Inlägg från: Världsmedborgare |Visa alla inlägg
  • Världsmedborgare

Opinionsundersökning

Linnea1994 skrev 2016-10-19 13:11:10 följande:
    I tex Tyskland råder också högkonjunktur, detta är Sveriges största exportmarknad.
    Exakt, och dom har gjort precis som här i Sverige, kul att du uppmärksammade det.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Linnea1994 skrev 2016-10-19 13:13:05 följande:
    Alliansen kan dock ta till sej en del cred för detta! Man gjorde det billiagare för företagen att anställa folk. Men att det råder högkonjunktur kan man inte ta åt sej någon ära av.
    Tycker du Alliansen står handfallen? Dom kom ju med en skuggbudget som INTE skulle låna på stadsskulden som S+MP la fram tex....
    Ja vad hade du väntat dig, ett Alliansen utan nån skuggbudget, det hör ju numera till att komma med en skuggbudget.
    Själv ser jag dom som som rätt meninglösa, dom kan läggas fram utan nåt som helst "upp till bevis" krav.

Billigare behöver inte betyda fler anställda, som företagare så anställer eller anlitar jag inte fler än som behövs bara för att det blivit mindre kostsamt, jag måste ju hur billigt än det är, kunna göra en vinst på dom.

Du verkar iaf mottaglig för argument, så jag skulle vilja/önska att du fördjupade dig i hur det politiska spelet ser ut och fungerar.
    Greppar du dess grunder så får du mycket lättar att förstå politiska utspel och företagens agerande.

Jag som företagare kommer alltid att "kräva" lägre avgifter och lägre skatter, det är en del av det politiska spelet.
    Men det betyder inte att jag vill ha det, utan (förenklat då) att jag vill se förbättringar som gynnar mig som företagare inom det område jag finns.
    I mitt fall, skog bl.a, så är det upprustning av bil och järnväg, en i alla avseenden stabil elförsörjning, och ett fullt utbyggt kommunikationsnät som fungerar på den mest avlägsna plats i Sverige jag vill ha.

Men inte fan skulle det uppnås med skattesänkningar, tvärtom.
    Det är saker som vi alla måste vara med att betala för med våra gemensamma skattepengar.
    Och sköter vi det snyggt, ja då betyder det i slutänden besparingar för mig t.ex iform av färre reperationer, snabbare och säkrare leveranser, vilket är betydligt bättre än en minskade skatter.

Detsamma kan sägas om skola, vård och omsorg, fungerar det bra, så betyder det lättare att hitta arbetskraft och lägre sjuktal.

Hoppas du nu förstår lite bättre att vi/staten måste göra vår del på bästa sätt, likväl som företagen måste sköta sitt på ett bra sätt, vi behöver varandra, även om det kan tyckas se annorlunda ut i det politiska spelet.
    Så svälj inte allt du hör/läser, kolla mellan raderna istället.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    KillBill skrev 2016-10-19 15:37:48 följande:

Den ungdomsrabatt på arbetsgivaravgifterna som alliansen införde skapade mellan 6000 och 10 000 jobb men kostnaden (minskade arbetsgivaravgifter) uppgick till 10 miljarder kronor per år. Det innebär att varje jobb kostade staten mellan 1 miljon och 1,6 miljoner kronor per år.

Det lustiga är att alliansen gick ut och varnade för att när regeringen tog bort ungdomsrabatten på arbetsgivaravgiften så skulle ungdomsarbetslösheten öka. Med facit i hand så vet vi emellertid att ungdomsarbetslösheten efter det att ungdomsrabatten försvann har minskat ännu mer och nu är ungdomsarbetslösheten mycket lägre än när alliansen regerade.  Samtidigt får nu staten in mer pengar till välfärd.

