• elyse

BF juni 2017

Elvi1987 skrev 2017-01-03 12:36:57 följande:

Hej allihop!

Hoppas ni haft ett fint nyår och att detta år blir det bästa någonsin :)

Jag funderar på om ni börjat räkna på föräldraledighet? Hur många dagar kommer ni spara till efter den sammanhängande ledigheten?

Jag undrar också hur det funkar med semester? Jag jobbar kommunalt och vi får 25 dagar och måste ta ut 20 dagar. Är det någon som vet hur det brukar fungera, om man måste ta ut ett visst antal dagar även om man ska vara ledig halva året eller om man får spara hur mycket man vill?

Jag har för mig att man får spara tio dagars semester här i Uppsala.

Vi vill att barnet är hemma till januari -19. Jag kommer att ta fyra dagar i veckan och maken kommer förmodligen att ta fyra och sedan fem när barnet fyllt ett. Vi har pratat om nio månader var, men vi får se. Jag vet dock att jag kommer att jobba 75% medan barnet är hemma och eventuellt öka till 80 när båda sedan går på förskola. Vår äldsta började förskola vid 16 månader och det var på gränsen att det kändes OK. När denna bebis är 16 månader är det oktober och magsjukor och långt lov ser jag ingen poäng med att starta med.
  • elyse
    Cacek skrev 2017-01-10 10:29:20 följande:

Jag står inför ett litet dilemma. Det är så att min sambos bästa vän har flyttat till samma stad som oss. Han får inte tillgång till sin lägenhet förens 1a april. Så länge så ska han bo på regementet (han jobbar inom de militära) men där har han i princip bara en säng. Min sambo har börjat fundera på om vi ska erbjuda honom att bo hos oss. Vi har en trea så han skulle få ett eget rum, visserligen de rummet som vi ska ha barnkammaren i. Mitt problem är om jag inte vet om jag är bekväm med det. Hade det varit så att jag inte var gravid så hade jag sagt NO problem men jag vet inte hur jag känner nu.

Jag vill vara bekväm när jag är hemma och har man en inneboende som inte är ens partner så vet inte jag om jag kommer vara det. Men jag känner mig så otroligt taskig som bara tänker på hur bekväm/obekväm jag skulle vara.

Hur hade ni känt att ha en inneboende hos er när ni var gravida i vecka 20-31?

Nej. Nu kommer jag att låta negativ, men du har ingen aning om hur du kommer att må/vara i för skick om bara en månad. Själv har jag problem med restless legs (inte ovanligt för gravida) och är ibland vaken hela natten. Vet ni att kompisen har eget när du är i v 30?
  • elyse
    violla skrev 2017-01-10 19:20:59 följande:

Hejsan.

Tänkte att jag skulle ge mig till känna nu. Har läst i tråden ett tag och följt er, men inte känt mig redo att presentera mig tidigare.

Vi är äntligen gravida efter 10 års försök och 3 missfall efter 6 ivf behandlingar och 8 piller stimuleringar. Denna gången är det dock spontant. =D

Har blivit väldigt väl omhändertagna på spec-mödravården och har idag gjort vårat 6:e ultraljud. Det växer en liten krabat där inne som i alla fall följer sin kurva och har 2 ben o 2 armar =D

RUL den 23 januari.

Har bf på midsommar.  23:e juni enligt mvc och 24 juni enligt spec. =)

Är för tillfället i något limbo där jag inte känner egentligen någonting annat än brösten. Längtar tills man börjar känna att det rör sig där inne, så man kanske kan känna sig lite mera trygg.

Åh, grattis! Vi har exakt samma datum för RUL och BF!
  • elyse
    mammatillsnarttre skrev 2017-01-13 05:02:22 följande:

Hej hej hoppar in här och tänkte kolla om någon vart på ul än ????Vi va på köns bestämning och ska efter tre älskade pojkar få en flicka ????????Hon visa 3 streck och att hon va 99.99% säker men hur ofta är de att dom ser fel ????? Vart bor ni allihopa ?????

Men då såg du väl själv? På min dotter såg vi alla tydligt på RUL. Tycker att de där 3D-ultraljuden är mycket suddigare än "rätt" vinkel på ett vanligt.
  • elyse

Var på RUL idag. Visade en aktiv bebis och moderkakan i bakvägg så det är inte konstigt att jag känner mycket rörelser. Blev framflyttad några dagar från 23:e till 27:e. Var svårt att se kön, men det vi skymtade såg ut som en tjej (Vi har en tjej sedan innan). I så fall blir det en Lydia. Storasyster heter Dahlia.

• elyse
    Strudel skrev 2017-01-24 18:45:46 följande:

Kom på en sak, hur många av er har egentligen vaccinerat sig mot säsonginfluensa?

Min BM rekommenderade det ett tag sen men jag var inte så jätte peppad att göra det... Nu är det kanske ändå för sent?

Nej, jag hoppade över det. Tycker också att det känns försent nu. Nästa vinter kommer jag att ta.
  • elyse
    Päärlan skrev 2017-01-25 18:59:49 följande:

Hej! Jag är i vecka 22 och har varit lös i magen i ca 1 vecka. Har någon varit med om det? Bm vet inte va D kan va.. järntabletter har jag tagit under en längre period..

Nä, men tvärtom mellan v 6-16. :(

Du är inte förkyld?
  • elyse
    Päärlan skrev 2017-01-26 16:24:16 följande:

Inte förkyld ne .. tar du järntabletter?

Nä, inga tillskott förutom de vanliga vitaminerna.
  • elyse
    Filli89 skrev 2017-01-28 20:56:08 följande:

Var på rul igår och vi såg en frisk flicka, dock har jag haft värkar sedan torsdag kväll så åkte in och d såg inget konstigt förutom värkarna, åkte in igen idag eftersom d blev mer intensivs och läkaren såg att tappen börjat öppna sig tyvärr, är inlagd nu, strikt sängläge. Fått antibiotika eftersom d såg att sänkan var en aning hög så kanske en infektion som orsakar detta. Träffar läkaren imorn så Gud vet hur detta kommer gå v19.

Åh. Jag tänker på dig.

Själv har jag "bara" sammandragningar några gånger om dagen. Ska tydligen vara vanligare när man redan varit gravid tidigare.
  • elyse
    Fru89 skrev 2017-02-05 12:41:49 följande:

Snälla hjälp mig! Bh:ar!

Har testat samtliga amningsmodeller (tror jag) från HM, ingen sitter skönt.

Har ni några tips o förslag?

Varför ska du ha en sådan nu? Som gravid förra gången hade jag 85C nån vecka innan BF. När barnet kommit och amningen kommit igång hade jag 75E.
Svar på tråden BF juni 2017