• pumpkinspice

Ni som delammar!

Har en liten son på snart 4 veckor där amningen strulat från start. I nuläget ammar jag och så ger vi ersättning på flaska efteråt, men tycker det hade varit väldigt skönt att kunna amma honom mätt någon gång... Hur gör ni andra som delammar? Ger ni både bröst och flaska varje mål eller kan ni amma ert barn mätt någon gång ibland? 

• Svar på tråden Ni som delammar!
  • LuddeLillymamma

Hej! Har en son som blev 1 månad i söndags. Hade lite problem med amningen till en början då vi fick ge ersättning var 3:e timme, då han kunde sova hur länge som helst. Jag fortsatte erbjuda bröstet så mkt som möjligt, och idag ger vi ca 90 ml ersättning på kvällen (hade nog dock inte behövts, men skrikperioden är rätt jobbig när man redan har en tös på 1,5). Tyvärr får jag nog säga att man nog lurar sig med ersättningen, han skriker ändå ???? hur ofta ammar du? (Typ) känner du av att det spänner till i brösten samt att de läcker? Jag upplever att när sonen sovit i minst 3 tim då är brösten fulla och behöver verkligen tömmas, märker också att han kan amma längre och med ett annat lugn än när de vill ammas hela tiden (vilket han gärna vill ????, tycker det är ett trevligt tidsfördriv) men annars.. fortsätt amma så mkt så möjligt så ökar produktionen, även om det ibland känns som att där inte kommer något, så gör det det! Sedan kan du låta bli att ge ersättning om du märker att din bebis är nöjd (självklart successivt). Är du ute efter att amma mest eller vill du fortsätta delamma? Kan vara bra att veta om du har ett speciellt mål... om inte annat, så hoppas jag ni hittar det som funkar bäst för er och att ni får en mysig tid ihop ???? det är det viktigaste att ni båda är nöjda... men det finns inget bättre än när amningen fungerar och de små liven somnar vid bröstet (tycker jag) . Och ett annat tips är att skaffa en bröstpump. Har en elektronisk från medela. Den gjorde så att jag kunde ge min bröstmjölk när han inte ville amma, istället för ersättning. Och att man kan pumpa ut när det spänner mycket i brösten, och bebisen kanske redan är mätt på annat.. nu använder jag den knappt eftersom han äntligen tycker om bröstet ????..

• pumpkinspice

Hej! :) 

Nu ammar jag när han är hungrig, ca var 3-4 timme, och då känner jag att det spänner i brösten. Det kan börja rinna lite när som helst tycker jag, räcker att jag tar av mig bh:n eller smörjer in bröstvårtorna med salva :P Idag har han faktiskt ätit mindre ersättning efter amning! Har en elektrisk pump, också medela, och innan har jag bara fått ut kanske 40ml, men igår fick jag ut nästan 70! Men det är svårt att hitta tid att pumpa med en liten bebis...
    Planen från början var att helamma men nu är jag ganska nöjd med delamning, vill t.ex. fortsätta ge ersättning på natten så att jag och maken kan dela på nätterna framöver. Men hade varit så skönt att kunna amma när vi är iväg och så utan att behöva ha med flaska och ersättning. Och det hade känts gott att se honom somna mätt nöjd enbart av min mjölk också :)

• Linalinalina

Vad gjorde att du började delamma? Behövde bebis gå upp i vikt, dåligt tag, trött eller nått annat?

Min bebbe var var gul och behövde därför snabbt öka i vikt i början så började ge tillägg efter varje amning. Men så snart hon var bättre så började jag fasa ut tillägget. För mig gick det bra att amma så mycket som möjligt och inte ge så mycket och ofta efter. Minskade sakta dag för dag. Det viktiga är att amma mycket. Hon är nu snart 4 mån men ammar nästan alltid oftare än 3 timmar. Typ varannan timme. Så prova att amma oftare så bildas mer mjölk. Många små bebisar äter betydligt oftare än var 3:e timme. Det är minimum hur ofta de bör äta. Ofta så klarar de sig längre på ersättning än på amning men då bildas det kanske för lite mjölk. Så amma amma amma och fasa sakta ut ersättningen. Sätt dig bekvämt slå på en film och amma på :)

Min lilla äter ofta på dagen men väldigt sällan på nätterna. Så jag ammar nästan aldrig på nätterna så inget min man behöver hjälpa till med där. Går ju såklart inte för alla men om amningen funkar är det inte säkert du behöver ge ersättning på nätterna. På morgonen brukar jag dessutom liggamma så vi somnar ofta om båda två. Så är ibland bara uppe 5 min lägger henne tillrätta och somnar sen om.

Amning blir ofta lättare med tiden! Kolla in Amningshjälpens hemsida eller kontakta ditt BB, de brukar kunna e bra råd med hur man ska göra!

För de flesta så går det att fasa ut tillmatning om man vill. Men som sagt man får amma supermkt då, mer än man tror!

Lycka till! Kommer gå superbra! Och det är hur smidigt som helst att alltid ha med maten och inte behöva tänka på nått annat :)

• pumpkinspice

Det var flera saker, han hade kort tungband men det tog några dagar innan det upptäcktes så då hade jag fått fula sår och behövde avlasta vårtorna lite och kunde inte få ut tillräckligt med handmjölkning/pumpning. Sen fick jag en infektion och mådde dåligt så då orkade jag inte amma lika mycket heller. Efter det mådde jag dåligt psykiskt och tyckte amningen var jättejobbig så gav ganska mycket ersättning för att slippa amma.

När han vill äta på natten (alltid 1-2 gånger per natt) är han vaken ganska länge (börjar gråta om man försöker somna honom) och vi behöver alltid byta blöja så så länge han är sådan så är det skönt att kunna dela på det! :) 

Idag har vi problemet att han inte tömmer bröstet, han dricker det första, som kommer lättast, sen ligger han och snuttar tills han får flaskan. Försöker jag göra bröstkompressioner börjar han gråta... har fått pumpa två gånger idag för att brösten var så spända :( Vet inte riktigt hur vi ska ta oss vidare!

Svar på tråden Ni som delammar!