• Spegelbilden

vem ärver?

Hoppas det finns någon jurist här inne som har koll..

Min morfar är inte min biologiska morfar men har varit gift med min mormor sen min mamma var liten. 1983 skrev min morfar ett testamente på att det var min mamma och min moster som skulle ärva honom i det fall att min mormor gick bort innan honom. Min mamma och min moster är nämnda med namn i testamentet. Nu har min mamma gått bort, så jag undrar om jag och mina syskon ärver hennes del i det fall att min morfar går bort? Eller behöver det göras ett tillägg i testamentet att jag och mina syskon ska ärva hennes del?

Vet att vi barn hade ärvt mammas del om det vore min biologiska morfar, men blir osäker på hur det funkar i just den här situationen.

• Svar på tråden vem ärver?
  • Spegelbilden

Följdfråga: det går inte att fördela arvet så att någon får mer än någon annan? Tex om min morfar vill ge mig 200.000 men bara 100.000 till mina syskon?

• Lena

Din morfar kan fördela arvet precis hur han vill via testamente så länge han inte har biologiska barn

• Spegelbilden
    Lena skrev 2016-10-21 18:16:12 följande:

Din morfar kan fördela arvet precis hur han vill via testamente så länge han inte har biologiska barn

Tack för svar! Du vet inte om jag och mina syskon ärver mammas del om det är hennes namn som står i testamentet? Eller om han måste göra ett tillägg om att hennes del tillfaller oss?

Om morfar går bort innan mormor antar jag att det blir hon som ärver allt och att jag och mina syskon sen räknas som bröstarvingar? Kan isf mormor fördela arvet olika? Har läst om laglott och att den verkar vara hälften av vad man äger och att man kan testamentets resten hur man vill. Stämmer det? Isf antar jag att man måste skriva det i testamentet? Om mormor inte har något testamente delas hälften av allt till mig och mina syskon och hälften till min moster?
  • Ms H
    Spegelbilden skrev 2016-10-21 18:25:09 följande:
    Tack för svar! Du vet inte om jag och mina syskon ärver mammas del om det är hennes namn som står i testamentet? Eller om han måste göra ett tillägg om att hennes del tillfaller oss?

Om morfar går bort innan mormor antar jag att det blir hon som ärver allt och att jag och mina syskon sen räknas som bröstarvingar? Kan isf mormor fördela arvet olika? Har läst om laglott och att den verkar vara hälften av vad man äger och att man kan testamentets resten hur man vill. Stämmer det? Isf antar jag att man måste skriva det i testamentet? Om mormor inte har något testamente delas hälften av allt till mig och mina syskon och hälften till min moster?
    Ja, man kan fördela hälften som man vill genom testamente, utan att bröstarvingarna kan göra något åt det (mottagare kan dock välja att avstå arv). Ja, du och din syster har rätt att dela lika på er mammas del.
  • Holma
    Spegelbilden skrev 2016-10-21 18:25:09 följande:

Då bör han skriva om testamentet att ni ärver den delen .
    Varför är det så viktig att veta ?
  • Spegelbilden
    Ms H skrev 2016-10-21 18:25:21 följande:

Här besvaras en liknande fråga, dock finns biologiska band där men inte hos er. lawline.se/answers/avliden-testamentstagare

Tack för svar! Låter ju lite som vår situation. Min mormor är lite orolig då morfars (7!) syskon har börjat prata om att han ju inte har några arvingar och att de därför kommer ärva. Det är ju inte det min morfar vill, därav att han skrev testamentet 1983, men nu blev det ju konstigt när mamma dog. Morfar vill att jag ska ärva istället för mamma, och inte att pengarna ska gå till hans syskon.
  • Holma
    Spegelbilden skrev 2016-10-21 18:32:43 följande:
    Tack för svar! Låter ju lite som vår situation. Min mormor är lite orolig då morfars (7!) syskon har börjat prata om att han ju inte har några arvingar och att de därför kommer ärva. Det är ju inte det min morfar vill, därav att han skrev testamentet 1983, men nu blev det ju konstigt när mamma dog. Morfar vill att jag ska ärva istället för mamma, och inte att pengarna ska gå till hans syskon.
    Smartast om han ger dig pengarna innan han dör . Eller så skänker han bort dom till typ barncancerfonden nu istället , ett mycket bättre alternativ
    Låter som du vill han ska dö för du behöver pengar .
  • Spegelbilden
    Holma skrev 2016-10-21 18:30:48 följande:
    Då bör han skriva om testamentet att ni ärver den delen .
    Varför är det så viktig att veta ?
    Eftersom att min morfar inte vill att hans syskon ska ärva utan vill att arvet ska gå till mig (och mina syskon). Dumt om det faller på att han inte uppdaterat testamentet då han trott att mammas del ändå tillfaller oss.
  • linkann
    Spegelbilden skrev 2016-10-21 18:32:43 följande:
    Morfar vill att du ska ärva, dina syskon då?
Svar på tråden vem ärver?