www.ifau.se/sv/Press/Pressmeddelanden/Lagre-a.../

Som sagt, ingen arbetgivare anställer fler än det beov dom har...
  • Världsmedborgare
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-19 20:13:07 följande:
    Precis. Och det vet alliansen förstås. Det handlade aldrig om att få ned abetslösheten, utan om att försöka dra ned lönerna.
    Ja visst är det så, det är ju heller inte direkt nåt oprövat kort Alliansen försöker implementera, dom vet mer än väl att inför man lägre ingångslöner, så kommer hela löneutveckling att dämpas.
  • Världsmedborgare
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-20 10:31:23 följande:
    Kostnaden är irrelevant. Inget företag kommer anställa fler än de behöver, utan snarare tvärtom, helst ha så få anställda som möjligt. För även en liten utgift är en utgift, och en utgift minskar vinstmarginalerna. Notera att många företag inte ens nappade på inte bara gratis, utan betald arbetskraft (alltså, när företagen får pengar för att ha en person hos sig) i form av Fas 3. Detta eftersom en anställd alltid kostar pengar, även om denne inte kostar lön - arbetsmaterial, utrymme, sådant som företag ogärna lägger pengar på i onödan. Har de en lokal för tio personer och har tio anställda, och måste skapa utrymme för en till, om så gratis, så är det en kostnad de inte vill pynta ut med, av förståeliga skäl.

Så nej, det blir inga fler jobb av att man sänker eller rentav slopar arbetsgivaravgiften. Det enda man gör är att öka företagens vinst. Vilket förstås är hela poängen.
    Det är kapitalismens regler som gäller, och då finns inga politiska lösningar som fungerar för att få fler i arbete, iaf inte om det riktas mot det privata företagandet..., fan att det ska vara så svårt att fatta det.

Ska vi få fler i arbete, då är det efterfrågan på arbetskraft vi måste rikta in oss på, och givetvis själva, alltså staten, som måste skapa fler arbetstillfällen.
    Och jag tycker vi kunde satsa långt mer på upprustning ochh utbyggnad av all vår eftersatta infrastruktur.

Jag tror t.o.m att det skulle gå att höja skatterna för företag och höginkomstagare, utan värst mycket protester, förutom det vanliga gnället i det politiska spelet (de senare är ofta själva företagare).
    Då det skulle generera mer arbetstillfällen för företagen.
    Och det skulle trots höjda skatter, i slutändan ändå bli mer över, än om dom inte fick dessa uppdrag.

• Världsmedborgare
    Linnea1994 skrev 2016-10-20 11:32:30 följande:
    VIlket kommer göra att fler företag flyttar sin verksamhet utomlands....
    Varför skulle dom flytta utomlands menar du?
    Knappast för de skatter som dom betalar idag, då vi har låga företagskatter i Sverige, tror bara det är England, Irland och Malta som har lägre i EU.
    I USA t.ex är dom mycket högre än här.
    Men visst, företag kommer alltid att flytta utomlands, det argumentet har jag hört hela livet, ändå så har vi långt fler anställda idag än nånsin tidigare.

Du måste förstå att vissa saker går inte att göra så mycket åt, som det omöjliga i att tävla med "uppkomlingarna", alltså de nuvarande låglöneländerna, om viss verksamhet.
    Det är en pågående process som aldrig stannar, och som alltid byter skepnad.
    Så det är bara att gilla läget, och anpassa oss efter den verklighet som ligger utanför vår möjlighet att påverka.

Och de nuvarnde låglöneländerna kommer snart att få samma problem att dras med, vilket du t.ex kan se i Kina.
    Dom har redan gått så långt att dom inte längre kan hålla lönerna nere, och har börjat flytta sin verksamhet utomlands.
    Fabriker idag byggs för att kunna flyttas, som i Kina där man flyttat runt inom landet för att hålla lönerna/kosnaderna nere, men som sagt, nu kommer dom inte värts mycket längre inom landet, så då drar man iväg till andra länder.

