• kallebakom

smakrik mat ???

hej vänner ! vad kan man äta för nått som smakar MKT ? skulle äta surströmming
    1 gång i veckan om jag bodde själv...äter allt (nästan )

• Svar på tråden smakrik mat ???
  • Radish

Mat blir väl vad man gör den till. Använd smakrika ingredienser. Starka korvar, chili, vitlök, ingefära, mango chutney, sweet chili sås, fonder, kryddor...

Vilken sorts mat gillar du? Är det saltet du saknar i annan mat?

• elyse

Vad är det du gillar då?

Jag gillar kryddor som vitlök, saffran, koriander och thaibasilika. Balsamvinäger i t.ex. köttfärs. Färska kryddor som timjan och rosmarin. Lime och ingefära. Det smakar ju alltid. Marinader kan man variera i all oändlighet.

Det låter som att du skulle kunna vara mer selektiv i vad du dricker till.

• kallebakom

jo jag kryddar upp det mesta ,men menar tex sparrisoppa,ok den god men smakar inte så mkt,eller tacos smakar typ samma jämt-inte så mkt, därimot tex surströmming är riktig smakexplosion tyxer jag,tänke ni vet nån maträtt som man inte behöver krydda upp?

• Dixie

Förstår inte riktigt "problemet" - om du gillar mat med mycket smak, varför kan du inte krydda det?

• Aniiee

Titta på köken i varma länder - södra asien, latinamerika, mexico, norra afrika. 
    Om du tycker att tacos inte smakar så mycket och det är samma jämt så gör du tacos fel.... =P

Sen är det ju skillnad på "smakrik" och "stark". 

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
  • kallebakom

precis -jag har aldrig talat om stark,bara mkt smak,annars så lever i alla des former har mkt smak tycker jag

• Jag är bara jag

Bara krydda på! Glad Vitlök och sambal används flitigt här hemma. Bangar först vid etiopisk pepparsås för det är det starkaste jag ätit! Eller bangar och bangar vill ju helst ha mjölk till då och det brukar de inte direkt servera. Tungan ute 

• amia01

Jag tänker på ansjovis, och lagrade ostar. Smakar mycket som de är, men funkar också för att. smaksätta andra rätter. Färska kryddor är ett annat tips som ger mer smak till vardagen. Paprika i alla former, och lök/vitlök till det kan också funka.

Håller med om att smakrik mat är bäst! Gärna stark mat också, men inte på bekostnad av smakerna.

• monkees
    kallebakom skrev 2016-10-08 18:48:28 följande:

hej vänner ! vad kan man äta för nått som smakar MKT ? skulle äta surströmming
    1 gång i veckan om jag bodde själv...äter allt (nästan )

Kan inte lilla tanten sno hop något gott till dig? Det brukar tanter kunna!
  • Speakers Corner

Det är ju kryddorna som gör det, jag brukar använda en krydda som får följa hela rätten för mer smak, då använder jag den kryddan både innan jag tillagar i en marinad t ex, under matlagningen, och som tillbehör i en kall sås ex. 
    Sen varierar ju det vilken krydda det handlar om.
    En del går att kombinera fint som saffran med en slurk vitt vin.
    Eller paprika med tomatpure, men det där lär du dig med erfarenhet vad du tycker om.
    Kom ihåg bara att smör och salt är smakbärare, vill du har mer smak, sätt till lite av dom.
    Och som Aniilee skriver starkt är inte lika med smakrikt. 
    Stekt svamp med en bit god tryffelbrie uppepå som får smälta ner. Mums. 

• kallebakom
    amia01 skrev 2016-10-09 21:53:55 följande:

Jag tänker på ansjovis, och lagrade ostar. Smakar mycket som de är, men funkar också för att. smaksätta andra rätter. Färska kryddor är ett annat tips som ger mer smak till vardagen. Paprika i alla former, och lök/vitlök till det kan också funka.

Håller med om att smakrik mat är bäst! Gärna stark mat också, men inte på bekostnad av smakerna.

håller med 100% ansjovis kanon ! lagrade ostar mums ! precis som du säger stark mat = lätt att ordna men smakrik mat det liksom värre tycker jag,sushi är jätte gott men smakar inte så mkt egentligen
  • Linnea1994

Jag älskar välkryddad mat! Gärna pasta med egengjorda såser med skaldjur kryddade med mycket vitlök och röd chili. Eller kyckling med ingefära mm.

• amia01
    kallebakom skrev 2016-10-10 09:44:09 följande:
    håller med 100% ansjovis kanon ! lagrade ostar mums ! precis som du säger stark mat = lätt att ordna men smakrik mat det liksom värre tycker jag,sushi är jätte gott men smakar inte så mkt egentligen
    Två andra tips för att "smaksätta" vardagsrätterna lite mer är tid och råvaror.
    Tid gör att kryddor ingredienser hinner ge mer smak till maten.
    Samma råvara kan också innehålla mer eller mindre smak beroende på hur den producerats/lagrats. Tyvärr premieras ofta utseende och pris framför smak i dagligvaruhandeln, men på marknader, gårdsbutiker mm går det att göra fynd för den som gillar smak
Svar på tråden smakrik mat ???