Inlägg från: LuddeLillymamma |Visa alla inlägg
  • LuddeLillymamma

Ni som delammar!

Hej! Har en son som blev 1 månad i söndags. Hade lite problem med amningen till en början då vi fick ge ersättning var 3:e timme, då han kunde sova hur länge som helst. Jag fortsatte erbjuda bröstet så mkt som möjligt, och idag ger vi ca 90 ml ersättning på kvällen (hade nog dock inte behövts, men skrikperioden är rätt jobbig när man redan har en tös på 1,5). Tyvärr får jag nog säga att man nog lurar sig med ersättningen, han skriker ändå ???? hur ofta ammar du? (Typ) känner du av att det spänner till i brösten samt att de läcker? Jag upplever att när sonen sovit i minst 3 tim då är brösten fulla och behöver verkligen tömmas, märker också att han kan amma längre och med ett annat lugn än när de vill ammas hela tiden (vilket han gärna vill ????, tycker det är ett trevligt tidsfördriv) men annars.. fortsätt amma så mkt så möjligt så ökar produktionen, även om det ibland känns som att där inte kommer något, så gör det det! Sedan kan du låta bli att ge ersättning om du märker att din bebis är nöjd (självklart successivt). Är du ute efter att amma mest eller vill du fortsätta delamma? Kan vara bra att veta om du har ett speciellt mål... om inte annat, så hoppas jag ni hittar det som funkar bäst för er och att ni får en mysig tid ihop ???? det är det viktigaste att ni båda är nöjda... men det finns inget bättre än när amningen fungerar och de små liven somnar vid bröstet (tycker jag) . Och ett annat tips är att skaffa en bröstpump. Har en elektronisk från medela. Den gjorde så att jag kunde ge min bröstmjölk när han inte ville amma, istället för ersättning. Och att man kan pumpa ut när det spänner mycket i brösten, och bebisen kanske redan är mätt på annat.. nu använder jag den knappt eftersom han äntligen tycker om bröstet ????..

Svar på tråden Ni som delammar!