• UndrandeSökare

ivf / äd 2016/ 2017?

Superfurry skrev 2017-03-21 12:53:49 följande:
    Hej Undrande!

Jag har nu iaf. köpt Albyl på nätet och ska starta med det så fort det kommer :) köpte inte delaren, glömde, får gå till apoteket senare ändå.....angående kortison så har jag nog redan fixat det. Ringde syrran och berättade detta och hon har kortisontabletter hemma för astman så jag ska få dessa och starta med små doser. När jag berättade det hela och detta ni har skrivit om immunförsvar så tyckte hon själv att: ja men herregud, du är ALDRIG sjuk och klart det kan vara det och undrande varför jag inte kommit till henne innan och lånat kortison....!

Så det är klirrat. Antar att man måste komma över tröskeln av sina egna nojor, då menar jag min noja med att ta läkemedel, och se det lite mer nyanserat. Har ju varit anti men ni har övertygat mig. Varför inte prova det också?

:) Men ja nu ska jag jobba! suttit och snackat en hel halvtimme på min lunch med syrran nu har jag knappt hunnit förbereda nästa lektion. Stressar vidare här. Tack Undrande för alla tips!!!

Kram
    Varsågod ! Hoppas mina tips kan hjälpa dig en bit på vägen i alla fall
    Får hoppas du tycker det var ok att jag och Pyret  "övertalade dig" att testa.
    Har du eller ni andra i tråden fler frågor så är det bara att ställa dem,
    vet jag svaret så svarar jag.

Bra att du köpt Albyl. Så här ser Tablettdelaren ut. Jag har en och den funkar jättebra ! www.apoteket.se/produkt/tablettdelare-1-st-247509/

Kortisonet du lånat, är det Prednisolon 5mg?
    Kom ihåg att om du ska sluta med det (tex om mensen kommer eller missfall)
    så dela tabletterna och trappa ner långsamt, annars kan man få biverkningar. Men hoppas din syster kan berätta allt om det för dig.

Lycka till nu med fragmentationstestet, medicinerna, Triangelnbesöket och allt annat !
  • UndrandeSökare
    smurfen 11 skrev 2017-03-21 14:05:24 följande:

Hej alla!

Vad ni håller på ;) !

Jag har också köpt albyl, men det är ju inte bra när man ska bli gravid, hur kommer det då sig att man kan ta dom? Jag kommer inte börja med dom förrän någon dag efter äl, då dessa tabletter gör det svårt för spermien att ta sif igenom ägget.

Kortison vet jag inte heller hur jag ska få tag på?, men som Superfurry så har jag inget i släkten med immun, vad jag vet, men är aldrig sjuk heller! Önskar så jag ska bli förkyld varje äl :) Kanske beror p å att jag är stressad, ni vet, så länge ångan är uppe blir man inte sjuk, men när ledigheten kommer, ja då blir man sjuk minsann!

Behöver skriva ett ego inlägg...jag har i stort sett panik över detta med ivf..för att det gick så satans dåligt sist. Jag får panik bara jag tänker på att börja behandlingen, när jag ändå vet det kommer skita sig. Ursäkta men jag är inte så ppositiv just nu :( Så jag vet inte ens om vi ska göra det ! Drar mig för att ringa kliniken. Jag är nervös, stressad, ont i magen, och allt går ut över min sambo jag är bara irriterad. Dessutom ska vi flytta nästa vecka med alla förberedelser det kräver/krävt, ja allt, står mig upp i halsen och jag känner mig inte ens glad för det som faktiskt ÄR bra i livet.

Nästa vecka ska jag till vc och ta blodproppbenägenhet prover iaf, eller vad de kallas. Om läkaren ser snäll ut ( min förra slutade dessvärre fick jag höra), ska jag fråga även om immun.

Superfurry, spännande med Triangeln, då blir det ivf, får ni trepack eller vad? Skulle också viljka göra det där spermietestet, hoppas det går bra för er !

Undrande sökare och pyret, hur kommer det sig ni tar fragmin också, hjälper inte trombyl enbart?

Hej Smurfen ! Jessy kanske kan hjälpa dig med kortison? Hon sa till Superfurry att inboxa henne om hon inte fick utskrivet. Annars tipsade jag förut om 2 läkare och 1 barnmorska i Stockholm som kanske kan hjälpa till med recept (de har hjälpt andra i Atentråden i alla fall). Kolla bakåt i tråden.

Jag har koagulationssjukdom, så då måste jag ta både Trombyl och Fragmin.
    Dessa mediciner samarbetar, Trombylen är milt blodförtunnande och kan förhindra proppar, men inte lösa upp proppar som redan blivit. Fragmin däremot kan lösa upp även befintliga proppar.

Hoppas det går bra för dig med flytten och blodproven på vårdcentralen !
  • UndrandeSökare

Smurfen  - Albyl innehåller Acetylsalisylsyra (samma sak som Trombyl) som fungerar genom att det är milt blodförtunnande.  Man kan t ex få Trombyl ordinerat om man har opererat hjärtat, för att förhindra proppar.

