Inlägg från: pumpkinspice |Visa alla inlägg
  • pumpkinspice

Ni som delammar!

Har en liten son på snart 4 veckor där amningen strulat från start. I nuläget ammar jag och så ger vi ersättning på flaska efteråt, men tycker det hade varit väldigt skönt att kunna amma honom mätt någon gång... Hur gör ni andra som delammar? Ger ni både bröst och flaska varje mål eller kan ni amma ert barn mätt någon gång ibland? 

• Svar på tråden Ni som delammar!
  • pumpkinspice

Hej! :) 

Nu ammar jag när han är hungrig, ca var 3-4 timme, och då känner jag att det spänner i brösten. Det kan börja rinna lite när som helst tycker jag, räcker att jag tar av mig bh:n eller smörjer in bröstvårtorna med salva :P Idag har han faktiskt ätit mindre ersättning efter amning! Har en elektrisk pump, också medela, och innan har jag bara fått ut kanske 40ml, men igår fick jag ut nästan 70! Men det är svårt att hitta tid att pumpa med en liten bebis...
    Planen från början var att helamma men nu är jag ganska nöjd med delamning, vill t.ex. fortsätta ge ersättning på natten så att jag och maken kan dela på nätterna framöver. Men hade varit så skönt att kunna amma när vi är iväg och så utan att behöva ha med flaska och ersättning. Och det hade känts gott att se honom somna mätt nöjd enbart av min mjölk också :)

• pumpkinspice

Det var flera saker, han hade kort tungband men det tog några dagar innan det upptäcktes så då hade jag fått fula sår och behövde avlasta vårtorna lite och kunde inte få ut tillräckligt med handmjölkning/pumpning. Sen fick jag en infektion och mådde dåligt så då orkade jag inte amma lika mycket heller. Efter det mådde jag dåligt psykiskt och tyckte amningen var jättejobbig så gav ganska mycket ersättning för att slippa amma.

När han vill äta på natten (alltid 1-2 gånger per natt) är han vaken ganska länge (börjar gråta om man försöker somna honom) och vi behöver alltid byta blöja så så länge han är sådan så är det skönt att kunna dela på det! :) 

Idag har vi problemet att han inte tömmer bröstet, han dricker det första, som kommer lättast, sen ligger han och snuttar tills han får flaskan. Försöker jag göra bröstkompressioner börjar han gråta... har fått pumpa två gånger idag för att brösten var så spända :( Vet inte riktigt hur vi ska ta oss vidare!

Svar på tråden Ni som delammar!