• Aniiee

vem ärver?

Spegelbilden skrev 2016-10-21 18:42:43 följande:
    Jag vill verkligen inte att min morfar ska dö. Det var det sjukaste jag hört! Min mormor är och hälsar på och tog upp med mig om testamentet (som jag inte ens vetat att det funnits) och att hon är orolig för att morfars syskon ska ärva nu när mamma gått bort, då det inte är det morfar vill. Hon frågade om jag visste om arvet då skulle gå vidare till mig och mina syskon per automatik eller om de behöver skriva in det. Jag visste inte och därför frågar jag här.
    Be mormor och morfar att lägga till en enda enkel, halv mening efter de namngivna arvtagarna; "eller, om de frånfallit, deras bröstarvingar".

Exakt så stod det i min morfars testamente om min mammas halvbror, som attså inte var morfars son, men som han hade varit pappa till sedan morbror var 2 år. Morbror dog 1983, och när morfar dog 1985 föll delen testamenterat till morbror ut till min kusin(morbrors 5-åriga dotter. 

Förvisso var ju detta 30 år sedan, så det kan ju vara bra att dubbelkolla med en jurist, men så mycket tycker jag inte lagarna kan ha ändrats. 
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
Svar på tråden vem ärver?