Det brukar stå att man inte ska ta det om man är gravid eller försöker bli gravid, men allt handlar om dosen. Det finns Albyl som är på 500mg och det är för starkt, det ska man inte använda.

Så länge man håller sig under 100mg är det ok har jag fattat det som.
    Trombyl är 75mg, men Albyl Minor är på 250mg, det är därför man ska
    dela varje tablett i 3 delar och tar en tredjedels tablett per dag så man
    kommer ner i dos. 250mg delat på 3 är drygt 83mg dvs ganska
    nära Trombylens 75mg.

Om du vill kan du köpa Apotekets Tablettdelare, så slipper man stå och dela med kniv och riskera att delar av tabletten far iväg och försvinner på golvet.
    Jag har en Tablettdelare och tycker den är jättebra
    Jag har bland annat använt den till att dela kortisontabletter med när man ska trappa ner dosen.

Lycka till nu alla !

• UndrandeSökare
    Cakh skrev 2017-03-22 08:10:09 följande:

Hej tjejer! Är på ruvardag 4 nu och tar lutinus 3 ggr om dagen.....ingen höjdare kan jag säga men står lätt ut med det så att det lilla ägget mår bra och fäster fint :) Ni andra som använt lutinus har ni haft mensliknande smärtor? Jag har börjat få det mer och mer.
    Kram på er alla.

Usch, Lutinus är alldeles för kladdigt ! Byt till Utrogestan 100mg vaginalt om du kan, samma dosering (progesteron, 2st 3 ggr per dag). Kladdar inte alls lika mycket. Små runda bollar som man kan ta oralt eller vaginalt
    (AvaRiga vill att man endast tar det vaginalt).

Man kan köpa direkt av kliniken man går hos, eller receptfritt utomlands t ex i Aten. I Sverige kan man endast få tag på det på recept om läkaren först ansöker om speciallicens (vilket de tyvärr inte verkar vilja), då heter det Utrogest istället.
    Kolla i Atentråden eller i andra trådar om du vill köpa och testa. Brukar innehålla 30 eller 90 st i en ask.

Om du får ökande mensliknade smärtor, så kontakta genast din läkare !

Läs gärna på om biverkningar av Lutinus här också:
    Eventuella biverkningar                                    

Liksom alla läkemedel kan detta läkemedel orsaka biverkningar men alla användare behöver inte få dem.De vanligaste biverkningarna är huvudvärk, rubbningar i slidan och kramper i livmodern.

Följande vanliga biverkningar drabbar mellan 1 och 10 av 100 användare:

Huvudvärk

Spänd buk (svullen buk)

Buksmärta

Illamående

Livmoderkramper

Följande mindre vanliga biverkningar drabbar mellan 1 och 10 av 1 000 användare:

Yrsel

Sömnlöshet

Diarré

Förstoppning

Urtikaria (allergiska hudutslag)

Hudutslag

Vaginala rubbningar (t ex obehag, brännande känsla, flytning, torrhet och blödning i slidan)

Svampinfektion i slidan

Bröstrubbningar (t ex smärtor i brösten, svullna och ömma bröst)

Klåda i underlivet

Perifert ödem (svullnad på grund av vätskeansamling)

Följande biverkningar har rapporterats efter att läkemedlet marknadsförts. Ingen känd frekvens (kan inte beräknas från tillgängliga data):

Utmattning

Kräkning

Allergiska reaktioner

Rapportering av biverkningar

Om du får biverkningar, tala med läkare, apotekspersonal eller sjuksköterska. Detta gäller även biverkningar som inte nämns i denna information. Du kan också rapportera biverkningar direkt till Läkemedelsverket, www.lakemedelsverket.se. Genom att rapportera biverkningar kan du bidra till att öka informationen om läkemedels säkerhet.

Källa:
    www.fass.se/LIF/product

• UndrandeSökare

Maran - Låter bra att du har det bra på semestern !
    Konstigt att du bara fick dosering på Progynon 1st 2 gånger per dag?
    Alla andra jag läst om har tagit 1x3 gånger per dag.

Ego: Jag har mätt slemhinnan för några dagar sen, Veronika hade räknat med runt 6mm sa hon innan. Jag hade 12.22mm !!! Så jag fick mycket väl godkänt på det ! Idag blir det äggplock, så ser fram emot att få höra hur många ägg det blev Sen väntar odling till blastos, PGS, Embryo Glue och insättning !
    Ser fram emot att bli ruvare nu !

Lycka till alla i tråden !

• UndrandeSökare

Maran- Jag håller med Pyret, hör genast av dig till AvaRiga och fråga ang. Progynon doseringen, så du inte bara ska ta det i 2 dagar och sen öka !
    Kommer man inte upp i minst 7mm så blir det ingen insättning enligt kliniken.
    Vore ju mycket trist om det skulle bli så

Har du bokat in nästa Vul nu enligt din behandlingsplan?
    Om man inte har minst 6mm då, så måste man börja med 400mg E-vitamin,
    plus 100mg Östrogenplåster, plus höja Progynondosen till 4 tabletter per dag, samt boka in ett nytt vul och mäta slemhinnan igen och rapportera in resultatet, enligt koordinatorn Veronika.

