• Vargaz

Kronofogden, hjälp!!

Hej,

Av lite olika anledningar så har jag skulder hos KFM.

Jag har bott svart ett tag så att de inte ska kunna hitta mig, och nu har jag jobbat så pass att jag tänkte betala tillbaka.

Det rör sig främst om studieskulder och jag har varit inne på csns hemsida och betalat allt som jag är skyldig dem, problemet är att jag vet att de skulderna har gått till KFM och jag har hört att skulderna där kan växa astronomiskt. Därför har jag ingen aning om hur mkt jag är skyldig KFM! Jag kan absolut ha missat massa andra smågrejer (under tiden som jag har gömt mig/bott svart) som då eventuelkt har hamnat där under tiden som jag har hållt mig oanträffbar för dem.

När jag väl kontaktar dem vill jag veta att jag kan betala av allt på en gång så att jag sen är fri (ljuva tanke!), men hur vet jag hur mycket jag ska betala?

Problemet i korthet är alltså: jag vill veta hur mycket jag är skyldig dem utan att de kan hitta mig.

En annan fråga: har jag gjort mig skyldig till något lagbrott iom att jag har gömt mig?

STORT tack för svar!

• Svar på tråden Kronofogden, hjälp!!
  • Nyfikna72
    Anonym (12345) skrev 2016-10-28 11:30:35 följande:
    Jo visst är det så de kan ju inte skicak vidare skulden och samtidigt ha den kvar.

Nu tror jag nog att du pratar om nåt du inte vet nånting om.......
  • Anonym (Inga speciella räntor)
    Nyfikna72 skrev 2016-10-28 08:44:08 följande:

Nä det är helt fel, man anger räntesatsen till fogden sen räknas räntan upp automatiskt hos fogden. Det finns ingen ränta som tickar på hos den man är skyldig, vanligtvis avslutas kundfodringen i reskontran när man skickar till fogden. Då får man tillbaks momsen och fodran som sådan läggs till handlingarna. Sen sköts dessa ärenden på sidan om. Räntan räknar man möjligen om när ärendet måste förnyas.

På deklarationen stod att jag betalat NN kronor till XY-inkassofirma i räntor, när jag hade utmätning. Skulden låg hos kronofogden.
  • Nyfikna72
    Anonym (Inga speciella räntor) skrev 2016-10-28 11:45:18 följande:
    På deklarationen stod att jag betalat NN kronor till XY-inkassofirma i räntor, när jag hade utmätning. Skulden låg hos kronofogden.

Ja? Kronofogden drar inte in nå räntor, de hjälper till att få in pengarna. Det enda kronofogden tjänar är ansökningsvgiften och sen avgiften när skulden är fastslagen. Allt annat vidarbefodras till den man är skyldig pengar inkl räntor.
  • Anonym (12345)
    Nyfikna72 skrev 2016-10-28 11:35:15 följande:

Nu tror jag nog att du pratar om nåt du inte vet nånting om.......
    Vad menar du nu?

Jag anser fortfarande att räntan tickar på hos fogden och det skriver du även i ditt inlägg, har du ändrat dig nu?
    Anonym (12345) skrev 2016-10-28 12:55:03 följande:
    Vad menar du nu?

Jag anser fortfarande att räntan tickar på hos fogden och det skriver du även i ditt inlägg, har du ändrat dig nu?
    Men den hade tickat på i samma fart även om den legat kvar hos den som man är skyldig från början
  • Nyfikna72

När man ansöker om betalningsföreläggande så anger man räntesats och från vilket datum det ska räknas och vad du är skyldig såklart. Den informationen använder fogden när de kräver dig på pengar. De sätter inga räntesatser själva eller tar hand om nå pengar som kommer in. De vidarbefodras bara till den man är skyldig pengar.

