• Anonym (Irriterad)

Hur mycket ansvar har era tolv åringar?

Min mans 12 åriga dotter bor här varannan vecka hon har eget rum, o allt man kan tänka sig.. tv, mobil, dator osv osv osv.. precis som en tolv åringar ska ha enligt oss.. fyller också på hennes telefon, betalar diverse saker hon vill ha.. hon får månads peng på 500 kr .

Köper kläder skor osv minst en gång i månaden.

Men nu har jag börjar blivit riktigt irriterad på henne, hon hjälper inte till nånting alls...då menar jag INGENTING! Även om jag ber henne va snäll och plocka undan och torka bordet efter sig..det för hon inte.

Bet jag henne städa rummet plockar hon upp några plagg från golvet men lämnar skräp kvar.

Ja som sagt hon gör ingenting även om man ber henne, bad henne att duscha sist hon var här inte ens det.

När vi låter henne åka iväg och vara med kompisar har hon påstått flertal ggr att hon missat bussen och går in på affärer och gråter till personalen och säger att hon inte kommer hem.

Då har vi försett henne med busstabell i väskan och app på telefonen och det finns även busstalbell i busskuren, påmint henne om tiderna.

Hon ljuger och är manipulativ, går och hittar på saker till sin mamma och styvpappa. Dom mest konstiga sakerna.

Jag kan skriva hur mycket som helst, men nu räcker det jag står inte ut längre, jag blir irriterad så fort jag ser henne pga hennes beteende.

Min 7 åring och 9 åring tar mer ansvar och hjälper till och kan hålla tider.. det gör mig riktigt fundersam..

Så låt mig höra vad har era 12 åringar för ansvar hemma och även utanför hemmet?

• Svar på tråden Hur mycket ansvar har era tolv åringar?
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (mamsi) skrev 2016-09-27 17:33:06 följande:

Varför har ni inte lärt henne säga tack?

Vad får dig att tro att vi inte försökt lära henne säga tack?!
  • Stårschan
    Anonym (Irriterad) skrev 2016-09-28 08:39:52 följande:
    VAD får dig att tro att VI har uppfostrat henne så här?

Menar du då att vi uppfostrat dom andra barnen annorlunda och gjorde tolv åringen?

Nej inte inte riktigt så hörre du!

Hon har inte alltid bott hos oss, hon har bott hos oss det senaste 1 1/2 året.. så uppfosttan står hennes mamma för!

Och tro mig vi har gjort allt i våran makt för att få ur henne detta beteende.
    Alla som har syskon eller känner syskon vet att det faktiskt inte bara är uppfostran som formar hur en människa blir. Det finns något som heter egen personlighet också, och den kan vara väldigt olika även bland helsyskon som fått samma uppfostran. Någon blir pedant, en annan blir en slarver, osv.
  • sextiotalist

När min son var 12 år så hade han endast ansvar för att sköta skolan. Hemmet var vårt ansvar.
    Däremot kunde han laga mat (även om köket såg ut som ett bombnedslag efteråt).
    Eftersom ingen av oss är sådana som skitar ner hemma, men inte heller pedanter, så har sådana frågor inte varit några problem.

Behövde vi hjälp så fick vi det för det mesta.

Jag har inte brytt mig om vilken ordning han haft i sitt rum, de kläder han vill ha tvättade skulle till tvättkorgen.
    Eftersom jag gillar att ta hand om tvätt, så har jag sorterat, strukit och vikt åt alla hemma (det började jag redan som 15-åring).

Nu är han 19 och kan allt som behövs för att sköta ett hem. Han har varit ensam i sommarhuset vid flera tillfällen och lämnat det i bra skick.

• sextiotalist
    Stårschan skrev 2016-09-28 08:43:28 följande:
    Alla som har syskon eller känner syskon vet att det faktiskt inte bara är uppfostran som formar hur en människa blir. Det finns något som heter egen personlighet också, och den kan vara väldigt olika även bland helsyskon som fått samma uppfostran. Någon blir pedant, en annan blir en slarver, osv.
    Exakt, min syster och jag har samma uppfostran och även om jag är allt annat än pedant, så kan jag reagera på hur det kan se ut hemma hos dom ibland (även när de har gäster)
  • Anonym (mamsi)

Menar du då att vi uppfostrat dom andra barnen annorlunda och gjorde tolv åringen?

Hon har inte alltid bott hos oss, hon har bott hos oss det senaste 1 1/2 året.. så uppfosttan står hennes mamma för!

Men i vilket fall är det inte hon själv som uppfostrat sig själv. Du skyller på mamman med dottern är ju knappast ansvarig för sin mammas brister.

Ni får göra ett krafttag och ta tag i det om ni vill se en förändring. Ser ingen annan bot.
  • Fånga dagen

Har pappan varit frånvarande under dotterns uppväxt? Inget delat föräldraansvar alltså?
  • Anonym (Dumheter)

Så hemskt att pappan har varit helt feånvarande från hennes livboch att han nu leker förälder utan att uppfostra dottern. Ramar och kramar behöver alla barn. Varför ska han alls ha barnet boende hos sig när han helt uppenbarligen inte har tagit något som helst ansvar under hennes första dryga 10 år? Stackars barn!
  • Haskel

Har alla kvinnor glömt hur det är att vara 11-14 år gamla. Jag såg det redan när jag själv var i den åldern. Flickorna i klassen blev helt omedgörliga. Det är väl allmänt känt hur egna, egotrippade, elaka de blir, när hormonerna sätter fart.
    Även min dotter var enormt väluppfostrad, trevlig, mysig och ansvarstagande fram till 11-årsåldern. Men sen har hon var lite som TS beskriver dottern. Nu fyller min dotter snart 15 och börjar så smått förändras. Det går nu att prata med henne, och hon gör saker man henne. För det mesta i alla fall. Det är bara att inse att det är jobbigt med döttrar i den åldern.

• sextiotalist
    Haskel skrev 2016-09-28 11:55:29 följande:

Har alla kvinnor glömt hur det är att vara 11-14 år gamla. Jag såg det redan när jag själv var i den åldern. Flickorna i klassen blev helt omedgörliga. Det är väl allmänt känt hur egna, egotrippade, elaka de blir, när hormonerna sätter fart.
    Även min dotter var enormt väluppfostrad, trevlig, mysig och ansvarstagande fram till 11-årsåldern. Men sen har hon var lite som TS beskriver dottern. Nu fyller min dotter snart 15 och börjar så smått förändras. Det går nu att prata med henne, och hon gör saker man henne. För det mesta i alla fall. Det är bara att inse att det är jobbigt med döttrar i den åldern.

Haha, det är jag rätt säker på. Eller så har man ett selektivt minne.
  • nevermind

Hon får ändå en massa prylar..?
Svar på tråden Hur mycket ansvar har era tolv åringar?