Inlägg från: Milou3 |Visa alla inlägg
  • Milou3

38+ och försöker bli gravid.

Too tiki skrev 2017-12-07 19:57:44 följande:

Tack, det inger mig hopp om att det ändå kan vara något på G :)  Kanske inte är nödvändigt att fortsätta iom att du tar så lite kräm per dag, men för säkerhets skull hade jag väntat tills v 12 och trappat ner då. Så hade jag gjort i varje fall, för säkerhets skull.

Ja det får nog bli så.
  • Milou3
    smurfen 11 skrev 2017-12-07 20:15:25 följande:

Nu tror jag min kropp är helt knas. Tog ett ältest idag vid 18.30, för att kolla därför att jag har skitont i äggstocken nu, som jag får vid äl. Men inget utslag, men värk från hell!

Hur ska jag tolka detta?? För tempen höjdes ju imorse?

Ska börja med 4 mg kortison imon om tempen fortfarande är högre, 4 mg och i två veckor tills mens kommer ska inte vara nån fara tydligen. Däremot ska man akta sig för att ta över 15 mg per dag, för då kan det bli fosterskador läste jag på 1177 ( kan varit FASS) Där står dessutom att man inte ska ta dessa vid graviditet, så hur ska man tolka det?Tar du inga lutinus? Annars räcker det menar jag.

Konstigt. Vilken CD är du på? Innan äl sker kan tempen hoppa rätt rejält men efter äl så brukar den stabiliseras lite mer och höjas för att hålla sig hög tills mens eller graviditet. Kan det vara så att dina äggstockar gör sig redo för äl men att du kanske inte haft det än? Eller att ägget släppte i natt och att nu vätskan från blåsan när ägget släppte gör att det smärtar i buken.?Var i magen gör det ont? Brukar du känna på livmodertappen?

Hur har du det med sekret nu?
  • Milou3

Smurfen11: nä tar inga Lutinus. Skippade även Trombylen. Blir det mf så går jag dock all in med allt nästa gång!

• Milou3
    Nykär15 skrev 2017-12-08 07:27:32 följande:

Att du vågar chansa när du väl blivit gravid! Jag såg allt sådant som livlinor och vågade inte missa någon tablett. Men kanske räcker Prednosilon, inte så insatt i hur de verkar. Men varken Lutinus eller Trombyl gör ju nån skada även om de inte skulle behövas eg...

Lutinus har jag råkat slänga vid en rensning av garderob för ett tag sen men kanske att man ska ringa gyn och be om det? Trombylen är jag lite rädd för i kombination med prednisolon. Min astma ...

Har ju varit gravid och fött barn innan, utan "hjälp" överhuvudtaget. Fast blodet kanske blir mer koagulerat med åldern?

Kanske ska börja med en halv trombyl i dag mest för att känna om astman blir påverkad. Usch nu blev jag supernojig här : /
  • Milou3
    smurfen 11 skrev 2017-12-08 08:49:58 följande:

Idag är det dag 15. Smärtan från igår är borta, men höger bröstvårta är öm nu istället. Får väl kolla tempen imorgon, för nu tror jag ju äl var igår istället. Känns mer som vätskan som du säger.  Det gjorde ont precis  till höger om livmodern, känner igen den klassiska älsmärtan, höll i sig 4-5 timmar.

Idag hade ju temp sänkts, från 36.8 till 36.6. 

Livmodertappen? Nej...så avancerad är jag inte:) Ska man det?

Sekret har jag inte i mängder, var mer i början av veckan. Fast ibland vet jag inte om det är fiskar som kommer ut, eller eget klet:)Lutinus är inte så dumt å ta i vår ålder, men ta mer progesterall istället om du vill. Är Trombyl antiflammatoriskt? I så fall ska man vara försiktig med Pred samtidigt.

Tack för din feedback om äl och temp:)

Om din temp höjts till 36.8 så har äl skett mest troligt strax innan och din tempsjunkning till 36.6 är normalt.

Så här såg min kurva ut nyss ( gravidkurva ) så kan du se och jämföra lite även om allas kurvor/temp är olika såklart.

Gasar på progesterall ist!

Vet inte ang Trombylen men prednisolonet är iaf lite blodförtunnande sa min läkare.

Har du börjat med prednisolon då? :)
  • Milou3
    Too tiki skrev 2017-12-08 14:17:06 följande:

Milou. Kom på en sak ang. krämen nu. Det står såhär på instruktionen jag fick med när jag beställde kräm första gången.

"Jag är gravid och vill förhindra missfall, hur använder jag krämen bäst?

Börja med minst 60mg/dag så fort du vet att du är gravid. Gör inget uppehåll. Du kan öka den dagliga dosen med 10mg/vecka tills du är uppe i 80-100mg. Det går bra att sluta efter v12 då moderkakan börjar producera progesteron. Du kan även fortsätta fram till någon vecka före beräknat förlossningsdatum."

Med tanke på att du använt kräm från början och inte använder Litinus skulle jag nog öka krämen som det står, alt. gå över till Litinus för det blir ju en jäkla massa kräm att använda annars. Bara för säkerhets skulle hade jag gjort så för det vore ju jäkligt trist om du fick mf pga för lite progesteron. Utomlands ge de ju mer el. mindre alltid progesteron till äldre gravida för vi har oftast brist på det, så jag hade inte vågat testa utan att höja det heller.....En sak jag kom på nu efter att jag lagt ner FL för dagen men kände att jag måste skriva det så får du avgöra hur du vill göra :)

Jag ökar på krämen! Tack för engagemang :)

Ska till gyn/ vul 21:a dec. Ska prata med henne då om ev Lutinus. Så får jag kräma på ordentligt tills dess!
  • Milou3
    smurfen 11 skrev 2017-12-09 08:52:15 följande:

Tror ni inte min termometer slutade funka nu så kan inte testa! Så typiskt :(

Vågar jag ändå ta pred?

Vilken cd började du Milou?

Det där måste du bestämma själv :) det måste kännas rätt för dig.

Jag började med prednisolonet på CD12, då jag hade äl.

5 mg ( du kommer väl ta 4?) är en väldigt liten dos så du kommer inte märka någonting alls. Jag var ju rökare och hade allergi och ansträngningsastma så jag blev lite rosslig och hes första 2 timmarna som sen försvann.

Men jag är å andra sidan väldigt känslig, analytisk och nojig så en "vanlig" person hade inte märkt av ett skvatt :)
  • Milou3
    3hjärtan skrev 2017-12-09 09:42:18 följande:

Vad e det för kräm flera pratar om?

Progesteronkräm.
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.