• Pyret2017

ivf / äd 2016/ 2017?

Hej! Jag har följt er tråd en tid och har genomgått ÄD på AvaPeter. Väntar nu på UL 2 nästa vecka (är då i v.13) och är aaaaningen nervös..

Jag ser att ni skrivit en del om Blodgrupp och Rh faktor. Jag vill bara förtydliga att är mamman positiv så kan man bära både positivt och negativt barn utan problem. Det är om mamman är Rh negativ som det kan bli problem även om det är ytterst ovanligt. Vad som händer om mamman är negativ och barnet positivt är att det finns en risk att mamman bildar antikroppar mot Rh positiv vilket kan skapa blodbrist hos fostret.

Sedan är sjukvården mycket insatt i Rh faktor och den negativa Rh faktorns risk så man kollas extra noga och är barnet positiv så får man ev. vaccin runt vecka 20-24 (tror jag det var).

Jag är själv AB- (bara 0,75% av världens befolkning, 1% av Sveriges befolkning... :-/  ) så det var svårt att hitta AB- donator av förklarliga skäl. Vid vårt val av ÄD så valde vi en donator som var väldigt lik mig (fick se bilder på henne i ca 2, 5, 8 och 12 års ålder) samt har nästan samma utbildning samt samma intressen som mig och hon har B+, samma som min man. För man får ju inte glömma att om ens partner är av annan blodgrupp o Rh faktor så finns en chans/risk att barnet faktiskt får mannens (eller annan). När man har 2 blodgrupp B+ (som vi nu har) så är chansen att barnets blodgrupp blir B+,  93,75% - resterande 6,25% är att barnet blir 0+. Så vi hoppas såklart på B+! Vill man testa vilken blodgrupp som kan skapas med olika från mamman (eller ÄD) och pappan så finns det olika räknesnurror på nätet som man kan använda!

Kram till er alla!

• Pyret2017

@Smurfen

På kliniken tyckte de inte att blodgrupp var så viktig. Jag fick min blodgrupp testad vid en tidigare graviditet så jag visste min. Vi bokade själva lab här i Sverige för min man att testa sin blodgrupp så att vi skulle veta. De hade säkert gjort det på kliniken men vi valde donator utan att ha besökt dem fysiskt ? vi hade kontakt via mail och skype.

J Håller tummarna för er och hoppas att nästa försök blir lyckat! <3

@Maran
    Ja, det är vårt första ÄD försök men vi har snurrat i IVF karusellen sedan början av 2015, både i Sverige och utomlands. Våra behandlingar har resulterat i 1 MF i V6 samt 1 MF i V11 samt flera ägguttag för att göra PGS men utan insättning (då de inte klarat sig till dag 5). Min man har fragmentation men det åtgärdades på kliniken innan befruktning. Efter sista misslyckade odlingen kände jag att jag fått nog och under de här ca 2 åren så har tanken och känslan för ÄD vuxit fram.

När vi började med IVF så sa min man att vi kunde göra ÄD om IVF inte skulle fungera. Jag blev galen, skällde ut honom och tyckte inte alls att det var något alternativ ? vi skulle ju ha ett ?eget? barn och det blev det ju inte om jag skulle bära en annan kvinnas ägg?. ?Skrattar? lite åt den reaktionen idag kan jag säga? J Och jag är så glad att tanken mognat fram och jag är också glad att vi gjorde våra försök för det känns verkligen som om vi gjort det vi kan och nu var det dags för ÄD. Jag är helt trygg med vårt beslut idag och längtar efter vårt lilla pyre! Fast med min erfarenhet av MF så är jag försiktigt positiv i dagsläget. <3

<3 Hoppas att ni får bra besked om blaston och att det är ert ?Guldägg?! <3

@Superfurry
    Ja, vi hoppas att allt ska se bra ut! <3

Har du frågor om äd så är det bara att fråga på! J Inte för att jag kan svara på allt men lite tips och råd från mitt perspektiv om du vill! (har skrivit lite ovan till Maran)

Kramar till er alla!

• Pyret2017
    smurfen 11 skrev 2017-03-01 15:19:56 följande:
    Vilket lab kollade ni blodgrupp på?

Var gjorde ni pgs, eller tänkte göra det?

Hur gammal är du?

