• UndrandeSökare

ivf / äd 2016/ 2017?

smurfen 11 skrev 2017-03-30 15:48:10 följande:
    Ok ska kolla där, tack för tips :)

Men såå roligt med två embryon, dessutom med PGS, kan det bli bättre! Dessutom till framtida syskon om ni vill. Önskar så att jag själv var lika driftig med allt detta med bebis som er alla här.

Jag var precis på vc och ingen hjälp där...:( jag får remiss att kolla blodproppbenägenhet, annars visste han inget om immunprover...men han skulle kolla med sina kollegor...föga förvånande va??

Så jag knaprar mina albyl minor och mejlar väl Marie då.
    Tråkigt att du inte fick så mycket hjälp av din vårdcentralsläkare.
    Svenska läkare är tyvärr generellt rätt okunniga om immunförsvaret och fertilitetsproblem eller så "får de inte" göra vissa saker för sin chef.
    Hoppas Marie på Fertilitetplus kan hjälpa dig vidare. Hon borde ju kunna hjälpa dig med blodprovsremisser och kanske spermaprov med morfologi i alla fall.
    Kanske hon kan ordna med lite medicinrecept också genom Dr Wang som hennes klinik har kontakt med. Vill du testa IL-dropp vet jag att hon kan sätta
    det i alla fall på Fertilitetplus.

Lycka till !
  • UndrandeSökare
    Cakh skrev 2017-03-31 06:34:19 följande:

Då var testdagen ÄNTLIGEN här.....fattar inte hur jag lyckats med att inte tjuvtesta innan, då vänta inte är min starka sida.
    Blev ett PLUS och vi ÄR gravida. Kan knappt fatta att det är sant :) Går bara runt och ler <3 Kram till er alla

Grattis till graviditeten ! Jätteroligt !
    Första försöket med ivf på Rmc i Malmö eller hur?

Ta kontakt med vården redan nu tycker jag (i vissa landsting är det svårt att få tider) och boka in ett vul i graviditetsvecka 7 (dvs om 3 veckor) för att kolla efter hjärtslag. i v.7 ska man se det, om allt är normalt.

Hoppas allt går bra nu !
  • UndrandeSökare
    Superfurry skrev 2017-03-31 11:53:30 följande:
    Grattis Cakh! Så härligt :D :D hoppas att detta plus är den första i raden och att det kommer fler snart!!!
    UndrandeSökare skrev 2017-03-30 20:55:06 följande:
    Tråkigt att du inte fick så mycket hjälp av din vårdcentralsläkare.
    Svenska läkare är tyvärr generellt rätt okunniga om immunförsvaret och fertilitetsproblem eller så "får de inte" göra vissa saker för sin chef.
    Hoppas Marie på Fertilitetplus kan hjälpa dig vidare. Hon borde ju kunna hjälpa dig med blodprovsremisser och kanske spermaprov med morfologi i alla fall.
    Kanske hon kan ordna med lite medicinrecept också genom Dr Wang som hennes klinik har kontakt med. Vill du testa IL-dropp vet jag att hon kan sätta
    det i alla fall på Fertilitetplus.

Lycka till !
    Undrande du som kan så mycket om detta!! Kan man sj¨lv beställa prover på exempelvis Werlabs och kolla ifall man har en stark immunförsvar? Du har säkert skrivit detta innan men jag hittar inte det :/ kan dessvärre inte ta mig till Stockholm eller ju jag kan, men det blir en sån stor projekt då och jag tror att sambon e lite trött på att mycket blir stora projekt och jag vill inte skrämma honom. När vi diskuterade om vi ska göra äggdonation häromdagen så berättade jag om detta med immunförsvaret och att det kunde ju vara något och att man kunde åka till Aten etc etc då sa han direkt att nej detta får inte helt ta över så att vi jagar runt i världen och gör av med mer pengar. Han sa att enough is enough. så med andra ord vill jag inte  göra för stor "grej" av det... Hur hade du det med sin sambo? var han med på att dra till Aten och allt detta? Vad säger era män, har ni diskuterat hur långt man kan gå (nu är Aten ifs inte "för lång" men har hört folk som åker till USA för olika ännu mer avancerade behandlingar...).OM OM det blir ett försök till med egna ägg så har vi (jag) också diskuterat att prova utomlands då de ju ger fler stötande behandlingar och tar fler prover än hemma. MEn vart ska man då vända sig? Det ska vara lätt att ta sig dit då sambon verkar nu ha tappat hoppet lite och jag tror inte jag kan tvinga honom för långt och det ska vara "lätt" att ha att göra med... :/

Nu e min lunchrast slut!!

