Linnea1994 skrev 2016-10-18 11:28:14 följande:
Jag vet inte vad du menar med att skänka bort våra skattepengar till företagen?
Om du menar att man gjorde klimatet lättare för företagen så stämmer det! Vilket vi kan se vad som skedde med jobben. Under perioden Alliansen regerade skapades 374 000 jobb trots dåliga konjunkturer. Hur många jobb har S+MP skapat under den högkonjunktur det har regerat?
Om de pengar som gått till skatter istället hamnar hos de stora företagen och som bevisligen enbart har gått till att höja vinsterna och inte alls till de som arbetar där eller till fler anställda.
Då måste det väl ändå bli uppenbart för dig, att våra gemsamma skattepengar hamnat hos dessa företag.
Idag skapas långt fler jobb än vad Alliansen lyckades med, och all arbetslöshet sjunker.
Och hade vi idag haft tillgång till alla våra pengar som Alliansen fört över till företagen så skulle vi ha ännu lägre arbetslöshet och mycket mer pengar till att rusta upp vår infrastruktur som helt försummades av Alliansen under sin tid som regenter.
Så än en gång.
Ska det vara så svårt att få in i skallen, att vissa saker vill inte privata företag ge sig in på, eftersom det inte finns nån vinst att hämta in, eller helt enkelt att det är för osäkert. Och då återstår bara att vi gör det själva, och det med våra skattepengar.
Jag är själv egen företagare, och inser att vi/staten själva med våra gemsamma skattepengar, måste ta hand om det inte det privata vill eller kan åta sig.
Att driva företag betyder att jag/vi måste följa kapitalismens spelregler, och då går det inte att ägna sig åt välgörenhet.
Vi kan och ska inte ägna oss åt saker som är ett måste för alla medborgare eller det som är ett måste för att för att vi företagare ska få den service vi vill ha.
Det är områden som vi gemensamt måste betala via skatterna, annars kommer vi aldrig få en välfärd som innefattar alla våra boende i Sverige.