• Anonym (12345)

Kronofogden, hjälp!!

Vargaz skrev 2016-10-27 17:06:20 följande:

Tack för alla svar.

Att jag har hållit mig undan beror på att jag var tvungen att hitta jobb och lgh (kunde inte bo kvar i studentlögenheten) innan de började kräva pengar av mig för jag hade inte pallat betala till dem, och ha dem i hasorna, när jag stod alldeles utan inkomst. Då hade jag gått under.

Nu har jag slitit som ett as för att få ihop pengar och varken min chef, hen jag bor hos eller någon annan vet att jag är jagad av kronkalle (man ljuger bra om man skäms) och därför så undviker jag helst att de får tag på mig, och så kan jag ta kontakt med dem och avsluta alla ärenden på en gång.

Hon som jag bor med kanske slänger ut mig om fogden plötsligt står på tröskeln och då uppstår ju bara nya problem.

Men man kan alltså bara ringa, kalla sig anonym och uppge personnummer. Då ska jag göra det i morgon!!

Återigen, tack, sånt här är ju skitjobbigt att prata om (har ingen jag skulle kunna ta det med) så därför vände jag mig hit.

Att du är jagad av fogden kan de ju ta reda på ändå.
    Om du har minsta inkomst så ta tag i dina problem.

Det vanligaste felet man gör är att hålla sig borta.
    Börja med att ringa csn och säg att du har pengar att betala med.
  • Anonym (12345)
    mammatill6 skrev 2016-10-27 20:35:57 följande:
    Man ska alltid betala till den man är skyldig. Där ligger räntan och tickar så den kan ha ökat efter att de skickat skulden till KF. Säg att du är skyldigt 3000 med ränta och avgift så skickas de in för indrivning. Men när du betalar har räntan tickat till 3030. Betalar du då  till kf 3000 ligger det kvar 30:- hos den du är skyldig. SÅ kan det skickas in igen.
    Det stämmer inte räntan tickar på hos kronofogden om man inte betalar.
  • Anonym (12345)
    Nyfikna72 skrev 2016-10-28 08:44:08 följande:

Nä det är helt fel, man anger räntesatsen till fogden sen räknas räntan upp automatiskt hos fogden. Det finns ingen ränta som tickar på hos den man är skyldig, vanligtvis avslutas kundfodringen i reskontran när man skickar till fogden. Då får man tillbaks momsen och fodran som sådan läggs till handlingarna. Sen sköts dessa ärenden på sidan om. Räntan räknar man möjligen om när ärendet måste förnyas.

Jo visst är det så de kan ju inte skicak vidare skulden och samtidigt ha den kvar.
  • Anonym (12345)
    Nyfikna72 skrev 2016-10-28 11:35:15 följande:

Nu tror jag nog att du pratar om nåt du inte vet nånting om.......
    Vad menar du nu?

Jag anser fortfarande att räntan tickar på hos fogden och det skriver du även i ditt inlägg, har du ändrat dig nu?
  • Anonym (12345)
    Anonym (Inga speciella räntor) skrev 2016-10-28 12:58:40 följande:
    Men den hade tickat på i samma fart även om den legat kvar hos den som man är skyldig från början
    Visst är det så det har jag aldrig påstått att det är räntefritt bara för att dom man är skyldig pengar inte skickar den till inkasso.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Inga speciella räntor) skrev 2016-10-28 16:28:18 följande:
    Bilen har vi fått behålla. De gjorde ett besök och frågade bara om vi hade dyra saker som var säljbara. Tavlan mitt framför ögonen frågade de inte ens om.
    Hur mycket var skulderna på?
  • Anonym (12345)
    sextiotalist skrev 2016-10-28 19:16:50 följande:
    Och där försvann den anonymiteten. Ja, vi satt i skiten men vi kämpade igenom allt och betade av allt.
    Allting går, hjälpte en som satt i skiten förut med skulderna.
Svar på tråden Kronofogden, hjälp!!