Hur åtgärdade dom fragmentation på spermier innan?

Hoppas det går vägen för er nu!
    Vi bor i Stockholm så jag ringde till ngt som heter City Akuten (Husläkare, drop-in, akut, vaccination, provtagning, hälsoundersökningar etc) och bad att få boka en tid åt min man för koll av blodgrupp. Hon frågade vad det skulle användas till och jag svarade infertilitetsbehandling - så var det inget mer med det utan vi bokade en tid nästa dag. Jag tror att han betalade 200:-. Hur enkelt som helst, gissar att du kan ringa närmsta sjukhus eller liknande och fråga! När vi pratade med AvaPeter om blodgrupp och Rh så sa de rakt ut att det inte var avgörande för resultatet men vi ville själva ha lite koll. Vad gäller infektionsproverna som UndrandeSökare skriver om så gjorde vi dem där första dagen på vår vistelse (jag tror att de är mer eller mindre obligatriska internationellt) plus att jag var tvungen att göra ett hälsotest där de mätte EKG, kollade andning och massor av konstiga saker..

Vi vände oss till en klinik i Polen för IVF och PGS, Invicta med en Professor i gynekologi, bra klinik med modern utrustning, höga success rates och många internationella patienter. Hörde bland annat svenskar, norrmän, engelsmän och ryssar i korridorerna. Jag har fullt förtroende för kliniken och deras professor och doktorer, de är superbra.

Jag är 43 så jag känner lite att tiden springer iväg. Min man överlät beslutet helt åt mig om jag ville fortsätta med IVF men som sagt, jag kände mig 'färdig', det var dags för något nytt!  Anledningen till att vi bytte klinik var att vi ville ha mer information om donatorn än längd, hår- och ögonfärg. Och AvaPeter med doktor Olga var perfekt för oss då vi kunde välja deras variant med utökade profiler samt bilder. Det passade oss men jag vet att det inte passar alla (har 2 vänner som använt donator, 1 för ägg och 1 för simmare, och de tycker båda att vi var galna som ville ha så mycket information..)

Vad gäller fragmenteringen så fick min man sluta röka, bara använda boxershort (vilket han hatar men det gick det med!), inga varma bad eller värme riktad mot 'delarna' *fniss* plus att han fick tillskott av Zink, Selen, Folsyra samt hög dos av C-vitamin. Deras lab gjorde också en behandling av simmarna innan befruktning (vet inte om det var så att de plockade ut de som var bäst eller om det faktiskt går att göra något åt själva fragmenteringen men värdena efter all behandling var betydligt bättre än innan). 

Sen måste jag instämma med UndrandeSökare gällande fertilitetsvård i Sverige. Vi har aldrig varit i kontakt med Landstinget utan gått privat och det är exakt samma sak där.. Till oss sa de att min mans simmare var så bra.. Men då kollar man bara rörlighet och antal - INTE kvalitet.. :-O Det känns som om man kör en 'one-size-fits-all' lösning här medans vi i Polen kände att de skapade en plan just för oss med våra förutsättningar. De lyckades dessutom få ut fler ägg per behandling än vad vi fick på våra behandlingar här i Sverige. Intressant är också att de satte mig på Menopur istället för Gonal-F och att de gav mig en lägre dos än vad de ville sätta in i Sverige.... Jag vill inte avskräcka från behandling i Sverige men det var iaf vår erfarenhet.

Sorry för detta evighetslånga inlägg.. Jag ska skärpa mig!

Kramar till alla!
  • Pyret2017

Vill bara förtydliga ang Menopur och Gonal-F. Vår klinik i Sverige ville, om vi fortsatte där, sätta mig på Menopur och de ville att jag skulle ta 450E (innan hade jag fått Gonal-F 375E) och på Invicta satte de mig på Menopur 300E.

• Pyret2017
    UndrandeSökare skrev 2017-03-01 20:03:46 följande:

Pyret- För oss gjorde de inget spermaprov alls i Sverige tyvärr, utan alla är så enkelspåriga och förutsätter att det alltid endast är äggen det är fel på
    när det blir upprepade missfall   Att det skulle kunna vara spermierna eller kvinnans immunförsvar som är orsaken övergår deras tankeförmåga totalt !!!

