• linkann

vem ärver?

Spegelbilden skrev 2016-10-21 18:32:43 följande:
    Tack för svar! Låter ju lite som vår situation. Min mormor är lite orolig då morfars (7!) syskon har börjat prata om att han ju inte har några arvingar och att de därför kommer ärva. Det är ju inte det min morfar vill, därav att han skrev testamentet 1983, men nu blev det ju konstigt när mamma dog. Morfar vill att jag ska ärva istället för mamma, och inte att pengarna ska gå till hans syskon.
    Morfar vill att du ska ärva, dina syskon då?
  • linkann
    Spegelbilden skrev 2016-10-21 18:38:49 följande:
    Eftersom att min morfar inte vill att hans syskon ska ärva utan vill att arvet ska gå till mig (och mina syskon). Dumt om det faller på att han inte uppdaterat testamentet då han trott att mammas del ändå tillfaller oss.
    Din mammas del går till dig och dina syskon, alltså hennes barn.
  • linkann
    Holma skrev 2016-10-21 18:41:54 följande:
    Inte säkert om den som står i testamente har avlidit
    Jo, det är säkert.
    Jag har varit med om det.
    Eller rättare sagt min son, han fick ärva det hans avlidna far skulle ha gjort. Pappan stod som arvtagare men var avliden och sonen ärvde.
    Det var en avlägsen, barnlös släkting som skrivit testamentet.
  • linkann
    Holma skrev 2016-10-21 18:47:50 följande:
    Ärvde han trots att det inte var biologiska band ?
    Som sagt, avlägsen släkting. Mycket avlägsen.
    Fast det har ingen betydelse.
  • linkann
    Spegelbilden skrev 2016-10-21 18:48:31 följande:
    Nu har jag inte frågat honom men skulle tro att han inte vill att mina syskon ska ärva om han får välja. Jag har alltid varit "morfars lilla flicka". Jag blev det barn han själv aldrig fick. Har under min uppväxt bott rätt stor del hos min mormor och morfar. Mina syskon har inte haft mer än sporadisk kontakt med dem och svarar inte ens när de ringer. Mina syskon har inte valt så bra vägar i livet så morfar vill inte ens att de ska hälsa på. Dock önskar jag att arvet delas lika då jag annars vet att det kommer skapa en (ännu större spricka) mellan mig och mina syskon.
    Vill morfar att du ska ha mer så måste testamentet skrivas om. Han kan göra dina syskon arvslösa om han vill då ni inte har biologiska band. (Eller för den delen juridiska om han inte adopterat din mor, då är det andra regler.)
  • linkann
    Holma skrev 2016-10-21 19:00:35 följande:
    Skillnad på släkting o inte släkting . Ts är inte släkt på nå vis med sin morfar , det finns inga biologiska band o då är det stor skillnad i arvsynpunkt
    Jag backar... du har nog en poäng.
    I detta fall bör nog morfar skriva om sitt testamente.
Svar på tråden vem ärver?