• Spegelbilden

vem ärver?

Hoppas det finns någon jurist här inne som har koll..

Min morfar är inte min biologiska morfar men har varit gift med min mormor sen min mamma var liten. 1983 skrev min morfar ett testamente på att det var min mamma och min moster som skulle ärva honom i det fall att min mormor gick bort innan honom. Min mamma och min moster är nämnda med namn i testamentet. Nu har min mamma gått bort, så jag undrar om jag och mina syskon ärver hennes del i det fall att min morfar går bort? Eller behöver det göras ett tillägg i testamentet att jag och mina syskon ska ärva hennes del?

Vet att vi barn hade ärvt mammas del om det vore min biologiska morfar, men blir osäker på hur det funkar i just den här situationen.

• Svar på tråden vem ärver?
  • linkann
    Spegelbilden skrev 2016-10-21 18:38:49 följande:
    Eftersom att min morfar inte vill att hans syskon ska ärva utan vill att arvet ska gå till mig (och mina syskon). Dumt om det faller på att han inte uppdaterat testamentet då han trott att mammas del ändå tillfaller oss.
    Din mammas del går till dig och dina syskon, alltså hennes barn.
  • Holma
    linkann skrev 2016-10-21 18:40:38 följande:
    Din mammas del går till dig och dina syskon, alltså hennes barn.
    Inte säkert om den som står i testamente har avlidit
  • Spegelbilden
    Holma skrev 2016-10-21 18:37:01 följande:
    Smartast om han ger dig pengarna innan han dör . Eller så skänker han bort dom till typ barncancerfonden nu istället , ett mycket bättre alternativ
    Låter som du vill han ska dö för du behöver pengar .
    Jag vill verkligen inte att min morfar ska dö. Det var det sjukaste jag hört! Min mormor är och hälsar på och tog upp med mig om testamentet (som jag inte ens vetat att det funnits) och att hon är orolig för att morfars syskon ska ärva nu när mamma gått bort, då det inte är det morfar vill. Hon frågade om jag visste om arvet då skulle gå vidare till mig och mina syskon per automatik eller om de behöver skriva in det. Jag visste inte och därför frågar jag här.
  • linkann
    Holma skrev 2016-10-21 18:41:54 följande:
    Inte säkert om den som står i testamente har avlidit
    Jo, det är säkert.
    Jag har varit med om det.
    Eller rättare sagt min son, han fick ärva det hans avlidna far skulle ha gjort. Pappan stod som arvtagare men var avliden och sonen ärvde.
    Det var en avlägsen, barnlös släkting som skrivit testamentet.
  • Holma
    linkann skrev 2016-10-21 18:44:17 följande:
    Jo, det är säkert.
    Jag har varit med om det.
    Eller rättare sagt min son, han fick ärva det hans avlidna far skulle ha gjort. Pappan stod som arvtagare men var avliden och sonen ärvde.
    Det var en avlägsen, barnlös släkting som skrivit testamentet.
    Ärvde han trots att det inte var biologiska band ?
  • Spegelbilden
    linkann skrev 2016-10-21 18:39:43 följande:
    Morfar vill att du ska ärva, dina syskon då?
    Nu har jag inte frågat honom men skulle tro att han inte vill att mina syskon ska ärva om han får välja. Jag har alltid varit "morfars lilla flicka". Jag blev det barn han själv aldrig fick. Har under min uppväxt bott rätt stor del hos min mormor och morfar. Mina syskon har inte haft mer än sporadisk kontakt med dem och svarar inte ens när de ringer. Mina syskon har inte valt så bra vägar i livet så morfar vill inte ens att de ska hälsa på. Dock önskar jag att arvet delas lika då jag annars vet att det kommer skapa en (ännu större spricka) mellan mig och mina syskon.
  • Holma
    Spegelbilden skrev 2016-10-21 18:42:43 följande:
    Jag vill verkligen inte att min morfar ska dö. Det var det sjukaste jag hört! Min mormor är och hälsar på och tog upp med mig om testamentet (som jag inte ens vetat att det funnits) och att hon är orolig för att morfars syskon ska ärva nu när mamma gått bort, då det inte är det morfar vill. Hon frågade om jag visste om arvet då skulle gå vidare till mig och mina syskon per automatik eller om de behöver skriva in det. Jag visste inte och därför frågar jag här.
    Ring en jurist eller gör av med pengarna
  • Aniiee
    Spegelbilden skrev 2016-10-21 18:42:43 följande:
    Be mormor och morfar att lägga till en enda enkel, halv mening efter de namngivna arvtagarna; "eller, om de frånfallit, deras bröstarvingar".

