• Aniiee

Någon mer som vill börja äta nyttigare? Kom igen så peppar vi varandra!

Duckan skrev 2016-10-30 19:16:47 följande:

Vad är hba..?

hemoglobin adult.
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Aniiee

Jahapp, ska man ta och utvärdera idag också, då?

Mat: C- Jag har bara ätit potatisgratäng och helgskinka idag, med broccolisallad till, och efterrätt.
    Motion: F. Legat på sofflocket.

Några tips till er "viktvaktare" istället:
    1: Dryga ut färsen ni använder, vare sig det är till biffar, tacos, köttfärssås eller annat, med champinjoner. Mixa lika delar champinjoner och färs i matberedare, så blir det inga svampbitar som man kan säga "äckligt" till. de flesta har ju problem med konsistensen i svamp, men inte nödvändigtvis smaken. Om man gör detta går man från 182 kcal och ca 11 g fett (räknat på nötfärs) per 100 gram till 105 kcal och 5 g fett per 100 gram.

2: Studier har visat att 10 sötmandlar om dagen kan boosta viktnedgång med upp till 18%, även om mandlarna spräcker kcal-budgeten. Så överväg att lägga till 10 mandlar som snacks, och låta bli att logga dem  =P Det gäller både råa, honungsrostade och chokladdoppade (förutsatt att chokladlagret är tunt och mörkt.)

3: Om du står upp 10 minuter för varje timme du jobbar (exempelvis ställer dig upp varje gång klockan slår), så bränner du lite över 1000 kcal på en arbetsvecka om du väger 70 kg, nästan 1200 kcal om du väger 80 kg, och lite ver 1300 kcal om du väger 90 kg. Det är lika mycket som 3 timmars promenad i medeltakt (70 kg), ett 3 timmars medelsvårt aerobicspass (80 kg) eller 3 timmars simning (90 kg). om du har ett stillasittande jobb, fundera på att ta nästa telefonsamtal ståendes =)

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Aniiee
    Duckan skrev 2016-11-01 13:03:03 följande:

Här händer ingenting heller. Inte ett milligram trots att jag nu i några veckor har tränat 4-5 ggr i veckan.
    Idag:
    2 knäcke med ostskiva
    Sprang 6 km
    Lasagne till lunch (översta lagret med ost tog jag bort)
    Mellanmål blir lite tomat och mozzarella.
    Middag chili con carne.
    Kvällen: Vet ej.

Ta fram ett måttband istället. Muskler väger mer än fett, men tar mindre plats, så det är mycket möjligt att du har "gått ner", fast i cm istället för kg. Särskillt som det är det du vill - få ner kroppsfettet.
  • Aniiee
    Duckan skrev 2016-11-01 17:22:11 följande:

Tyvärr inte Aniiee. Märker på kläderna att det inte hänt något.

Oh, well. Bara att kämpa på. I believe in you =P
  • Aniiee
    hundtok skrev 2016-11-06 19:38:40 följande:

Idag fick jag riktigt kämpa i affären för att inte falla för frestelsen att köpa något godis eller fika. Köpte lite nötter istället och kände mig nöjd :) Helt otroligt vad vanan med att alltid köpa med något sött sitter hårt!

bra val =)
  • Aniiee
    Carabellis kusp skrev 2016-11-06 22:23:09 följande:

Här har sockret flödat över alla väder i mysig mix med värk i leder och mjölkstockning vilket lett till utebliven träning. Jag har minskat min amning så imorgon börjar jag med lchf vilket ju avråds från under helamning. Lovar att uppdatera friskt med detaljer ur kosten.

Oh, mjölkstockning, inte kul.

Lycka till med LCHF.
  • Aniiee

Meh, jag har ett miffo i min säng.... säger åt hundfan att flytta på sig, och det gör hon.... på så vis att on flyttar sig typ tre millimeter och dessutom sträcker ut sig istället för att ligga ihoprullad, och tar därmed ännu större plats.

Side note, var bara tvungen att skriva av mig.....

Hur som haver, idag har jag ätit...
    Frukost: 2 skivor rågkaka med messmör och ägg, och 1 mugg varm choklad (sorry, bantare.... sånt jag unnar mig)

Middag: Fläskfilé som vi hittade på "kort datum"-pris, och rotfruktsgratäng.

Jag har också fixat veckans matsedel, frukost och middag.

• Aniiee
    Duckan skrev 2016-11-09 18:49:01 följande:

Blev omelett med skinka och lite ost i till middag. Hur bra är det egentligen? Maken slaskade kött och pommes. Igår åt han choklad. Hmpf.

Om du hade grönsaker till omeletten så var det en toppenmiddag. Om inte, tja, då är det lite värre. Men omelett är generellt bra, ägg är nyttigt.
  • Aniiee
    Duckan skrev 2016-11-09 19:56:25 följande:

Blir jag tjockare om det inte är grönsaker till? Idag hade jag bara lite paprika som jag åt.

Nu en morot att gnaga på.

Nä, dett handlar mest om att få i sig alla näringsämnen. Paprika till är toppen, eftersom det är c-vit-rikt, och det är just c-vit som saknas mest i en omelett. Äggen täcker upp för det mesta andra, och skinka är bra för k-vit.
  • Aniiee
    Duckan skrev 2016-11-09 20:21:47 följande:

Jag skojade lite Aniiee. Brukar ha mer sallad till, men latmasken var framme idag

=P

Latmasken behövs, han också.

Idag har jag ätit

Frukost: Frukostsmoothie med havregryn, blåbär och banan

Mellanmål: Japanskt körsbärste och norskt hälsobröd med salami, keso och ruccola

Lunch.: Ingenting

Mellanmål: Varm choklad, grahamsbullar direkt ur ugnen med smör och ost, och en kitkat med jordgubbs- och lönnsirapssmak.

Middag: Kyckling med potatismos och gräddsås, och vitkålssallad. 
  • Aniiee
    Axe skrev 2016-11-10 19:23:07 följande:

Är det inte jobbigt att äta lite sött som vissa här gör? Propud är väl socker i?

För mig är det allt eller inget som gäller.

Jag tror att det är väldigt olika hur man funkar. En del vill ha lite varje dag för att klara "suget" och till exempel undvika hetsätning av sötsaker en gång varannan vecka, och en del funkar som du, och mår bäst av att avstå helt.
  • Aniiee
    Duckan skrev 2016-11-10 19:40:57 följande:

Det är sötningsmedel i propud, ja.

Jag brukar kunna hålla mig till lite godis, men denna höst har jag spårat ur med godis och karbs.

Åt inte min pudding. Spar den till en annan gång.

2-3 stycken, dessutom. Och 1 sockerart.
  • Aniiee
    Carabellis kusp skrev 2016-11-13 12:13:30 följande:

Och så fick vi magsjuka! Än så länge är bara dottern sjuk, får se när vi andra drabbas...

Ouch!
Svar på tråden Någon mer som vill börja äta nyttigare? Kom igen så peppar vi varandra!