• Anonym (Irriterad)

Hur mycket ansvar har era tolv åringar?

Min mans 12 åriga dotter bor här varannan vecka hon har eget rum, o allt man kan tänka sig.. tv, mobil, dator osv osv osv.. precis som en tolv åringar ska ha enligt oss.. fyller också på hennes telefon, betalar diverse saker hon vill ha.. hon får månads peng på 500 kr .

Köper kläder skor osv minst en gång i månaden.

Men nu har jag börjar blivit riktigt irriterad på henne, hon hjälper inte till nånting alls...då menar jag INGENTING! Även om jag ber henne va snäll och plocka undan och torka bordet efter sig..det för hon inte.

Bet jag henne städa rummet plockar hon upp några plagg från golvet men lämnar skräp kvar.

Ja som sagt hon gör ingenting även om man ber henne, bad henne att duscha sist hon var här inte ens det.

När vi låter henne åka iväg och vara med kompisar har hon påstått flertal ggr att hon missat bussen och går in på affärer och gråter till personalen och säger att hon inte kommer hem.

Då har vi försett henne med busstabell i väskan och app på telefonen och det finns även busstalbell i busskuren, påmint henne om tiderna.

Hon ljuger och är manipulativ, går och hittar på saker till sin mamma och styvpappa. Dom mest konstiga sakerna.

Jag kan skriva hur mycket som helst, men nu räcker det jag står inte ut längre, jag blir irriterad så fort jag ser henne pga hennes beteende.

Min 7 åring och 9 åring tar mer ansvar och hjälper till och kan hålla tider.. det gör mig riktigt fundersam..

Så låt mig höra vad har era 12 åringar för ansvar hemma och även utanför hemmet?

• Svar på tråden Hur mycket ansvar har era tolv åringar?
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (Irriterad) skrev 2016-09-27 17:23:20 följande:

Min mans 12 åriga dotter bor här varannan vecka hon har eget rum, o allt man kan tänka sig.. tv, mobil, dator osv osv osv.. precis som en tolv åringar ska ha enligt oss.. fyller också på hennes telefon, betalar diverse saker hon vill ha.. hon får månads peng på 500 kr .

Men nu har jag börjar blivit riktigt irriterad på henne, hon hjälper inte till nånting alls...då menar jag INGENTING! Även om jag ber henne va snäll och plocka undan och torka bordet efter sig..det för hon inte.

Bet jag henne städa rummet plockar hon upp några plagg från golvet men lämnar skräp kvar.

Ja som sagt hon gör ingenting även om man ber henne, bad henne att duscha sist hon var här inte ens det.

När vi låter henne åka iväg och vara med kompisar har hon påstått flertal ggr att hon missat bussen och går in på affärer och gråter till personalen och säger att hon inte kommer hem.

Då har vi försett henne med busstabell i väskan och app på telefonen och det finns även busstalbell i busskuren, påmint henne om tiderna.

Hon ljuger och är manipulativ, går och hittar på saker till sin mamma och styvpappa. Dom mest konstiga sakerna.

Jag kan skriva hur mycket som helst, men nu räcker det jag står inte ut längre, jag blir irriterad så fort jag ser henne pga hennes beteende.

Min 7 åring och 9 åring tar mer ansvar och hjälper till och kan hålla tider.. det gör mig riktigt fundersam..

Så låt mig höra vad har era 12 åringar för ansvar hemma och även utanför hemmet?

Tillägger att hon vet inte vad ordet TACK är! Tackar aldrig för någonting.. spelar ingen vad det är aldrig ett tack!
  • Anonym (mamsi)
    Anonym (Irriterad) skrev 2016-09-27 17:30:06 följande:

Tillägger att hon vet inte vad ordet TACK är! Tackar aldrig för någonting.. spelar ingen vad det är aldrig ett tack!

Varför har ni inte lärt henne säga tack?
  • Anonym (mamsi)

Hon är ju knappast själv ansvarig för den uppfostran hon fått. Du kan ju inte förvänta dig mer än vad hon blivit lärd.

Vad säger pappan?

