Ni som delammar!
Vad gjorde att du började delamma? Behövde bebis gå upp i vikt, dåligt tag, trött eller nått annat?
Min bebbe var var gul och behövde därför snabbt öka i vikt i början så började ge tillägg efter varje amning. Men så snart hon var bättre så började jag fasa ut tillägget. För mig gick det bra att amma så mycket som möjligt och inte ge så mycket och ofta efter. Minskade sakta dag för dag. Det viktiga är att amma mycket. Hon är nu snart 4 mån men ammar nästan alltid oftare än 3 timmar. Typ varannan timme. Så prova att amma oftare så bildas mer mjölk. Många små bebisar äter betydligt oftare än var 3:e timme. Det är minimum hur ofta de bör äta. Ofta så klarar de sig längre på ersättning än på amning men då bildas det kanske för lite mjölk. Så amma amma amma och fasa sakta ut ersättningen. Sätt dig bekvämt slå på en film och amma på :)
Min lilla äter ofta på dagen men väldigt sällan på nätterna. Så jag ammar nästan aldrig på nätterna så inget min man behöver hjälpa till med där. Går ju såklart inte för alla men om amningen funkar är det inte säkert du behöver ge ersättning på nätterna. På morgonen brukar jag dessutom liggamma så vi somnar ofta om båda två. Så är ibland bara uppe 5 min lägger henne tillrätta och somnar sen om.
Amning blir ofta lättare med tiden! Kolla in Amningshjälpens hemsida eller kontakta ditt BB, de brukar kunna e bra råd med hur man ska göra!
För de flesta så går det att fasa ut tillmatning om man vill. Men som sagt man får amma supermkt då, mer än man tror!
Lycka till! Kommer gå superbra! Och det är hur smidigt som helst att alltid ha med maten och inte behöva tänka på nått annat :)