Inlägg från: Anonym (Inga speciella räntor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Inga speciella räntor)

Kronofogden, hjälp!!

LillaTjockaBertil skrev 2016-10-27 06:47:59 följande:

Nej det är inte olagligt att ha skulder hos kronofogden och såvida du inte äger saker som fogden kan beslagta finns det ingen anledning till att gömma sig.

Jag har själv haft skulder hos kronofogden och diverse inkassobolag och jag hade målat upp en bild av att det var massa människor som var sura på mig eftersom jag inte hade gjort rätt för mig. När jag till sist tog tag i det så visade sig att de jag ringde till på både kronofogden och inkassobolagen var väldigt tillmötesgående och hjälpte mig med avbetalningsplaner som jag hade råd med.

Som jag sade innan är det bara dumt att gömma sig. Kontakta kronofogden och betala tillbaka så mycket du kan på en gång. Skulder hos fogden har en förmåga att öka ganska fort på grund av deras räntor och avgifter.

Kronofogden sätter inga räntor (och tar inga räntor). Det är borgenären som sätter räntor (och får räntorna).
    Nyfikna72 skrev 2016-10-27 07:51:13 följande:

Fast har det gått till fogden är det ju enklare att betala till fogden.......då försvinner det ju där automatiskt för du lär ju ändå ha räntekravet kvar via dem. Betalar man direkt till den man är skyldig så försvinner ju förvisso det man är skyldig men räntor och annat ligger ju kvar hos fogden.

Vi betalade direkt till den vi var skyldig, med räntor och allt och inget blev kvar hos kfm
    Nyfikna72 skrev 2016-10-27 07:58:21 följande:

Då måste nån varit snäll som strök ärendet isåfall för normalt adderar man ju även fogdens avgifter till skulden och det är ju pengar fogden ska ha, inte den man är skyldig pengar. I annat fall handlar det ju om en förtida uppgörelse isåfall att man kommer överens med den man är skyldig pengar och de drar tillbaks ärendet hos fogden men det är ju en helt annan sak.
    Nej, ingen strök, för de avgifterna blev betalda, de hann inte dra tillbaka utmätningen innan lönekörningen och vi fick tillbaka nästan allt, utom några hundralapper som var avgiften.
    Avgiften är förhållandevis låg.
    Nyfikna72 skrev 2016-10-27 08:06:15 följande:

Ja i vilket fall som helst, det finns inga fördelar med att betala till den man är skyldig. Man har ju papper från fogden och där står det i klartext vad man är skyldig. Betalar man in det till fogden så avslutas ärendet hos båda parter utan krångel.

Det var kfm som sa att man skulle betala direkt till de man var skyldig. Inte till dom
    Nyfikna72 skrev 2016-10-28 08:44:08 följande:

Nä det är helt fel, man anger räntesatsen till fogden sen räknas räntan upp automatiskt hos fogden. Det finns ingen ränta som tickar på hos den man är skyldig, vanligtvis avslutas kundfodringen i reskontran när man skickar till fogden. Då får man tillbaks momsen och fodran som sådan läggs till handlingarna. Sen sköts dessa ärenden på sidan om. Räntan räknar man möjligen om när ärendet måste förnyas.

På deklarationen stod att jag betalat NN kronor till XY-inkassofirma i räntor, när jag hade utmätning. Skulden låg hos kronofogden.
    Anonym (12345) skrev 2016-10-28 12:55:03 följande:
    Vad menar du nu?

Jag anser fortfarande att räntan tickar på hos fogden och det skriver du även i ditt inlägg, har du ändrat dig nu?
    Men den hade tickat på i samma fart även om den legat kvar hos den som man är skyldig från början
    Filli89 skrev 2016-10-28 15:15:11 följande:

Vem hamna i kfm på grund av CSN? De är ju typ bland de snällaste och ger alltid en betalnings planer? Det är dumt att gömma sig, för skulder blir bara större när man endast kan ringa ett par samtal o komma överens om månads betalningar beroende på vad man har råd med, de flesta inkasso bolag brukar vara samarbetsvilliga. Dessutom beslag tar kfm saker som du äger som kan motsvara summan du är skyldig de, om du inte har saker på ditt namn kan de inte ta något även om du hade en adress så att säga.

De ville inte ge mig uppskov, inte heller till en kompis som inte har någon inkomst alls för tillfället. Om saker ska beslagtas så ska det vara sånt man inte behöver. En vanlig tv, dator, möbler, kläder, de flesta spel får man behålla.
    Filli89 skrev 2016-10-28 15:37:57 följande:

Ni kanske hamnade med arga typer den dagen. Jag har fått uppfattningen av att de är mkt snälla när det kommer till delbetalningar, men men kan va olika. hursomhelst kan man komma undan saker de beslagtar som sagt. Är man skyldig kronan pengar går man inte o köper en bil o har den på sitt namn tex då tar de den utan snack, är den däremot skriven på någon annan trots att du är ägaren kan de inte göra något menar mer så. Det kan så klart gälla allt från dyr tv till lägenhet man äger.

Bilen har vi fått behålla. De gjorde ett besök och frågade bara om vi hade dyra saker som var säljbara. Tavlan mitt framför ögonen frågade de inte ens om.
Svar på tråden Kronofogden, hjälp!!