• Anonym (Tiden)

Om hon har busstabell och app i mobilen så SKA hon kunna hålla tiden. Om man inte kan hålla koll på tiden när man är tolv år gammal så är något fel... Skaffa en klocka till henne och säg till henne att sätta ett alarm i klockan innan hon går ut så när klockan ringer så ska hon vara vid en busskur. Man ska absolut inte gå in i affärer och gråta till personalen dom har sina jobb att sköta och har inte tid med en bortskämd tolvåring som inte höll koll på tiden. Detta lät väldigt negativt nu när jag läser det... Menade inte det som negativt men tycker man ska kunna hålla koll på tiden när man är 12. Och vad har hon gjort som är manipulativt?
  • Anonym (Tiden)

Läste nu att du sa att hennes syskon/halvsyskon kan ta mer ansvar och hålla tiden? Då är detta ännu mer oacceptabelt, tycker hon inte det är pinsamt att inte kunna hålla koll på tiden eller hjälpa till när hennes mindre syskon kan det?
  • nevermind

Jag hade inte kunnat leva med en man som låter sin dotter hålla på sådär. Det är föräldrarnas fel att barnet är såhär.

• cosinus

Min 12-åring åker buss till och från skolan, med bussbyte i stan. Gjort sen åk 4.

Åker buss till vissa aktiviteter.

Lagar basic middag om hon måste (vi pratar typ nudlar, steka ägg, köttbullar och makaroner)

Handlar på vägen hem från skolan om jag ber henne (och för över pengar på hennes kort)

Tar helt ansvar för sina egna läxor.

Sen är hon rätt bekväm, städar inte i onödan men tjorvar heller inte jättemycket när man väl säger att det är dags.

Sjukt dålig disciplin på att ta undan sina rentvättade kläder men de smutsiga hamnar iaf i tvättstugan.

Är vid behov hemma med yngre syskon.

Har eget ansvar för sina gnagare.

Skulle säkert kunna drillas till att göra mer men jag tycker ändå nivån är helt ok.

• Anonym (Pust..)

Rikta din frustration och irritation över de ansvariga för 12- åringens fostran.

Lite lustigt i de här trådarna att bonusmammornas egna barn alltid är artiga och väluppfostrade, till skillnad mot männens barn som inte har många rätt i sin styvmoders ögon..

• Anonym (ytrewq)

Vad säger pappan?
    Om pappan också tycker det är problematiskt, hur vill han lösa problemen?

Det låter onekligen som om flickan är väldigt bortskämd från början (får allt på ett silverfat och behöver inte 'jobba' för något), men det är ju inte flickans fel att hennes föräldrar misslyckats med att uppfostra henne, glömt bort att lära henne att inget i livet är gratis, eller lärt henne att allt hon gör har konsekvenser.

Dessutom tycker jag att det är väldigt orättvist att jämföra en 12-åring med pubertet och i steget in mot tonåren, med en 7-åring eller 9-åring.

Rent krasst är det nog läge att börja om från noll.
    Förklara och visa exakt vad det är ni vill ha av henne (ja, du kan tycka det är självklart, men det betyder inte att hennes definition på städa rummet är samma som din).
    Gör upp tydliga och detaljerade scheman och fyll i varje fullgjord uppgift.
    När alla uppgifter är avklarade får hon sin mobil betald, sina nya skor, sin månadspeng etc.
    Om sakerna inte blir gjorda så drar ni in på saker, ingen betald mobil, inga nya kläder, lägre månadspeng, utegångsförbud osv. 
    Gör hon extra saker för hemmet/familjen eller presterar extra bra i skolan/hobbyn så kan hon kanske tjäna in extra månadspeng eller få den lite dyrare jackan eller vad det nu kan vara.

Du vet, normal barnuppfostran.

• Anonym (mamsi)
    Anonym (Pust..) skrev 2016-09-27 18:33:20 följande:

Rikta din frustration och irritation över de ansvariga för 12- åringens fostran.

Lite lustigt i de här trådarna att bonusmammornas egna barn alltid är artiga och väluppfostrade, till skillnad mot männens barn som inte har många rätt i sin styvmoders ögon..

Ja men eller hur. Precis som om en 12-åring skulle kunna hållas ansvarig för föräldrarnas kassa uppfostran.
Svar på tråden Hur mycket ansvar har era tolv åringar?