Lite nya siffror om vår sjunkande arbetslöshet: http://www.di.se/nyheter/svensk-arbetsloshet-lagre-an-vantat/
  • Världsmedborgare
    Linnea1994 skrev 2016-10-20 13:23:13 följande:
    Så du menar å allvar att det är lika dyrt eller dyrare att ha ett företag i Baltikum dit många Svenska företag har flyttat? Då undrar man ju varför dom flyttat dit...

Senda vore det skoj att höra med dej (bla) vad som är et fungerande alternativ till den för er så hemsla Kapitalismen?
    Det finns inget alternativ till kapitalismen idag, så därför lever jag helt efter den, vilket du tycks ha missat jag skrivit så många ggr att du kan höra hur folk suckar när jag nu tvingas skriva det igen.

Du måste väl ändå veta att kapitalismen är ett enda gigantiskt pyramidspel som inte ens teoretiskt kan överleva, det gör som du vet inga pyramidspel.
    Men till dess vi går över till nåt annat, eller eländet kollapsar, så spelar jag med efter de regler som kapitalismen har.

Suck, jag tror jag får spara ner såna här inlägg, så jag slipper upprepa mig i all oändlighet.

Ja jag vet att det flyttar företag till Baltikum, det var ju precis jag skrev i mitt förra inlägg, även om jag drog alla "uppkomlingar" över en kam.
    Och självklart för att det är billigare, det är så kapitalismen fungerar, och inget som vi kan göra nåt åt.., så vad är problemet menar du?
    Det här är som jag sa, en evigt pågående process, bara gilla läget, till nåt bättre dyker upp.
  • Världsmedborgare
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-20 13:27:38 följande:
    Bra! Då kommer nya företag att ta deras plats. "Fri marknad" tror jag det kallas.
    Precis som det alltid kommer att vara, trots att vi skulle gå under när tekoindustrin försvann, trots att vi skulle gå under när varvsindustrin försvann, eller precis som när vi gick från bondesamhället till industrisamhället, och från det till datasamhället.., och nu är man i full gång med att basunera ut vår undergång, då robotsamhället är på väg.

Det är ju rent religiösa tongångar kring alla dessa undergångar vi får höra om, men likt de religiösa så slår aldrig profetiorna in.
  • Världsmedborgare
    felix le chat skrev 2016-10-20 13:55:10 följande:
    Stora delar av svensk industri har flyttat utomlands utan att nya företag tagit deras plats
    150.000 industrijobb på 15 år enligt IF Metall

Rätt, men det har kommit till andra jobb, därför är fler sysselsatta i dag, än nånsin tidigare.
    Det är precis det jag menar med att det inte är lönt att kämpa emot, det gör bara pinan längre och ini h-vete kostsamt.
    Det är ingen idé att hålla en obotligt sjuk vid liv på konstlad väg, under nån längre tid, bättre släppa taget, gilla läget, och gå vidare.
  • Världsmedborgare

Linnea1994 skrev 2016-10-20 14:01:09 följande:
    Varför ens bemöda sej att argumentera med en helt insöad kommunist?
    Förklara vad en komminist är, och visa samtidigt på vad som gör mig till kommunist.
  • Världsmedborgare
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-20 17:15:04 följande:
    Problemet är förstås att vi fortfarande har fack och krav på vettig lön. Enligt högern (eller i alla fall delar av den) borde vi kasta oss platt och börja tävla i svältlöner med låglöneländerna. Såsom Reinfeldt proklamerade var hans dröm-Sverige.
    Ja det är inte bra att facket tappat i kraft, eller rättare sagt, att de makthavere inom facket blivit så fega, här behövs lite mer gammeldags jävlar anamma, som i Frankrike.
    Vi ser ju hur illa det har gått med sjuktalen och vinsterna, och förtsätter det att följa samma mönster så kommer vi alla att vara förlorare, oavsett på vilken sida vi står, arbetstagare/arbetsgivare.
  • Världsmedborgare
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-20 17:11:51 följande:
    Sant, men det hade inget med bolagsskatten att göra. Dels så har mycket av industrierna minskat, dels så har mycket av det flyttat till billigare ort (och då är skatterna irrelevanta, billigare lokaler och arbetskraft är större magneter än låg skatt, som man ju ändå kan planera och maskhåla sig till lägre summor).

