• Vargaz

Kronofogden, hjälp!!

Hej,

Av lite olika anledningar så har jag skulder hos KFM.

Jag har bott svart ett tag så att de inte ska kunna hitta mig, och nu har jag jobbat så pass att jag tänkte betala tillbaka.

Det rör sig främst om studieskulder och jag har varit inne på csns hemsida och betalat allt som jag är skyldig dem, problemet är att jag vet att de skulderna har gått till KFM och jag har hört att skulderna där kan växa astronomiskt. Därför har jag ingen aning om hur mkt jag är skyldig KFM! Jag kan absolut ha missat massa andra smågrejer (under tiden som jag har gömt mig/bott svart) som då eventuelkt har hamnat där under tiden som jag har hållt mig oanträffbar för dem.

När jag väl kontaktar dem vill jag veta att jag kan betala av allt på en gång så att jag sen är fri (ljuva tanke!), men hur vet jag hur mycket jag ska betala?

Problemet i korthet är alltså: jag vill veta hur mycket jag är skyldig dem utan att de kan hitta mig.

En annan fråga: har jag gjort mig skyldig till något lagbrott iom att jag har gömt mig?

STORT tack för svar!

• Svar på tråden Kronofogden, hjälp!!
  • Anonym (Duff)

Bara att ringa o fråga.

Du bör givetvis inte säga att du jobbar svart. Man ska vara skriven på den adress du har din huvudsakliga dygnsvila på, men det är inte olagligt att inte ha något adress.

• LillaTjockaBertil

Nej det är inte olagligt att ha skulder hos kronofogden och såvida du inte äger saker som fogden kan beslagta finns det ingen anledning till att gömma sig.

Jag har själv haft skulder hos kronofogden och diverse inkassobolag och jag hade målat upp en bild av att det var massa människor som var sura på mig eftersom jag inte hade gjort rätt för mig. När jag till sist tog tag i det så visade sig att de jag ringde till på både kronofogden och inkassobolagen var väldigt tillmötesgående och hjälpte mig med avbetalningsplaner som jag hade råd med.

Som jag sade innan är det bara dumt att gömma sig. Kontakta kronofogden och betala tillbaka så mycket du kan på en gång. Skulder hos fogden har en förmåga att öka ganska fort på grund av deras räntor och avgifter.

• Anonym (Inga speciella räntor)
    LillaTjockaBertil skrev 2016-10-27 06:47:59 följande:

Nej det är inte olagligt att ha skulder hos kronofogden och såvida du inte äger saker som fogden kan beslagta finns det ingen anledning till att gömma sig.

Jag har själv haft skulder hos kronofogden och diverse inkassobolag och jag hade målat upp en bild av att det var massa människor som var sura på mig eftersom jag inte hade gjort rätt för mig. När jag till sist tog tag i det så visade sig att de jag ringde till på både kronofogden och inkassobolagen var väldigt tillmötesgående och hjälpte mig med avbetalningsplaner som jag hade råd med.

Som jag sade innan är det bara dumt att gömma sig. Kontakta kronofogden och betala tillbaka så mycket du kan på en gång. Skulder hos fogden har en förmåga att öka ganska fort på grund av deras räntor och avgifter.

Kronofogden sätter inga räntor (och tar inga räntor). Det är borgenären som sätter räntor (och får räntorna).
  • Nyfikna72

Fast har det gått till fogden är det ju enklare att betala till fogden.......då försvinner det ju där automatiskt för du lär ju ändå ha räntekravet kvar via dem. Betalar man direkt till den man är skyldig så försvinner ju förvisso det man är skyldig men räntor och annat ligger ju kvar hos fogden.

Nyfikna72 skrev 2016-10-27 07:51:13 följande:

Fast har det gått till fogden är det ju enklare att betala till fogden.......då försvinner det ju där automatiskt för du lär ju ändå ha räntekravet kvar via dem. Betalar man direkt till den man är skyldig så försvinner ju förvisso det man är skyldig men räntor och annat ligger ju kvar hos fogden.

Vi betalade direkt till den vi var skyldig, med räntor och allt och inget blev kvar hos kfm
  • Nyfikna72
    Anonym (Inga speciella räntor) skrev 2016-10-27 07:53:58 följande:
    Vi betalade direkt till den vi var skyldig, med räntor och allt och inget blev kvar hos kfm

Då måste nån varit snäll som strök ärendet isåfall för normalt adderar man ju även fogdens avgifter till skulden och det är ju pengar fogden ska ha, inte den man är skyldig pengar. I annat fall handlar det ju om en förtida uppgörelse isåfall att man kommer överens med den man är skyldig pengar och de drar tillbaks ärendet hos fogden men det är ju en helt annan sak.
    Nyfikna72 skrev 2016-10-27 07:58:21 följande:

Då måste nån varit snäll som strök ärendet isåfall för normalt adderar man ju även fogdens avgifter till skulden och det är ju pengar fogden ska ha, inte den man är skyldig pengar. I annat fall handlar det ju om en förtida uppgörelse isåfall att man kommer överens med den man är skyldig pengar och de drar tillbaks ärendet hos fogden men det är ju en helt annan sak.
    Nej, ingen strök, för de avgifterna blev betalda, de hann inte dra tillbaka utmätningen innan lönekörningen och vi fick tillbaka nästan allt, utom några hundralapper som var avgiften.
    Avgiften är förhållandevis låg.
  • Nyfikna72

Ja i vilket fall som helst, det finns inga fördelar med att betala till den man är skyldig. Man har ju papper från fogden och där står det i klartext vad man är skyldig. Betalar man in det till fogden så avslutas ärendet hos båda parter utan krångel.

Nyfikna72 skrev 2016-10-27 08:06:15 följande:

Ja i vilket fall som helst, det finns inga fördelar med att betala till den man är skyldig. Man har ju papper från fogden och där står det i klartext vad man är skyldig. Betalar man in det till fogden så avslutas ärendet hos båda parter utan krångel.

Det var kfm som sa att man skulle betala direkt till de man var skyldig. Inte till dom
  • Birgitta02

Du kan ringa kronofogden anonymt, om du vill.
    "Hej, jag skulle vilja veta om en person har skulder hos er och i så fall hur mycket. Personnummer är XXXXXXXXX". Då får du reda på exakt hur mycket skuld du har och till vem. Vad de INTE ser är ev. betalningsanmärkningar. Det kan bara UC se.

Svar på tråden Kronofogden, hjälp!!