Exakt så stod det i min morfars testamente om min mammas halvbror, som attså inte var morfars son, men som han hade varit pappa till sedan morbror var 2 år. Morbror dog 1983, och när morfar dog 1985 föll delen testamenterat till morbror ut till min kusin(morbrors 5-åriga dotter. 

Förvisso var ju detta 30 år sedan, så det kan ju vara bra att dubbelkolla med en jurist, men så mycket tycker jag inte lagarna kan ha ändrats. 
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • linkann
    Holma skrev 2016-10-21 18:47:50 följande:
    Ärvde han trots att det inte var biologiska band ?
    Som sagt, avlägsen släkting. Mycket avlägsen.
    Fast det har ingen betydelse.
  • linkann
    Spegelbilden skrev 2016-10-21 18:48:31 följande:
    Nu har jag inte frågat honom men skulle tro att han inte vill att mina syskon ska ärva om han får välja. Jag har alltid varit "morfars lilla flicka". Jag blev det barn han själv aldrig fick. Har under min uppväxt bott rätt stor del hos min mormor och morfar. Mina syskon har inte haft mer än sporadisk kontakt med dem och svarar inte ens när de ringer. Mina syskon har inte valt så bra vägar i livet så morfar vill inte ens att de ska hälsa på. Dock önskar jag att arvet delas lika då jag annars vet att det kommer skapa en (ännu större spricka) mellan mig och mina syskon.
    Vill morfar att du ska ha mer så måste testamentet skrivas om. Han kan göra dina syskon arvslösa om han vill då ni inte har biologiska band. (Eller för den delen juridiska om han inte adopterat din mor, då är det andra regler.)
  • Holma
    linkann skrev 2016-10-21 18:50:36 följande:
    Som sagt, avlägsen släkting. Mycket avlägsen.
    Fast det har ingen betydelse.
    Skillnad på släkting o inte släkting . Ts är inte släkt på nå vis med sin morfar , det finns inga biologiska band o då är det stor skillnad i arvsynpunkt
  • linkann
    Holma skrev 2016-10-21 19:00:35 följande:
    Skillnad på släkting o inte släkting . Ts är inte släkt på nå vis med sin morfar , det finns inga biologiska band o då är det stor skillnad i arvsynpunkt
    Jag backar... du har nog en poäng.
    I detta fall bör nog morfar skriva om sitt testamente.
  • Ann-Louise

Ni bör ändra i testamentet. Var själv i samma situation för några år sedan. Min styvfarfar testamente var skrivet som att farmor skulle sitta i orubbat bo, och när hon dog skulle hennes två söner ärva även honom. De båda sönerna var namngivna. Det det dock inte stod i testamentet var att om de två sönerna var avlidna så skulle arvet gå vidare till de två sönernas barn. Alla visste att det var så han menat. Nu blev det tyvärr så att de bägge sönerna dog innan farmor och när hon gick bort blev det vilda diskussioner hur testamentet skulle tolkas. Det var strid om vi barn till fäderna skulle ärva eller om alla pengar skulle gå till Allmänna arvsfonden, detta just för att det saknade en mening att pengarna skulle ärvas vidare till sönernas bröstarvingar om de två söner avlidit. Vi fick rätt till pengarna till slut men för att undvika missförstånd bör ni ändra testamentet och lägga till vad som ska hända med pengarna om den namngivna personen har avlidit.

• Spegelbilden
    Ann-Louise skrev 2016-10-21 21:22:38 följande:

Ni bör ändra i testamentet. Var själv i samma situation för några år sedan. Min styvfarfar testamente var skrivet som att farmor skulle sitta i orubbat bo, och när hon dog skulle hennes två söner ärva även honom. De båda sönerna var namngivna. Det det dock inte stod i testamentet var att om de två sönerna var avlidna så skulle arvet gå vidare till de två sönernas barn. Alla visste att det var så han menat. Nu blev det tyvärr så att de bägge sönerna dog innan farmor och när hon gick bort blev det vilda diskussioner hur testamentet skulle tolkas. Det var strid om vi barn till fäderna skulle ärva eller om alla pengar skulle gå till Allmänna arvsfonden, detta just för att det saknade en mening att pengarna skulle ärvas vidare till sönernas bröstarvingar om de två söner avlidit. Vi fick rätt till pengarna till slut men för att undvika missförstånd bör ni ändra testamentet och lägga till vad som ska hända med pengarna om den namngivna personen har avlidit.

Tack för svar! Har pratat med mormor och sagt att det verkar vara bra att lägga till att vi barnbarn ärver.
Svar på tråden vem ärver?