Ha det fint tjejer och Cakh igen: grattis!!!!

Hej Superfurry !
    Ja, männen brukar vara lite motsträviga i början (min var det också), men de brukar ändra sig i slutändan, efter att kvinnorna gjort hela förarbetet !!!

Annars så om du lider av upprepade missfall som jag, så tar Dr D bara prover på kvinnan. Så det finns en hel del tjejer/kvinnor som rest till Dr D på egen hand för provtagning också ( i de fall mannen inte hade tid att resa, eller var motsträvig). Så det finns möjligheter att utreda ditt immunförsvar hos Dr D om du vill resa och har råd. Det finns direktflyg från Arlanda till Aten med tex SAS, men kolla gärna vad flygplatserna i din närhet erbjuder också.

Bor ni på en ort där Werlabs finns? 
    De finns från Sundsvall i norr till Malmö i söder.
    werlabs.se/provtagningsstallen/

Här kan du se vilka prover Werlabs erbjuder.
    werlabs.se/vara-tester

Man kan testa en massa olika saker hos Werlabs, jag har inte koll på allt, men är ju alltid bra att kolla upp sköldkörtelprover, om man har järnbrist, d-vitaminbrist, eller någon annan brist etc  Kolla gärna in deras olika paket.

Om du vill börja lite lätt med mannen, så kan ju du föreslå att du och mannen tar ett varsitt sådant här paket, då får man ju veta en hel del om sin hälsa:
    werlabs.se/vara-tester/halsokontroll-xl

Använder du rabattkod hos Werlabs blir det billigare. Jag känner till 2st som funkar just nu. Testa med "fertilitetsguiden" eller "LCHF", då blir det billigare !

Jag vet inte var du bor i Sverige, men jag känner till Marie på Fertilitetplus (hon har öppet på helger också har jag för mig, om du inte kan resa dit en vardag) och 2 kvinnliga gyn i Stockholm som kanske kan hjälpa. Annars vet jag att i Göteborg så ger både Barnmorskehuset och Hagakliniken IL-dropp. Så möjligtvis att nån av dem kan hjälpa till med blodprover? Isåfall ring dem och kolla.

Denna sida är också mycket bra, här finns en lista på förslag över immunprover man kan försöka få ta i Sverige innan immunutredning:
    www.fertilitetsguiden.com/immunologi/immuntester.php

Annars om din man är den läsande typen så kan du köpa denna bok och ge den till honom att läsa. Annars köp den själv och läs, mycket intressant.
    Inte svår engelska. Om du läser den kanske du har fler argument att berätta för din man också? Skriven av Dr Alan E Beer, den förste läkare som började behandla kvinnor med immunförsvarsproblem och fertilitetsproblem i USA.
    Finns på Bokus och Adlibris för ca 200kr. Många i Atentråden läser den.
    www.bokus.com/bok/9780978507800/is-your-body-baby-friendly/

Hoppas jag kunnat hjälpa till lite med tips i alla fall. Hör av dig igen
    om du har fler frågor, kan jag svaret så svarar jag !
  • UndrandeSökare
    Superfurry skrev 2017-03-31 15:26:57 följande:
    Judå men Danmark är ju Norden och de gör inte ett sk-t mot immunproblem de heller. Lite har jag tänkt, om detta är mitt problem, så borde mitt immunförsvar helt klart vara ännu mer på sin vakt när både spermien och ägget inte tillhör mig, ifall vi gör äd... Så det är kanske pengar i sjön ändå att göra äd utan att kolla upp detta eller ja göra det hos en klinik som inte alls tror på det. Så det kanske är bäst som du säger Maran (vilken bra idé förresten!!) att göra ett försök till utomlands, alltså utanför norden (ja Danmark känns väldigt hemma för oss i Malmö hehe) och så om det inte funkar, gå vidare med äd i samma klinik :)

