werlabs och gick till ett 'kvarterslab' i närheten av där vi bor. Jag tog sedan (på eget initiativ) HCG 2 ggr i veckan för att själv följa att graviditeten utvecklades fram till ca dag 28/30.
Jag har också använt Werlabs för att kontrollera östrogen och progesteron varje vecka - dels för att kolla att nivåerna har legat stabilt innan V10 (eftersom kroppen inte producerar något av det själv innan ca V10-11 vid ÄD) och efter V10 för att se att moderkakan kommit igång och att nivåerna börjat gå upp innan jag har påbörjat nedtrappning av hormonen (mest för att kolla att jag inte trappar ner för tidigt eller för snabbt). Jag kan verkligen rekommendera att kolla dessa om man har möjlighet. Jag fick tipset av min väninna som gjort ÄD (2 ggr).
Jag är i slutet av V13 nu. UL 1 gjorde jag i början av V7 så det var ett tag sedan sist och då fick vi bekräftat att det fanns en säck och ett pyre och att hjärtat var igång.
Vi hörs imorgon! <3
Kramar till alla!