BioBonus skrev 2016-09-28 13:27:02 följande:
Vi bor nästan fyra mil från den andra föräldern och aktiviteter och kompisar har aldrig varit ett problem under de fem år det handlat om. Vi skjutsar till aktiviteter, vi hämtar hos kompisar och vi hämtar kompisar om det behövs. Sen har hon ju förstås fått kompisar även här där vi bor, som hon passar på att umgås med på våra veckor. Så hennes umgängeskrets har snarare ökat än minskat av att vi bor i två olika områden.
Sånt behöver inte bli ett problem att man inte låter det bli ett :)
Brumma skrev 2016-09-29 07:42:54 följande:
Många bor såpass långt från aktiviteter och vänner. 15km är liksom ingen lång sträcka utan körs på en kvart..
Vi bor tex på landet och barnen som tillhör samma skola bor allt från grannar till 30min med bil.. Barnen kan följa med varandra ibland efter skolan (de tar skolbuss ihop) och sedan hämtar/lämnar en förälder på eftermiddagen. Fungerar säkert för TS också.
Alla undersökningar visar att barn med separerade föräldrar mår bäst om de bor växelvist.
Ja generellt mår barn bättre av att bo växelvis eftersom tillgång till båda föräldrarna överträffar mycket annat. Men i ett individuellt fall kan man inte säga att det ena är bättre än det andra utan måste väga in alla faktorer.
Om föräldrarna bor långt ifrån varandra så förutsätter det vid växelvis boende oftast att föräldrarna har bil och är villiga att skjutsa. Och att det ändå inte är en garanti för att barnet kommer att trivas. Vissa barn mår helt enkelt inte bra av att bo växelvis. Och att sakna ett socialt umgänge hos den ena föräldern kan givetvis bidra till missnöje.
Jag har aldrig sagt att ts inte ska sträva efter växelvis boende. Jag ville bara få honom att tänka till.