Min hjärna går i högvarv nu! Även om jag är helt ok med beslutet om äd så tänker man att: tänk om det funkar nästa gång? Ja, om det hade varit så att jag har det på papper att "nej dina äggstockar har helt slutat fungera och enda sättet att bli mamma är genom äd" så hade man kastat in handduken, men så är inte fallet ju.

Hej Undrande och tack för att du tar dig tid att skriva! JAg bor i Malmö och jag vet inte ifall du läst tråden tidigare, men min sambo har tagit ALLT som går att ta hos sin läkare (det var då dem upptäckte hans låga TSH värde) så da¨r finns inte mycket mer att hämta. Han är också dessvärre ingen läsande typ. What so ever, så läsa böcker är inte hans grej. Dessvärre beror hans motsträvighet och oro också på ekonomin, så även om jag åker själv ner till Aten så ska han betala hälften och han tycker att detta börjar nu sätta spår i vår framtida ekonomi. Vi kan ju inte köpa bil, lägenhet (vi hyr nu) eller ja spara för framtiden pga allt detta, vilket han har börjat tänka på en del. Som jag tidigare skrivit så är mitt TSH helt normalt och det fick jag reda på senast för en vecka sedan. Alla pover kom tillbaka normala så inget där, utan det är just immunförsvaret jag vill kolla. Men det kanske löser sig av sig självt ifall vi väljer att göra IVF/ÂD hos en klinik som tror och kollar detta. Nu ska jag övertyga sambon också... ;)

Nu ska jag hem och ha en skön ledig helg!!!
    Superfurry - Den bästa kliniken om du vill göra ÄD och samtidigt kolla upp immunförsvaret, då skulle jag utan reservation rekommendera kliniken Serum
    i Aten. Alla jag läst om har varit mycket nöjda med den kliniken, de svarar snabbt på mail och är mycket duktiga. De gör också Sperm Dna Fragmentationstestet vet jag. De är också mycket bra på hysto och går även in och tar bort saker som inte ska vara där.Du kan fylla i deras questionaire på nätet och maila in den, så erbjuder kliniken en gratis telefonkonsultation.

www.ivfserum.com/questionaire/

www.ivfserum.com/

Lycka till !
  • UndrandeSökare
    smurfen 11 skrev 2017-03-31 21:14:28 följande:
    Jaha ok, då ska jag kolla där, tack !

Fick lite panik i vanlig ordning när jag var på apoteket och skulle hämta Synarela, på nåt sätt blev jag nästan glad det inte fanns inne, men det finns på ett apotek en halvtimme härifrån. Fattar inte var all oro kommit från...det är jobbigt så in i bänken !
    Du skrev ju om Barnmorskehuset i Göteborg, är det värt å testa och höra av sig till dom om prover ? Jag bor ju här så det vore ju ypperligt.
    Hej Smurfen ! Jag vet inte om Barnmorskehuset i Göteborg kan hjälpa till med prover,
    men ring och prata med dem tycker jag ! Ring gärna till Hagakliniken i Göteborg också, Dr Ali på den kliniken verkar vara vettig.

Det finns också möjligheten att man kan ta kontakt med Dr D och bli hans patient, även om man inte kan ta sig till Aten, och skicka blodproven han vill ha från Sverige till USA för analys (genom en specialremiss man får av Dr D). Men då måste man själv fixa med provtagningen och få ut blodprovsrören, förpacka dem säkert ,  boka frakten med Fedex etc. Hör av dig om du vill göra det, isåfall så kan du få Dr Ds epostadress.