Tråkigt att höra att ni har samma tråkiga erfarenhet av dålig utredning
    i Sverige trots att ni gick privat. Jag hade hoppats att privat skulle vara bättre.
    Har ni också haft problem med upprepade missfall eller har ni haft problem att plussa?

VA?!? Inget prov alls.. Och jag som tyckte att de inte ansträngde sig i vårt fall..  Usch va ledsen jag blir att höra att ni råkat ut för det, otroligt provocerande! Men jag instämmer helt med dig - inställningen på vår klinik var också är att det är kvinnans ägg som är problemet.

Vi har problem med MF (jag har plussat på varje insätt men det har slutat med kemisk grav eller MF). Invicta trodde att förklaringen var att fragmenteringen i kombination med mina inte alltför pigga ägg gjorde att processen kunde påbörjas men tyvärr avbröts för tidigt för att sammansättningen inte kvalifierade för att skapa ett livsdugligt barn. Jag konfronterade faktiskt vår svenska klinik efter att vi fått information från Invicta om fragmentering men de skruvade lite på sig och menade på att 'alla män har mer eller mindre fragmentering'.... Suck!

Jag är glad att ni hittat en klinik som känns bra för er!! Visst är ni igång redan (donatorn). Vet du när du ska börja?

Kramar till alla!
  • Pyret2017
    UndrandeSökare skrev 2017-03-02 09:34:50 följande:
    Hej Pyret ! Jo, det är provocerande att tänka på att sjukvården kan behandla dina patienter så dåligt, att inte ens kosta på ett spermaprov vid missfallsutredning. Man tycker ju att det borde självklart ingå. Det enda prov som togs på mannen vid missfallsutredningen var ett blodprov för kromosomanalys av blodet, men det var 100% normalt (46 xy) Tyvärr inget spermaprov togs, trots att vi ville få göra det. Tyvärr kan det vara så att mannens blod är normalt men inte spermierna, men det är det aldrig nån som upplyser om    Känns som att missfallsutredningarna är så förenklade, de tar bara några prover och hittar inget, och sen säger de bara "tyvärr oförklarligt barnlös"  Nästa person tack !

Känns jättetrist att veta att vi slösat bort så mycket tid på naturliga försök när det aldrig skulle ha lyckats. Jag blir lätt gravid naturligt men missfall varje gång, har haft 5 missfall nu. Har varit hos Dr D i Aten och gjort immunutredning också. Hittade bland annat koagulationssjukdom på mig. Men inte heller Dr D tog några prover på mannen

Ja, vi har varit till AvaRiga och träffat läkaren, gjort fragmentationstest, vul för att kolla så allt såg bra ut och för att kolla slemhinnan, den var 11 mm cd21 så det var fullt godkänt. Fick en nedregleringsspruta i skinkan på kliniken. Det behövs tydligen bara en spruta och man kan sen surfa på den för att samordna mottagarens cykel med donatorns. Eftersom spermaprovet var dåligt så har vi valt 2 donatorer. Så det blir dubbeldonation. Ja, den kvinnliga donatorn har kört igång redan. Jag väntar nu på mensen så jag ska få börja med progynon tabletterna. Känns lite nervöst och hoppas naturligtvis att allt ska gå bra mu.

Är ni gravida nu? i vilken vecka? Gjorde ni ÄD eller dubbeldonation? (ED kanske det kallas?).

Jag hoppas det ska gå för alla oss i tråden, så det snart blir många fina plus
    Känner verkligen igen mig i det du säger. Dels att man får så lite information - allt får man ta reda på själv och sedan kände vi också att vårt år på klinken här hemma var aningen 'bortkastat' (främst i tid men också pengar!) när vi äntligen kom ner till Polen.

Gjorde ni någon behandling i Aten?

Vi använder min mans simmare och donatorägg. Det är lite av en risk och vi är medvetna om det men vi valde ändå att ta den. Dr Olga sa att hon haft män med värre fragmentering (min mans var dålig men inte infertil) där unga ägg 'hjälpt till' att korrigera fragmenteringen och det fötts friska barn. Min man har också fortsatt med 'kuren' från Invicta så förhoppningsvis har det hjälpt till.