Jag är glad att jag slapp det i alla fall

Lycka till alla i tråden !

• UndrandeSökare
    Maran73 skrev 2017-03-22 10:37:33 följande:
    Hej igen, tack hörrni, mejlade tidigare och hon hade mkt riktigt skrivit fel... tre per dag ska det vara. Troligtvis hade det gått bra iaf då min slemhinna alltid varit tjock o fin när den ska vara det så att säga, men ändå! Suck. Känner mig så hjälplös som farmaceut då nästan all dosering/förskrivning är "off lable", dvs inte för det normala användningsområdet. Att läsa Fass t ex är ju till noll hjälp då... Så ni andra är toppen att ha!!! Puss på er.
    Men fan alltså ! Ursäkta språket, men kliniken måste ju ha STENKOLL på doser och sånt ! Annars kan det ju helt sabba en insättning och man måste avbryta och börja om igen med nedregleringsspruta och allt !

Det var jäkla tur att du skrev här i tråden Maran om din Progynon dosering och att Pyret och jag reagerade på det konstiga ! Annars hade du ju bara tagit 2 tabletter per dag under alldeles för lång tid !!!

Ja, maila till Veronika (du hade henne eller hur?) och fråga om de tycker du ska flytta fram vul pgr av sen mens, så det inte blir på fel dag.

Nej, tyvärr hjälper det inte att läsa Fass nu, eftersom vi använder helt andra doser än de normala. På Apoteket sa de till mig att den normala dosen av Progynon är 1 tablett per dag (används ju oftast av tanter med klimakteriebesvär).

Lycka till alla !
  • UndrandeSökare

Tror även att vi använder dubbla den normala doseringen av Lutinus/Utrogestan.
    2st 3gånger per dag vill AvaRiga att man ska ta.
    Det "normala" i Sverige är väl 1 st 3 gånger per dag.

• UndrandeSökare

Cakh - Hej ! Såg att du går hos Rmc i Malmö och hade fått 5 befruktade ägg. Satte de in 1 eller 2 embryon i fredags? 
    Vilken dag ska du ta urintest eller hcg-blodprov?

Jag håller med om vad Pyret säger, om du får menslikande smärtor av Lutinus, så fråga din läkare om han/hon kan skriva ut något annat progesteron åt dig istället. Kontakta läkaren som skrivit ut Lutinus eller om du har någon annan vettig läkare du kan fråga, så be att få ett recept på Crinone. Det är vaginalgel (progesteron) som finns på recept i Sverige. Då får du det på högkostnadskortet också.

Jag har bara testat Lutinus och Utrogestan, inte Crinone. Men Pyret har ju erfarenhet av det, så henne kan du fråga mer om Crinone om du vill.
    Här kan du läsa om Crinone:
    www.fass.se/LIF/product

Lycka till !

• UndrandeSökare
    Cakh skrev 2017-03-22 20:37:41 följande:
    De satte in ett ägg i fredags. Ska testa hemma på sticka den 31 mars och det känns som en evighet tills dess..........och vänta är inte min starka sida :(
    Går du oxå på rmc?
    Kramen
    Hej ! Jo, det är många som säger att ruvningen är hemskt jobbig.
    Du är inte ensam om att tycka det. Att behöva vänta på att få ta det där graviditetstestet, alla känslor och medicin biverkningar och ev. gravidsymptom eller avsaknad av gravidsymptom.

Jag har varit naturligt gravid 5 gånger(hemmaförsök), men missfall alla gånger. 
    Så känner till väl det där med att vänta på att få ta gravidtest....
    Nej, jag går inte hos Rmc, ska göra ÄD hos AvaRiga.

Vet inte vilka gravtest du tänker använda, men får jag tipsa om dessa.
    Jag tycker de är helt överlägset bäst. Inga otydliga streck att tyda.
    Just nu har de extrapris på dem på Apotea.se 1-pack för 99kr eller 2 för 149kr.
    Ordinarie pris på vanliga Apoteket är 129kr för 1st och 189kr för 2st.

www.apotea.se/clearblue-digital-graviditetstest-2-st

www.apoteket.se/produkt/clearblue-digital-2-st-246055/

Annars mäter vanliga gravtest vid 25mlU/ml, och om du som jag kanske är lite otålig på att veta svaret, så kan man ju tjuvtesta flera dagar i förväg med hjälp av "testa tidigt tester". Senaste graviditeten tog jag ett varje dag i 2 eller 3 dagar innan det var dags för Clearblue. Det finns testa tidigt tester som mäter vid 5, 10 eller 15mlU/ml.

Dessa använde jag då, de mäter redan vid 10mlU/ml. man får 4st för 159kr och då kunde jag se strecket bli tydligare för varje nytt test jag gjorde  "Testet är 99% säkert och känsligheten är 10 mIU/ml, vilket innebär att testet kan upptäcka graviditet så tidigt som 7 dagar efter befruktning." 
    www.graviditetskollen.nu/produkter/graviditetstest/testa-tidigt/4-st-tidigt-graviditetstest-stav
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?