Ha en bra helg !
  • UndrandeSökare

Smurfen - Jag har ett tips så slipper du gå till ett Apotek som inte har din medicin hemma. Om du går in på www.fass.se, där kan man skriva in medicinens namn och sen kolla på vilket/vilka apotek i hela landet som har den hemma. Man kan välja sitt län och stad och sen välja att visa samtliga apotek, då får man upp en lista på ALLA Apotek på den orten (alla kedjor) och då står det vilka som har i lager, vilka som inte har i lager och vilka som endast har ett fåtal i lager.

Jag använder den tjänsten hela tiden och den är guld värd så kan man gå direkt till ett apotek som har medicinen hemma ! Sparar mycket tid

Testa gärna ! Ha en bra helg !

• UndrandeSökare
    smurfen 11 skrev 2017-04-02 19:42:06 följande:
    Men så bra, det ska jag testa! Fick ju tag i det nu, men ska vara ute i god tid nästa gång. Har idag börjat med Synarela så får se hur detta slutar,,,förhoppningsvis med fina bra ägg.

Läste på en amerikansk ivf sida förresten att nån läkare sa omega 3 och d vitamin är bra för att dämpa immunförsvaret plus förhindra proppar. Jag äter ju sånt men kanske inte tillräckligt.

När var det du hade testdag? Det är ju så spännande!
    Ja, det stämmer det den amerikanska artikeln säger om Omega3 och D-vitamin.
    Dr D i Aten rekommenderar alla sina immunpatienter att ta
    Folsyra, D-vitamin och Omega 3 (eller fishoil som han kallar det) dagligen.
    Så jag tar Folacin 5mg, D-vitamin 50mikrogram och 1st Omega3 kapsel per dag.

Dessa D-vitamintabletter använder jag.
    www.apotekhjartat.se/produkter/kost-kosttillskott/vitaminer-mineraler/multi-tabs-d-vitamin-1/

Dr D vill egentligen att man tar högdos Omega3 per dag, men jag har prövat olika sorter och tar jag för stark dos så blir jag yr i huvudet (Omega3 fungerar lite blodförtunnande (där har du varför det kan förhindra proppar som det stod i den amerikanska artikeln) och jag har normalt/lågt blodtryck redan från början och då kan man bli yr om man tar för hög dos).

Men sen fick jag bra tips i Aten-tråden om Eskimo 3 Pure Omega3 kapslar, säljs på Apoteket, och de funkar jättebra för mig, så nu använder jag dem. De finns som flytande också, men jag gillade inte smaken, däremot kapslarna smakar inget alls. www.apoteket.se/produkt/eskimo-3-pure-120-kaps-ask-245529/

Jag tar också Kalciumtabletter dagligen (receptfria från Apoteket) eftersom jag läst att kortison och även blodförtunnande sprutor kan leda till benskörhet, så Kalcium tabletter är bra för att motverka det.

Sen brukar barnmorskorna alltid vilja att gravida tar järntabletter, och där får man testa sig fram vilket som fungerar tycker jag. Jag har testat Niferex, Duroferon och en massa andra järntabletter men jag får magproblem av dem, så nu har jag fått tips om Sideral forte, som ska vara järntabletter som är snälla för magen.
    Fanns inte hemma på apoteket, men man kan köpa dem på nätet.
    Jag kanske testar det framöver.

Hoppas du hittar några vitaminer som du gillar, olika apotek har olika vitaminutbud, så gå ut och botanisera bland vitaminerna !

Jag har testdag onsdag 5 april, ska ta blodhcg då på klinikens önskemål,
    vet inte hur länge det dröjer sen innan jag får svar.

Ha en bra kväll !
  • UndrandeSökare

Min koordinator sa efter insättningen att du skulle jag bara se till att må bra, göra saker jag blir glad av, inte leta gravidsymtom och inte tjuvtesta. Så jag gjorde som hon sa och det gick bra ! Tog blodhcg och det var 230. Så nu ska jag göra vul i v.7 eller v.8 för att se om det är 1 eller 2 hjärtan som slår. Det blir spännande ! Ska också ringa min läkare som lovat fixa remiss till specmvc till mig.

Lycka till alla itråden !!!

Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?