• Anonym (12345)
    Anonym (Inga speciella räntor) skrev 2016-10-28 12:58:40 följande:
    Men den hade tickat på i samma fart även om den legat kvar hos den som man är skyldig från början
    Visst är det så det har jag aldrig påstått att det är räntefritt bara för att dom man är skyldig pengar inte skickar den till inkasso.
  • Filli89

Vem hamna i kfm på grund av CSN? De är ju typ bland de snällaste och ger alltid en betalnings planer? Det är dumt att gömma sig, för skulder blir bara större när man endast kan ringa ett par samtal o komma överens om månads betalningar beroende på vad man har råd med, de flesta inkasso bolag brukar vara samarbetsvilliga. Dessutom beslag tar kfm saker som du äger som kan motsvara summan du är skyldig de, om du inte har saker på ditt namn kan de inte ta något även om du hade en adress så att säga.

Filli89 skrev 2016-10-28 15:15:11 följande:

Vem hamna i kfm på grund av CSN? De är ju typ bland de snällaste och ger alltid en betalnings planer? Det är dumt att gömma sig, för skulder blir bara större när man endast kan ringa ett par samtal o komma överens om månads betalningar beroende på vad man har råd med, de flesta inkasso bolag brukar vara samarbetsvilliga. Dessutom beslag tar kfm saker som du äger som kan motsvara summan du är skyldig de, om du inte har saker på ditt namn kan de inte ta något även om du hade en adress så att säga.

De ville inte ge mig uppskov, inte heller till en kompis som inte har någon inkomst alls för tillfället. Om saker ska beslagtas så ska det vara sånt man inte behöver. En vanlig tv, dator, möbler, kläder, de flesta spel får man behålla.
  • Filli89
    Anonym (Inga speciella räntor) skrev 2016-10-28 15:25:08 följande:
    De ville inte ge mig uppskov, inte heller till en kompis som inte har någon inkomst alls för tillfället. Om saker ska beslagtas så ska det vara sånt man inte behöver. En vanlig tv, dator, möbler, kläder, de flesta spel får man behålla.
    Ni kanske hamnade med arga typer den dagen. Jag har fått uppfattningen av att de är mkt snälla när det kommer till delbetalningar, men men kan va olika. hursomhelst kan man komma undan saker de beslagtar som sagt. Är man skyldig kronan pengar går man inte o köper en bil o har den på sitt namn tex då tar de den utan snack, är den däremot skriven på någon annan trots att du är ägaren kan de inte göra något menar mer så. Det kan så klart gälla allt från dyr tv till lägenhet man äger.
    Filli89 skrev 2016-10-28 15:37:57 följande:

Ni kanske hamnade med arga typer den dagen. Jag har fått uppfattningen av att de är mkt snälla när det kommer till delbetalningar, men men kan va olika. hursomhelst kan man komma undan saker de beslagtar som sagt. Är man skyldig kronan pengar går man inte o köper en bil o har den på sitt namn tex då tar de den utan snack, är den däremot skriven på någon annan trots att du är ägaren kan de inte göra något menar mer så. Det kan så klart gälla allt från dyr tv till lägenhet man äger.

Bilen har vi fått behålla. De gjorde ett besök och frågade bara om vi hade dyra saker som var säljbara. Tavlan mitt framför ögonen frågade de inte ens om.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Inga speciella räntor) skrev 2016-10-28 16:28:18 följande:
    Bilen har vi fått behålla. De gjorde ett besök och frågade bara om vi hade dyra saker som var säljbara. Tavlan mitt framför ögonen frågade de inte ens om.
    Hur mycket var skulderna på?
  • sextiotalist
    Anonym (12345) skrev 2016-10-28 19:00:03 följande:

Hur mycket var skulderna på?

Totalt 400 000, långtidssjukskrivning och arbetslöshet och svårt att hitta något billigare boende ställde till det. Vi är skuldfria nu.
  • sextiotalist
    sextiotalist skrev 2016-10-28 19:14:12 följande:

Totalt 400 000, långtidssjukskrivning och arbetslöshet och svårt att hitta något billigare boende ställde till det. Vi är skuldfria nu.

Och där försvann den anonymiteten. Ja, vi satt i skiten men vi kämpade igenom allt och betade av allt.
  • Anonym (12345)
    sextiotalist skrev 2016-10-28 19:16:50 följande:
    Och där försvann den anonymiteten. Ja, vi satt i skiten men vi kämpade igenom allt och betade av allt.
    Allting går, hjälpte en som satt i skiten förut med skulderna.
Svar på tråden Kronofogden, hjälp!!