• elyse

BF juni 2017

Fru89 skrev 2017-02-05 20:21:08 följande:

Varför inte? Jag kan ändå inte ha mina gamla bh:ar så då kan jag ju lika gärna köpa amningsbh:ar o prova mig fram eftersom det är den modellen jag kommer använda när bebis kommer. bh:ar med bygel sitter alldeles för obekvämt och får inte rätt stöd av andra modeller.

Ah, OK. Håller också på att växa ur mina. Tänker försöka hitta två billigare att alternera mellan. Men gällande amningsbehåar så blev nog mina favoriter från Lindex lite dyrare alternativ. Frågan är bara om jag kommer att kunna ha dem den här gången eller om det blir Twilfit eller Change nu...

Försök hitta material som känns svala.
  • elyse
    Malliball skrev 2017-02-08 09:19:15 följande:

Hur har ni tänkt lägga upp det med ledighet och hur långt innan bf tänker ni gå hem? Vi är mitt uppe i semesterplaneringen på jobbet och jag funderar på att ta lite semester innan lillan beräknas komma men vet inte hur mycket bara :)

Jag är sjukskriven och kommer att söka graviditetspenning när man kan göra det. Semestern sparar jag till vintern. Om jag tar semester får inte dottern vara på förskolan och jag kommer inte att bli friskare med tiden så kommer att behöva ha henne där även i maj/juni.
  • elyse
    Cacek skrev 2017-02-09 12:42:47 följande:

Som jag har fattat det så bör man ju kunna ta ut sina semesterdagar när man vill.

Jag och min sambo funderade på om jag skulle avbryta min föräldraledighet några veckor i sommar, ta ut semester istället så kunde han använda flpengarna. Men de ska vi inte göra pga:

För om man har kollektivavtal så har man rätt till föräldralön. Då betalar arbetsgivaren 10% av ens lön i 5 månader. Vilket då skulle betyda att de 5 första månaderna av föräldraledigheten så har man 90% av sin lön istället för 80. Men dessa 5 månaderna måste vara sammanhängande. Så avbryter man föräldraledigheten säg 1 månad efter man börjar ta ut dagarna så tappar man 40% i inkomst.

Kan vara bra att veta :)

Det är inte så enkelt att man får föräldralön bara det finns ett kollektivavtal. Det har man inte om man t.ex. jobbar kommunalt. Det är en slags förmån vissa arbetsgivare/företag väljer att ge.
  • elyse
    Sommarnatt10 skrev 2017-02-14 05:00:31 följande:

Jodå jag har jobbat kommunalt i två olika kommuner och fått de där 10% extra med båda mina tidigare barn. Kolla upp det!

Där ser man. Får se över hur det ser ut här i Uppsala då!
  • elyse
    Fru89 skrev 2017-02-14 17:40:41 följande:

Halloj. Min rygg har börjat säga ifrån. Har ett jobb med mycket lyft o bära och även böjningar till golv flera miljoner (känns det som) gånger dagen. Har svårt att be om hjälp många gånger då jag inte alltid har tillgång till kollega.

Har ni några bra ryggövningar, tips/idéer på hur jag kan stilla smärtan? Det sitter främst i ryggslutet. Salvor, téer, värmedynor, akupunktur, ALLT är välkommet. Haha ;)

Och JA jag tänker på hur jag böjer mig ner till golvet och använder mig av benen :D

Puss o kram till er alla på Alla Hjärtans dag!!

Be om att få träffa en sjukgymnast via MVC. Smärta i svanken kan vara foglossning.

Du kan inte använda några smärtstillande salvor och kolla noga vad teerna innehåller. Annars är ju värme smärtstillande så att värma en vetekudde och ha hemma fungerar ju.
  • elyse
    citronen95 skrev 2017-02-15 15:47:08 följande:

Har aldrig oroat mig över min viktuppgång innan, har legat på +3 kg i flera veckor. Idag v. 20+4 har jag gått upp 5.5 kg helt plötsligt. Hörde från min bm att man endast bör gå upp 10 kg under graviditeten och nu har jag redan gått upp hälften :o

Är du överviktig från början?

Jag vägde 82 kg i ca v 38 första graviditeten. Vägde 58 på första MVC-besöket. Nästan allt var bebis + vatten. Vägde 62 ca en vecka efter förlossningen. Bryr mig inte ett dugg om siffror utan att jag mår OK och har bra värden.
  • elyse
    Filli89 skrev 2017-02-18 14:41:17 följande:

Alltså tjejer denna graviditet har inte varit rolig från v18 till 21 har jag stått i limbo, de visste inte om min tapp skulle hålla, fick operera in ett akut cerklage som inte höll, tack Gud så upptäckte vi det, så vi åkte in igen så var d villiga o göra om operationen. Nu har vi varit på kontroll o den sitter bra o tappen har växt o stängt sig igen från o vara 1.5 cm när den ska vara 4,7 hade dessutom börjat öppen mig o fosterhinnan hade börjat bukta ut, var på kontroll i torsdags och andra läkaren som gjorde om cerklaget fixade d bättre så tappen har växt nästan fullt ut tillbaka och fosterhinnan har gått tillbaka. Det har känts som jag varit i en mardröm, varje dag var d nytt besked."hon kanske klarar sig, kanske inte, det ser inte bra ut, kan gå hursomhelst" var d vi fick höra. Var i sjukhuset cirka tre veckor sammanlagt. Nu äntligen har ja börjat andas ut lite, går in i v23 på onsdag, och just då i v18 trodde ja aldrig de. Nu tar vi dag för dag och mkt vila, ju längre hon stannar desto bättre.

Åh, jag hoppas så att du får gå många veckor till!
  • elyse
    Strudel skrev 2017-02-19 11:14:41 följande:

Igår kväll ramlade jag hårt typ snett på mage, hade precis klivit av bussen och vägen var skit halt. Blev så rädd! Fick konstiga halvkrampor efter det på ena sida livmodern så efter mycket fram o tillbaka åkte vi till slut in för att vara säkra på att allt var okej! Trodde de skulle vara sådär jo men man kan ju ändå inte göra ngt osv, är i vecka 23 nu, men de lyssnade med dopton först men bebisen flyttade på sig hela tiden (bra tecken!) och sen kom en läkare som gjorde ultraljud och allt såg bara fint ut! Hade fått idéen om att moderkakan hade typ börjat lossna eller ngt, hemskt vad nojig man blir!!!

Så ifall ngn annan undrar, det är helt okej att ramla som gravid hehe, speciellt om man inte har moderkakan rakt i framväggen och får typ en bordskant eller ngt annat mer extremt mitt i då är det ingen fara alls. 

Vilken tur!

Här i Uppsala känner nog alla nån som jobbar på Akademiska och kan berätta historier om folk som inte haft sådan tur. Bara att gå med händerna i fickorna och snubbla kan gå illa. Supernojig blir man! :(
  • elyse
    Strudel skrev 2017-02-20 08:43:19 följande:

Ojdå är det sant, menar du att det händer ofta ngt med bebisen när man snubblar?

Nej, absolut inte ofta. Men det händer... Jag går t.ex. aldrig med båda händerna i fickorna efter att ha hört en hemsk historia.
  • elyse
    Jegus skrev 2017-02-21 14:24:30 följande:

Hoppar in här! Spännande. 

Hej! Vilket datum har du BF?
Svar på tråden BF juni 2017