Är gravid, gjorde UL 1 tidigt för att bekräfta grav och gör UL 2 imorgon (v13) - behöver jag säga att jag är ett nervvrak?? Man är så utlämnad - har ju ingen aning om hur det går därinne, har inte haft några direkta symptom fast heller ingen blödning, än så länge är jag iaf ett försiktigt optimistiskt nervvrak!

Kul att ni är igång!! <3 Det kommer gå jättebra! Hoppas också på många plus här i tråden!

Kram till alla!
  • Pyret2017
    Maran73 skrev 2017-03-02 14:20:33 följande:

Hallå allihopa!

SÅ lättad idag.... Har gått och bekymrat mig och stressat upp mig för att allt med gamla kliniken tar sådan tid: svar på PGS, få våra journaler, behövs nytt sperma test, kan vi få en tid för det innan vi drar på bröllopsresa om en vecka, kan vår läkare skicka provsvaret på mejl istället för post, vad händer om provsvaret är dåligt, tänk om vi inte hinner vi få journalerna innan vi drar!! osv osv osv osv i all oändlighet..... Stöööön! Ni vet ju hur det är.... Men, idag skickade jag iväg ett mejl till vår nya koordinator (Katerina, har du också henne, Undrande?) som tyckte att "ta det BARA lugnt, du kan påbörja behandlingen utan journaler och svar på spermatest, njut av semestern och oroa dig inte!!"

Vet inte om de resonerar så att om IVF Riga (gamla kliniken) ansåg att mannens simmare var tillräckligt bra för att användas så är det OK att köra igång i alla fall, eller så tänker de att vi, om ett eventuellt fragmentationstest visar något alldeles för dåligt sedan, får avbryta i ett sent skede sen. Ingen aning... Men som sagt, nu ska jag INTE bekymra mig om det utan ta det som det kommer. Min man har iaf blivit kallad för att lämna prov valfri dag (som vi förstår det), så vi hinner med det innan vi drar. Super. Dock tror jag inte att vår läkare vill skicka resultatet via mejl.... Vi får se, detta tänker jag lämna till min man! Något ska ju han göra också, haha. Så, gör ultraljud någon gång under nästa vecka samt ber min gyn skriva ut de mediciner jag behöver. Är allt ok är det bara att hämta medicinerna och dra på semester! Skööönt! Cool      

Åh så skönt!! Vilken lättnad!

Gällande simmare så skrev jag precis till UndrandeSökare om våra simmare och donatorägg. Vi använder min mans fragmenterade simmare och donatorägg. Det är lite av en risk och vi är medvetna om det men vi valde ändå att ta den. Dr Olga sa att hon haft män med värre fragmentering (min mans var dålig men inte infertil) där unga ägg 'hjälpt till' att korrigera fragmenteringen och det fötts friska barn. Min man har också fortsatt med 'kuren' från Invicta så förhoppningsvis har det hjälpt till.

Det är kanske så de tänkt på kliniken? Och som sagt, nu ska du fokusera på semester! Allt annat kommer att lösa sig, det kommer kliniken att se till! <3

Kram till alla!
  • Pyret2017
    smurfen 11 skrev 2017-03-02 17:15:02 följande:
    Jaså blodgrupp går kolla lättare än vad man tror, dåså.

De där hiv mm har vi gjort nyligen.
    Ok, Polen med PGS, du kanske har sagt det men , hur många blastisar fick du som de kunde kolla ?

Menar du att det hjälper att inte bada om spermier är fragmenterade? Nämnde att nåt kanske är fel med sambons fiskar igår, med tanke på att han badar en del, men han blir lite arg när jag nämner det...blir lite mycket även för han ibland också, allt det här. Däremot har jag fått min sambo att äta zink och folsyra.

Menopur ska tydligen vara bättre för endel av oss äldre kvinns har jag hört.
    I alla fall, hoppfullt att man kan bli gravid på första försöket med äd !
    Det blev till slut inga blastisar att PGS:a Ingen klarade sig över dag 4. Min tes är att vid det laget hade mina ägg passerat 'bäst-före-datum'. Det kändes ändå som om de gjorde allt de kunde. Hade vi kommit dit tidigare så kanske - jag hade ändå några blastos under det året vi gjorde behandling Sverige fast de blev ju MF o kemisk grav efter insättning. Och som du säger - Menopur ska vara bättre för äldre kvinnor och ge bättre kvalitet om jag förstått rätt.

