• hundtok

Någon mer som vill börja äta nyttigare? Kom igen så peppar vi varandra!

whattodowhattodo skrev 2016-10-17 21:39:17 följande:

Helt okej dag idag!

Frukost:
    250g Kvarg och blåbär till frukost

Mellis:
    1 banan

Lunch:
    Sallad + breasolaskinka UTAN dressing till lunch

Em. Mellis:
    1 banan
    150g morötter
    250g kvarg

Middag:
    Sallad + breasolaskinka UTAN dressing igen
    (ja jag vet, sjukt tråkigt att äta samma, men hade blivit förstört imorgon så var tvungen att äta upp det idag)

Kvällsmellis
    50g Rostade saltade sojabönor
    33g nellie Dellies mörk choklad (hehe, men den är i alla fall sockerfri?? )

Bra dag!
  • hundtok

Ätit ok idag. Ska försöka träna en timme ikväll när barnen somnat. Hade planerat att promenera på lunchrasten men självklart körde det ihop sig på jobbet och jag fick kasta i mig lunchen istället.

• hundtok
    whattodowhattodo skrev 2016-10-18 21:29:53 följande:

Mellis/frukost "on-the-go" tips!!

1 mogen banan
    1 dl fiberhavregryn (går att variera beroende på hur du vill att konsistensen ska bli)
    1 tsk kanel
    20g russin (ca 1,5 msk)

Mosa bananen, blanda i russin och kanel och sist havregrynen, klicka ut som ca 8 st små kakor på bakplåtspapper och grädda i 15 minuter - klart! Stoppa i en påse och ner i väskan.

Perfekt uppfyllnad när du är är sugen/hungrig runt klockan 15 på dagen, eller när du inte hunnit ätit frukost? Lika nyttig som en skål havregrynsgröt!

Fler varianter av detta recept finns här:
    dietistannica.com/2015/02/12/banan-och-havrecookies-mellanmalskakor-grundrecept/

Ska testas! Låter tom ganska gott.

Jag har nu lyckats gå ner 0,7 kg sedan förra vägningen. Måste har varit en tillfällig svullnad eller något som låg bakom viktökningen. Hopplösa kropp! ;)
  • hundtok
    whattodowhattodo skrev 2016-10-19 21:23:33 följande:

blev akut sugen på "något", MEN lyckades i alla fall stoppa mig när jag stog i hallen och var påväg ned till nära-butiken för att köpa godis.

Fick bli sockerfria chokladbollar istället. Lite onödiga kalorier idag känner jag, men men, nya tag imorgon! :)

Bra jobbat!

Hur gör du sockerfria chokladbollar?
  • hundtok

Idag vägde jag mig igen. Har gått ner 0,6 kg sedan förra veckan. Inget stort ras men min målvikt är nu bara 2,1 kg bort. Jag äter som vanligt men undviker sötsaker och väljer nyttigare alternativ där det är möjligt. Jag är en hopplös soffätare på kvällen men tar nu en morot eller en hård smörgås istället för godis eller chips, glass etc. Lider inte av min förändring utan känner mig fortfarande peppad nu 3 veckor senare.

• hundtok
    Duckan skrev 2016-10-21 12:50:19 följande:

Jag siktar på att hålla kosten på veckorna och äta lite av "det goda" på fredag och lördag, men med måtta. Måste jag absolut ha pommes, ta några stycken, men inte halva tallriken. Mjukt bröd unnar jag mig bara på helgerna. Sockret måste ju bort, hopplöst med ett barn som går på kalas och sen inte äter upp godiset.

Om man vill trycka grönsaksstavar, finns det nån dipp man kan göra som är lite snällare mot kroppen?

Så gör jag med. Unnar mig lite extra på fre-lör men utan att frossa.
  • hundtok
    Miickan skrev 2016-10-22 13:06:29 följande:

Nu äter jag nutrilett & allevl 4 påsar om dagen & ett mål mat om dagen :) (sallad)
    & Gått ner 2kg på 2 dagar :)

Bra jobbat! Även om det måste vara mycket vätska som försvunnit dessa dagar.
  • hundtok
    Miickan skrev 2016-10-22 15:13:20 följande:
    Na dom här två dagarna är det vätska ! Brukar gå ner 6-7kg på en vecka i vätska ! Sen ramlar kilona av vecka efter vecka :)
    Häftigt att kunna göra en sån rivstart. Jag ska bara ner ca 2,5 kg. Det tar tid!
  • hundtok
    whattodowhattodo skrev 2016-10-23 18:34:25 följande:

Ingen bra dag idag, ätit med huvudet snarare än magen.... nu är jag så uppsvullen-mätt så jag måste knäppa upp byxorna....nåja, måndag imorgon... nya tag! Hur tacklar ni andra den nya veckan?
    Någon som har tips på hur man håller sig från småätandet på helger / dagar då det exempelvis regnar utanför...? ;)

Jag försöker hålla mig sysselsatt. Promenerat långt i regnet både igår och idag. Äta ordentligt med mat och planera mellanmålen.
  • hundtok

Idag var en lite sämre dag igen matmässigt men har hållit mig helt från godis och kakor trots att det fanns både på jobbet och hemma.

Svar på tråden Någon mer som vill börja äta nyttigare? Kom igen så peppar vi varandra!