• Anonym (Kuntakinte)

Stämma på mer umgänge.

Hej.

Jag är pappa till en dotter (7 år) som börjat i andra klass nyss. Jag träffar min dotter varannan helg (hämtar på skolan på fredag eftermiddag och lämnar på skolan på måndag morgon).

Jag och hennes mamma har delad vårdnad, och det finns inga domar som bestämmer hur vår dotter ska bo. Det har helt sonika blivit så för att hennes mamma varit stark och jag har varit svag under vår dotters uppväxt. Jag har upprepade gånger under åren bett om utökat umgänge, men mamman säger nej. (Däremot får jag något extra dygn med min dotter då och då när mamman ska göra något själv). Jag har själv, utan inblandning från FK, betalat underhåll utan anmärkningar sedan hennes födsel.

Jag är gift, och vi har tre andra barn (inga gemensamma) som vi har varannan vecka. Med våra andra barn och ex funkar det utmärkt. Jag har ett heltidsarbete (kontor) där jag arbetat sedan 2012.

Jag kommer snart att stämma min dotters mor, eftersom varje försök till att öka boendet har fallerat (både i familjerätten och privat). Jag har svårt att se att en stämning skulle kunna resultera i mindre boende än nu. Jag kommer att yrka på mer boende hos mig. Jag kommer att agera utan ombud. Jag räknar med att min ex kommer att skaffa ett ombud. Jag kommer INTE att svartmåla, utan mitt ENDA mål är att se hur rätten ställer sig till att min dotter ska bo mer hos mig.

Har ni någon hjälp eller tips eller annat att ge mig? Jag söker bland annat exempel på liknande stämningar, så att jag har något att börja med.

Tack.

• Svar på tråden Stämma på mer umgänge.
  • Anonym (Hmm)

Bor ni nöra varandra? Varför nekar mamman mer umgänge?

Glöm inte att yrka på alternativ och även lägga in yrkande om sammanhängande semesterveckor, skollov osv.

• Långbenopluto

Stäm på varannan vecka, det bör du har rätt till.

Vad har mamman  för anledning till att neka dig mer umgänge?

• Anonym (Kuntakinte)

Vi bor 1.5 mil ifrån varandra. 

Hon har inga skäl. "Det blir för hattigt", "Det blir för långt i taget"... Det varierar, men inget med substans.

Ja. Bra tanke. Ett huvudyrkande, men ett par alternativ också.

• Anonym (hulia)

Ser inga skäl till att du inte skulle kunna få till växelvis boende om du är skötsam. Men vem vet om du inte har något ombud men mamman har det.

Det enda jag funderar på är avståndet. Ju äldre barn blir desto viktigare blir kompisarna. Har hon några kompisar hemma hos dig? Bor ni i ett barnvänligt område där dottern kan hitta nya kompisar?

• Anonym (Ira)
    Anonym (Kuntakinte) skrev 2016-09-28 12:01:31 följande:

Vi bor 1.5 mil ifrån varandra. 

Hon har inga skäl. "Det blir för hattigt", "Det blir för långt i taget"... Det varierar, men inget med substans.

Ja. Bra tanke. Ett huvudyrkande, men ett par alternativ också.

1,5 mil menar 15 km. Och även du åkt aldrig dit för att kunna prata face mot face?
  • Anonym (Kuntakinte)

Skötsam är jag.

Ja... Vi har bil, och jag inser att det blir mer körande ju äldre hon blir. Det är barnvänligt här, men än har hon inga kompisar här förutom mina vänners barn. (Väl så viktigt).

• Anonym (Kuntakinte)

Vad menar du ire? Jag pratar då och då med min dotters mamma. Det är inga problem att göra det, men vi kommer inte överens. Jag har varit extra i skolan och känner hennes lärare.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (hulia) skrev 2016-09-28 12:08:28 följande:

Ser inga skäl till att du inte skulle kunna få till växelvis boende om du är skötsam. Men vem vet om du inte har något ombud men mamman har det.

Det enda jag funderar på är avståndet. Ju äldre barn blir desto viktigare blir kompisarna. Har hon några kompisar hemma hos dig? Bor ni i ett barnvänligt område där dottern kan hitta nya kompisar?

Även om mamman har ett ombud så har barnet lika stor rätt till båda aina föräldrar. Att t.ex yrka på onsdag till måndag 5-6 semesterveckor och alla lov ger Ts i det närmaste växelvis även om barnet har fler vardagar där mamman och kompisarna bor.
  • Anonym (Kuntakinte)

Jag vill inte ha ett ombud, för det skickar fel signaler. Dessutom är jag optimist av naturen och tänker att det jag ber om faktiskt är ganska enkelt.

Svar på tråden Stämma på mer umgänge.