• Jn1

BF juni 2017

Fru89 skrev 2016-10-30 19:35:08 följande:

Alltså, det slog mig precis att jag har en tuff uppgift framför mig. Vi har berättat för föräldrarna samt våra syskon nu (är i vecka 9) ååh dom blev så glada. Men...

...Det jobbiga är att berätta för min allra närmsta vän. Hon har nämligen försökt få barn med sin sambo i snart två år utan att lyckats mer än en graviditet som slutade i utomkveds. HUR ska jag lägga fram det för henne att jag är gravid? Har ni några förslag? Jag vet att hon kommer bli glad för min skull, men innerst inne kommer hon rasera. Hjälp!

Åh vad jobbigt.. jag var i samma sits som din vän är för ca 3-4 år sen. Jag och min dåvarande jobbade på bebis men det gick inte. Mina vänner visste om det såklart, och när mina vänner blev med barn blev jag så otroligt glad! Självklart kändes det lite "orättvist", men samtidigt så är det livet, man kan inte göra något åt det. Jag skulle aldrig ta ifrån dom deras lycka, aldrig i livet. Jag glädjes med dom, och nu gläds dom med mig! :)
  • Jn1
    Fru89 skrev 2016-10-30 20:02:30 följande:

Tack för dina ord! Precis vad jag behövde. Vi pratade för ett tag sen om just detta, hur vi skulle reagera om den andra blev med barn. Men det är en helt annan sak nu när det samtalet blivit verklighet. Huva! Det svåra är att säga det på rätt sätt.

Såklart det blir en annan sak när det är verklighet :) jag blev väldigt rörd när mina vänner ville berätta för mig tidigt, att jag var en av dom utvalda som fick veta först. Hade blivit mer besviken om dom hade valt att vänta i tron om att jag skulle bli ledsen, trots att jag är en nära vän
  • Jn1
    NovaElton skrev 2016-11-03 08:34:16 följande:

Måste fråga er kloka kvinnor :)

När ni har myst med mannen, blöder ni efteråt?

Är det normalt? Det är alltså enbart efter vanligt sex så att säga.

Jag själv blöder inte, men jag har hört och läst att det är ganska vanligt för man får skörare slemhinnor när man är gravid. Så du behöver nog inte oroa dig :)
  • Jn1
    mammsen79 skrev 2016-11-03 22:57:06 följande:

Finns det någon som haft ont i ryggslutet i tidig av graviditeten?

Jag har, varje dag när jag kommer hem från jobbet. Gör ont i svanken, svanskotan och brukar stråla ner i ena skinkan ibland
  • Jn1
    Marbod skrev 2016-11-17 12:30:12 följande:

Hej allihopa!

Hoppas att jag får hoppa in här med er. Jag är ny både på forumet och i tråden. Jag och min sambo väntar vårat första barn med beräknad ankomst 7 juni -17. Ingen utav oss har barn sedan tidigare så detta är min första graviditet. Har inte riktigt fattat det än och känns helt sjukt att skriva det  

Jag är 28 år och kommer ifrån Sandviken. Idag går jag in i v12  och om en vecka är det inskrivning hos barnmorskan som gäller.

Så hur har dom här första veckorna varit då.. Jo, i V6 ungefär, kom illamåendet, tröttheten och finnarna.. Skitkul.. eller inte. Illamåendet var fruktansvärt i början, har småätit hela tiden för att försöka hålla den i shack plus att jag tar lergigan. Men nu känns det faktiskt som att det börjar lugna sig lite. Eller så inbillar jag mig bara.

Likaså angående finnarna, min hy exploderade under en natt i princip (brukar alltid ha någon finne till och från utan att bry mig så mycket om det), helt plötsligt var kinderna och pannan överfyllda av dessa ovälkomna gäster - jag såg inte klok ut. Är ganska nyligen diagnostiserad med hudsjukdomen rosacea också så strul med huden får jag nog räkna med de kommande månaderna. Men men, det känns som att värsta stormen lagt sig och att min hy faktiskt börjat läka (dock kommer det småfinnar fortfarande, men det är såna som försvinner lika fort som dom dyker upp). 

