Stämma på mer umgänge.
Hej.
Jag är pappa till en dotter (7 år) som börjat i andra klass nyss. Jag träffar min dotter varannan helg (hämtar på skolan på fredag eftermiddag och lämnar på skolan på måndag morgon).
Jag och hennes mamma har delad vårdnad, och det finns inga domar som bestämmer hur vår dotter ska bo. Det har helt sonika blivit så för att hennes mamma varit stark och jag har varit svag under vår dotters uppväxt. Jag har upprepade gånger under åren bett om utökat umgänge, men mamman säger nej. (Däremot får jag något extra dygn med min dotter då och då när mamman ska göra något själv). Jag har själv, utan inblandning från FK, betalat underhåll utan anmärkningar sedan hennes födsel.
Jag är gift, och vi har tre andra barn (inga gemensamma) som vi har varannan vecka. Med våra andra barn och ex funkar det utmärkt. Jag har ett heltidsarbete (kontor) där jag arbetat sedan 2012.
Jag kommer snart att stämma min dotters mor, eftersom varje försök till att öka boendet har fallerat (både i familjerätten och privat). Jag har svårt att se att en stämning skulle kunna resultera i mindre boende än nu. Jag kommer att yrka på mer boende hos mig. Jag kommer att agera utan ombud. Jag räknar med att min ex kommer att skaffa ett ombud. Jag kommer INTE att svartmåla, utan mitt ENDA mål är att se hur rätten ställer sig till att min dotter ska bo mer hos mig.
Har ni någon hjälp eller tips eller annat att ge mig? Jag söker bland annat exempel på liknande stämningar, så att jag har något att börja med.
Tack.