De sa att värme på simmarna/varma bad eller att dusha varmt direkt på inte var gynnsamt. Men jag vet inte hur stor påverkan just det har. I vårt fall så var det nikotinet och min mans rökning det som var absolut värst men de ville att han följde alla deras rekommendationer. Han var rätt också nedstämd i perioder.

Hoppas det var lite svar!
    <3
  • Pyret2017
    smurfen 11 skrev 2017-03-02 17:16:16 följande:

Sorry, ett till ;)

Alla ni som gör äd nu och du Pyret som gjort, har ni berättat för de ni känner att ni gör äd?

Jag har 2 väninnor som gjort donator (1 som gjort ÄD, de har berättat för omgivningen, och 1 som gjort sperma, de har valt berätta för sina familjer och för mig) så de vet att vi gjort ÄD, samt min familj - de hjälpte även till att titta på bilderna på donatorn. Vi har inga planer att berätta för vår omgivning men kanske närmaste familj (dvs. släkten på våra båda sidor). Vi vet nog inte riktigt ännu! :-S
  • Pyret2017
    UndrandeSökare skrev 2017-03-02 17:55:06 följande:

Pyret - Jag gjorde immunutredning hos Dr D på Life Clinic i Aten.
    Gjorde sen hans behandling under drygt ett halvår med Trombyl, Fragmin, kortison, IL-dropp etc men blev missfall ändå (troligen pgr av dåliga ägg eller dåliga spermier) så därför vände vi oss till AvaRiga.

Jag har bara hört gott om Olga och AvaPeter så de är nog en jättebra klinik.
    Jag har läst böckerna "Den tuffaste ronden" och "Operation barn" och AvaPeter omnämns där. Jag kollade på AvaPeter också och andra kliniker, men valde AvaRiga för det var så lätt att få kontakt med dem och verkade lätt att ta sig till Riga (inget visum behövs som till Ryssland).

Hur många embryon fick er donator ut?
    Hur många har ni kvar i frysen?
    Har ni satt in 1 eller 2 embryon?
    Är detta första ÄD-försöket?
    Hur mycket kostar er behandling hos AvaPeter?

Hoppas det går bra på nästa vul ! Håller tummarna.

Hej igen!

Ja, vi har varit supernöjda med Dr. Olga och hennes team. Det gick så snabbt efter att vi valt donator så vi hade lite svårt att få ihop schema, resor och visum men allt löste sig! Intressant med din behandling, nu tar jag också Fragmin (hatar sprutor!!) och jag tog kortison fram till för ngn vecka sedan.

Vi bad att få donatorns historik. Hon hade donerat 2011 till ett par (som fått 2 barn med äggen) och 2013 till ett annat par (som fick 1 barn, sedan ett negativt försök men ett till på väg nu, de tinade och satte in sitt barn nr. 2 några månader innan mig!). Så, det tyckte vi kändes bra.

I vårt fall blev det 22 ägg och 5 blastos (kan bero på fragmenteringen men de sa att ibland kan det bli så). 1 satte vi in och 4 gick till frysen.

Det är vårt första ÄD försök och vi betalade 12.900?, då fick vi full profil på donatorn inkl. bilder, genomgående hälsodeklaration och information om dennes föräldrar och far- och morföräldrar (längd, vikt, hår- ögonfärg, hälsostatus, ålder och om avliden hur gammal när det skedde) samt input om hennes egna barn + utbildning, yrke, hobbies, favoritfärg, maträtt, musiksmak, och mycket mer, dessutom hade hon skrivit ett personligt brev vilket var trevligt. Som jag skrivit tidigare passade det här upplägget oss väldigt bra men jag vet att alla inte vill ha så mycket information eller bilder.

Vi gjorde inte PGS på våra blastos. Dr. Olga sa att de inte sett att det tillför eller förändrat något i deras behandlingar så de rekommenderar tydligen inte det längre när man gör ÄD hos dem.. :-O

Vi kommer inte att göra KUB men vi kommer att göra NIPT (skulle vi har gjort för ngn vecka sedan men jag vill också vara säker att det finns ett pyre där inne först så det blir nog nästa vecka! ), då kommer vi i så fall att ta reda på kön också.

Kramar till er alla!
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?