Tröttheten är väl densamma ungefär, däckar som en klubbad säl mellan 21-22 varje kväll och kommer knappt ur sängen när klockan ringer vid 7. Är mer morgontrött nu än vad jag varit förut.. Och jag blir sjukt trött mitt på dan. 

För bara någon dag sedan har jag börjat känna en förjäkla törst. Är jättetörstig hela tiden, men jag har också varit dålig på att få i mig vätska senaste tiden. Brukar dricka mycket vatten, men vatten har jag blivit illamående av nu, jätteskumt.. Likaså tandkräm har jag blivit illamående av.. Och vissa grejer smakar annorlunda mot för förut. Men allt det här hör väl till antar jag?

Oj, det blev ett längre "hej här är jag"-inlägg än vad jag hade tänkt, men nu vet ni lite om mig  Jag är fortfarande inte helt övertygad om att det är något där inne i magen, känns helt overkligt och jag längtar så efter att få göra ett ultraljud och faktiskt se att det finns en liten människa inom mig.

Välkommen! Vad kul att du har hittat hit :) och vad roligt att du bor i Sandviken, min pojkvän gör nämligen också det så jag ska flytta hit någongång på vårkanten :) känner igen mig på det du skriver om dina symtom, speciellt finnarna! Kom över en natt runt munnen, såg inte klok ut, men som tur är har det mesta lagt sig nu! Även tröttheten är hemsk, måste ta en vila på eftermiddagen för att kunna vara en människa haha..
  • Jn1
    Marbod skrev 2016-11-17 14:55:59 följande:

Tack! Jaha vad kul att du ska flytta hit! :) Ingen världsmetropol kanske men är faktiskt helt ok att bo här ;) haha ja helt sjukt va fort dom dök upp, har aldrig varit med om något liknande, fast jag inte har perfekt hy i vanliga fall heller. Ja jag jobbar dagtid och har önskat många gånger nu att vi haft en vilorum eller något så man kunde smyga iväg efter lunchen och sova en stund :P Är det din första graviditet?

Ja men det blir nog kanon! :) enda jag bävrar mig för är att inte hitta människor att umgås med, speciellt när man är hemma med bebis. Nä samma här, har haft problem med acne i flera år, som blev bättre för ungefär ett år sen så man var ju skapligt nöjd när det dök upp igen! x) ja det hade varit perfekt! Jag jobbar inom vården så jag jobbar allt förutom natt, men det är dagarna som är värst. Mellan 14-16 är jag knappt människa hahaha.. ja det är första! :) för er också va?
  • Jn1
    Marbod skrev 2016-11-18 08:18:47 följande:

Ja det är sant, det har jag också tänkt lite på. Jag vet ingen annan just nu här som ska ha bebis så lite ensam känner man sig ju. Men å andra sidan kommer det vara sommar och förhoppningsvis fina dagar så man kan vara ute mycket, kanske vi springer på varann :) 

Ja jag avslutade en antibiotika-kur när jag plussade, hade inte ens en pormask då. Man fick ju vara fin ett tag i alla fall ;) Men det är ju bara en själv som bryr sig egentligen, dom runt omkring oss struntar nog i att vi har lite prickar i ansiktet. Dom tycker om oss endå ;) 

Haha samma här, den tiden är hemsk! Japp det blir vår första och det känns som att man har noll koll just nu! Försöker läsa på om föräldrapenning och allt sånt där som man inte kan något om..