Att inga nya företag tagit deras plats är helt enkelt för att den tunga industrin inte längre är lika stor och relevant som förr. Marknaden är mättad, och behovet krympande. En massa andra jobb har tagit deras plats, främst inom tjäsntesektorn och informationsbranschen. Föga tröst för industriarbetarna förstås, men sådan är kapitalismen.
    Och de som tog över vår varvsindustrin, en industri där vi en gång var störst i Världen på, den togs över av Sydkorea och de har nu själva  problem..
  • Världsmedborgare
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-20 17:37:35 följande:
    Jepp. Marknadens och kapitalismens problem är brist på holistik. Varje företag tänker på sitt eget bästa, vilket betyder att alla företag agerar mot något som kanske är katastrofalt för alla i slutändan. Såsom att ha allt färre anställda (och med det, allt färre konsumenter).
    Vilket gör att det finns plats att säga, det var bättre förr.
    För gammelsossar och storfinansen vår långt bättre att hitta gemensamma lösningar förr, och det trots att löneökningar och arbetsförhållanden aldrig har förbättrats så mycket nån gång i Sverige, som under just den tiden.

Visserligen var det en annan tid och inte helt jmf bart, men jag tror ändå det finns mycket att lära från den tiden, för båda sidor.
  • Världsmedborgare
    Linnea1994 skrev 2016-10-21 10:00:25 följande:

Har frågat det tidigare men det verkar inte vara någon som kan svara:
    Om nu kapitalismen är så hemsk, vad är alternativet? Och hur skulle detta fungera?
    Jo jag har svarat dig i #58
  • Världsmedborgare
    Linnea1994 skrev 2016-10-21 10:35:01 följande:
    Japp! Men du säger ju att det inte finns något annat....

Men många på den ytte väsnterkanten vill ju genomföra ett annat system. Det är det jag är nyfiken att höra om!
    Men det är överspelat, eller i vart fall i nuläget inte nåt vi behöver oroa oss för, inte ens det som idag anses vara vänster vill se nån kummunism, t.o.m Kuba är på väg bort från den, det är bara lite spillror som envist vägrar lämna kommunismen bakom sig.
    Och den sortens människor lär vi få dras med i all evighet.

Och frågar du mig, så har det aldrig funnits nån äkta kommunistisk regim, varje land som gett sig in på det, har alltid förvandlats till renodlade diktaturer.

Nä det finns inget annat, med innebörden att det inte finns någon global vilja att ändra till ett annat system.

Det finns ett par tre möjliga/sannolika scenarier, där vi kan komma att få uppleva ett av dom, de andra ligger bortom våra liv.

Det ena är det vanliga, att vi dras in i ett större krig och raserar tillräckligt mycket, så att vi kan börja om från början med att bygga upp en pyramid.
    Det är det scanariot som vi kan få uppleva, och som de senaste två åren har kommit väldigt mycket närmare oss.

Det andra är att vi spelar tills allt kollapsar av sig själv, och att mer eller mindre ett globalt kaos bryter ut, men det ligger långt fram och inget vi behöver ora oss för.

Det finns ett 3:e åxå, att vi drabbas så hårt av klimatförändringarna, att vi helt enkelt tvingas ta itu med dom problemen och därmed inte längre kan spela spelet..., vi kommer att ha fullt upp med annat.

Ja sen kan det såklart dyka upp nåt helt annat, men jag vet faktiskt inte vad det ska vara, men i princip är möjligheterna oändliga, så det är fritt fram för spekulationer.
Svar på tråden Opinionsundersökning