Inlägg från: Anonym (hulia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hulia)

Stämma på mer umgänge.

Ser inga skäl till att du inte skulle kunna få till växelvis boende om du är skötsam. Men vem vet om du inte har något ombud men mamman har det.

Det enda jag funderar på är avståndet. Ju äldre barn blir desto viktigare blir kompisarna. Har hon några kompisar hemma hos dig? Bor ni i ett barnvänligt område där dottern kan hitta nya kompisar?

• Anonym (hulia)
    Anonym (Kuntakinte) skrev 2016-09-28 12:13:02 följande:

Skötsam är jag.

Ja... Vi har bil, och jag inser att det blir mer körande ju äldre hon blir. Det är barnvänligt här, men än har hon inga kompisar här förutom mina vänners barn. (Väl så viktigt).

Ja men dottern behöver ett eget riktigt liv hos dig med om hon ska bo där. Hon behöver ha sina aktiviteter (har du tänkt köra henne eller ska hon ha andra aktiviteter hos dig?). Och hon behöver ha ett socialt liv med jämnåriga. Det blir allt viktigare ju äldre hon blir. Hon kommer i längden inte må bra om hon blir helt beroende av dig (dina vänners barn) för sitt sociala liv eller om hon bara kommer hänga hemma och umgås med syskonen.
  • Anonym (hulia)
    BioBonus skrev 2016-09-28 13:27:02 följande:

Vi bor nästan fyra mil från den andra föräldern och aktiviteter och kompisar har aldrig varit ett problem under de fem år det handlat om. Vi skjutsar till aktiviteter, vi hämtar hos kompisar och vi hämtar kompisar om det behövs. Sen har hon ju förstås fått kompisar även här där vi bor, som hon passar på att umgås med på våra veckor. Så hennes umgängeskrets har snarare ökat än minskat av att vi bor i två olika områden.

Sånt behöver inte bli ett problem att man inte låter det bli ett :)

Brumma skrev 2016-09-29 07:42:54 följande:

Många bor såpass långt från aktiviteter och vänner. 15km är liksom ingen lång sträcka utan körs på en kvart..

Vi bor tex på landet och barnen som tillhör samma skola bor allt från grannar till 30min med bil.. Barnen kan följa med varandra ibland efter skolan (de tar skolbuss ihop) och sedan hämtar/lämnar en förälder på eftermiddagen. Fungerar säkert för TS också.

Alla undersökningar visar att barn med separerade föräldrar mår bäst om de bor växelvist.

Ja generellt mår barn bättre av att bo växelvis eftersom tillgång till båda föräldrarna överträffar mycket annat. Men i ett individuellt fall kan man inte säga att det ena är bättre än det andra utan måste väga in alla faktorer.

Om föräldrarna bor långt ifrån varandra så förutsätter det vid växelvis boende oftast att föräldrarna har bil och är villiga att skjutsa. Och att det ändå inte är en garanti för att barnet kommer att trivas. Vissa barn mår helt enkelt inte bra av att bo växelvis. Och att sakna ett socialt umgänge hos den ena föräldern kan givetvis bidra till missnöje.

Jag har aldrig sagt att ts inte ska sträva efter växelvis boende. Jag ville bara få honom att tänka till.
  • Anonym (hulia)
    Brumma skrev 2016-09-29 09:30:13 följande:

Då är det väl rätt bra att utgå från hur de flesta mår - TS uttrycker även en tro att barnet kommer må bättre av att bo hos honom mer - och OM det inte kommer att funka så tar man tag i det då?

Skjutsen har redan konstaterats att det inte kommer bli något problem så jag tycker nog att det är onödigt att måla upp fan på väggen. Det är ju "tänka till" han gör - för att hans dotter skall må så bra som möjligt.

Chansen är ju även stor att barnet kommer lära känna nya vänner på pappans ort. Barn har en förmåga att göra det :) 

Det var därför jag frågade hur ts hade tänkt sig.
  • Anonym (hulia)
    Påven Johanna skrev 2016-09-29 09:43:52 följande:

Jag tyckte att du påpekade självklara saker, som om du på något sätt antog att ts per default är naiv och enfaldig och inte förstår sig på växande barns behov eftersom han är man.

Men du menade kanske något helt annat.

Tycker du går över gränsen som antyder att jag skulle ägna mig åt sexism. Skäms på dig.
  • Anonym (hulia)
    Påven Johanna skrev 2016-09-29 09:18:52 följande:

Vad får dig att tro att han inte tänkt till?

Han gav inte intrygg av att vara varken någon handlingens man eller någon större strateg. Tänkte att han kanske behövde lite hjälp på traven.
Svar på tråden Stämma på mer umgänge.