Skönt att man inte är ensam om att vara ensam haha!! Ja men precis! :) sen är det ju i semestertider också :)

Ja det har du rätt i, man ser det ju bara själv, andra lägger inte märke till det på samma sätt :)

Usch ja, vill inte ens tänka på allt pappersarbete som ska göras.. har vänner som nyligen varit mammalediga så jag får höra med dom hur man fyller i papperna, när man själv har noll koll.. :)
  • Jn1
    Madde87 skrev 2016-12-06 20:37:58 följande:

Vad är helt ofarligt att äta på julbordet? Jag ska på buffé snart och tänker att det bara frodas bakterier. Hm jobbigt det blev nu hehe ;)

Sillen..

så länge du tänker på att varm mat ska vara varm och kall ska vara kall är det ingen fara, plus Livsmedelsverkets rekommendationer då :)
  • Jn1
    Päärlan skrev 2016-12-07 14:29:22 följande:

Hej! Jag är i v 16 och har sedan två veckor tillbaka haft hugg/ stick i vänstra och högra sidan (där äggstockarna sitter). De är ingen urinvägsinfektion o tydligen inte blindtarm. Nån som har haft ngt liknande? Blir sjukt nojjig nu om d ens är något som lever där inne.

Växtvärk alternativt ligamentsmärtor, fullt normalt :)
  • Jn1
    Elinmarie skrev 2017-01-11 06:46:10 följande:

Hej alla! Har varit på RUL för någon dag sen, fick se en sprallig liten pojke, så härligt att se :) Är i vecka 20 nu och började väl känna rörelserna i vecka 17 , har livmodern i framvägg fick jag veta via ultraljudet. BF 3 juni :) På lördag ska jag och sambon ut på långresa, flygtid 12 timmar , ni som varit gravida och rest, har ni några tips ? :)

Stödstrumpor och vicka mycket på tårna sa min bm :) och se till att du har snacks eller dyl om du är illamående. Men du har kollat upp med flygbolaget att du får flyga för dom? :) En del låter inte gravida flyga överhuvudtaget, andra inte efter vecka 20/22 osv
  • Jn1
    Filli89 skrev 2017-01-12 09:11:17 följande:

Hej tjejer, undrar om någon av er haft Uvi under graviditeten, lr om de känns annorlunda generellt att kissa ju längre gången man blir? Varje gång jag ska på toa känns d som en tryck någon slags värk men kan inte sätta fingret på de, och eftersom symptomen skiljer sig vid graviditet har jag ingen aning om de är uvi lr bara en del av graviditeten (förstföderska). Känner ni något särkilt när Ni går på toa?

Jag har haft, men däremot hade jag inga symtom alls. Är du orolig gå till din vårdcentral och lämna urinprov, uvi är inte bra för varken dig eller barnet, går man med uvi för länge kan det orsaka för tidig vattenavgång :/ hellre testa en gång för mycket än för lite
  • Jn1
    Strudel skrev 2017-01-13 09:34:00 följande:

Insåg att våran tid för RUL om 1,5 veckor är när jag är 18+6, alltså nästan vecka 20. Är det ngn annan som har det så sent? OM det nu är så att ngt är seriöst fel känns det ju inte alls bra att det redan är vecka 20 då...

Jag var i 18+3 när jag gjorde rul förra veckan. Min bm sa att det var vanligt att få tid runt vecka 18-19, du behöver inte oroa dig att det är sent, standard är ju runt den tiden. Skulle det, mot all förmodan! Vara något fel så får man göra en abort i Sverige fram till 20+6, dvs dagen innan man går in i vecka 22.
  • Jn1
    citronen95 skrev 2017-02-15 15:47:08 följande:

Har aldrig oroat mig över min viktuppgång innan, har legat på +3 kg i flera veckor. Idag v. 20+4 har jag gått upp 5.5 kg helt plötsligt. Hörde från min bm att man endast bör gå upp 10 kg under graviditeten och nu har jag redan gått upp hälften :o

"Bara" 10 kg???? Det har jag gjort nu, 24+4 :(
Svar på tråden BF juni 2017