Inlägg från: Nykär15 |Visa alla inlägg
  • Nykär15

38+ och försöker bli gravid.

Milou3 skrev 2017-09-07 11:09:50 följande:

Det jag ändå tänkt på är, ex när jag härom dagen läste denna tråd från början, många blir gravida just den månaden de inte räknade med att bli det. Monchichi ex och Nykär15 :) och då 2 ggr jag blivit gravid senaste året har just varit de 2 månaderna jag minst trott att det skulle bli ett plus. Så därför måste jag försöka släppa kontrollen ( som jag ändå inte har ) direkt efter äl! Hade jag haft en sambo som velat ligga varannan dag hade jag släppt kontrollen i dag men jag måste ha koll på äl så vi iaf får till det 1-2 ggr runt äl.

Nu ska jag sluta analysera och deppa ner mig och beställa nya äl-test! Nya tag tamejfan :)

Jag tror mer det var för det var första ostimulerade cykeln sen vårt MA och jag återgick till att ta enbart RR. De tre ggr jag blivit gravid sista 1,5 åren har varit de enda tre ggr jag tagit Rosenrot. Svårt tro det är slumpen just i mitt fall! :) de två första ggr jag blev gravid var jag halvt besatt, nu var jag helt inne på ivf, så visst slappnade jag av. Men går ju uppenbart bli gravid som lite manisk med ;) tror det mer handlar om när det är ett bra ägg som blir befruktat och att det lyckas borra in sig på ett bra ställe i livmodern.

Mitt MA så satt ju resterna från moderkakan väldigt dåligt i mitt gamla snitt, så ev kunde det inte växa som det skulle där, eller så spökade mitt höga TSH...nåt vi aldrig får svar på.
  • Nykär15
    Milou3 skrev 2017-09-07 19:18:37 följande:

Ja jag tror definitivt att RR gjorde susen för dig! Jag lyckades ju själv på första men blev kemisk grav, sen andra månadens intag av RR men mf och sen troligtvis kemisk efter den! Det är väl denna cykel som går åt hel-ete trots RR. Men jag har en sån kraftig molvärk och små hugg och stick sen i går morse att det känns som mensen bara är några timmar bort! Har legat stadigt på 28 dagars cykel hela livet utom en kort period direkt efter spiraluttaget förra hösten så det vore jäkligt skumt om mensen kommer 5 dagar tidigt. Men i bland ska det väl knasa antar jag.

Kan ju vara en graviditet du känner med ;) håller tummarna!
  • Nykär15
    bluebird6 skrev 2017-09-08 07:59:16 följande:

Skönt att den här tråden finns så man kan få skriva av sig och även hitta de som gått igenom samma. 

okej, men då känns det ju som att bara jag får tiden till hysterskopin så blir det som finns där åtgärdat. 

Jo,jag har väl hamnat där nu efter vårt 3:e MA under kort tid.

Fick antidepressiva tabletter av läkaren så även om jag inte haft så ont där nere så är jag sjukskriven 5 veckor ändå. Känner igen det där med apatin och djupa svarta hålet. 

Jag hade ju velat fokusera framåt på vårt sista försök nu (när vi bestämt oss) istället för att oroa mig för att det finns nåt i livmodern som inte ska vara där. Visserligen säkert ofarligt men det är jäkligt obehagligt i samband med smärtor.

Det är ju skönt att de är noga och inte bara vill göra en skrapning till när de inte vet vad som är där, men då kunde jag fått en tid snarast, precis som vid ett missfall. Tydligen flera månaders väntetid på hysteroskopi (om det inte blir urakut så klart) så tur i oturen att han såg något så det blir av så fort som.

tack för att du delar med dig Nykär.. Känner mig lite lugnare. 

Jag tror du ska vara jätteglad att de hellre vill göra hysteroskopin och ganska snart. Jag fick vänta tre veckor trots att de bedömde det som halvakut. Hoppas du får en tid snart <3

Kommer aldrig mer vilja genomgå en vanlig skrapning...värsta! Hamnade ju på CIVA efter med akuta blödningar som tog tid att stoppa, var helt säker på att de snart skulle ta in mig på op igen och ta hela livmodern...trauma
  • Nykär15
    Zora skrev 2017-09-09 07:30:32 följande:

Nu är iallafall testerna helt blanka! Så OM det skulle blivit något nu så borde jag ju kunna vara säker på att det inte ger utslag på den gamla graviditeten. Äl sattes till mån 4:e av Fertilityfriend, men jag är hyfsat säker på att det var på tisdagen.

Skönt med blanka test igen, nu håller vi tummarna!
  • Nykär15
    Hemflyttad skrev 2017-09-11 15:57:34 följande:

Skönt med bra värden. Tror absolut att kosten spelar stor roll för fertiliteten. Nykär är väl vegetarian och äter säkert också bra (eller vad säger du Nykär? )

Tror att det bästa du kan göra är att dra ner på nikotinet så mycket du bara kan. Tyvärr, eller vad man nu ska säga, är det nog så att det är den enskilda faktorn som har mest negativ inverkan på fertiliteten ...

Angående progesteron kan du ju göra som jag och börja med extra progesteron ungefär en vecka efter ÄL. Men i ditt fall tror jag inte att det egentligen behövs.

Jag är bara på ÄL+6. Lång väntan kvar.

Stämmer, jag är vegetarian, röker inte. Hade som sagt ett ovanligt bra AMH för min ålder på 2,1. Men 1,5 låter väldigt bra med! Gissningsvis ställer nikotinet till det väldigt mycket ihop med lite sämre ägg vid vår ålder...för AMH säger ju tyvärr inget om kvalitén...

Progesteron har jag tagit en vecka efter äl, rätt onödigt innan enligt min gyn, då kan man störa kroppen mer än att göra nytta.
  • Nykär15
    Hemflyttad skrev 2017-09-12 08:49:04 följande:

AMH säger inget om kvaliteten, men det är ändå bra att ha ett bra värde eftersom det då troligen innebär att det finns fler ägganlag för kroppen att välja bland. Tror inte jag har ett bra värde för jag brukar ha rätt få omogna äggblåsor vid ultraljud. Tror det finns ett samband.

Hur är det med dig annars?Usch. Vad tråkigt. Ja, jag testar på lördag, kanske fredag kväll innan jag tar ett glas vin.

Hoppas Rosenrot gör sin grej bra den här månaden, och zinken! Så bra att sambon tar också.

Tack för kosttipsen, jag är rätt påläst men försöker att få in mer i min vardag. Äter inte mycket onyttigt alls, men behöver få in mer näringsrika livsmedel. Tänkte faktiskt fråga hur du fick in nyttiga fetter i din kost med tanke på det du skrev tidigare, men avokado, nätter och oliver är väl bra för det. Har för mig att det är viktigt med bra fetter för äggen.

Ja så är det ju absolut, har man många ägg är ju chansen större att de gömmer sig en del bra däribland :)
    Milou3 skrev 2017-09-12 09:21:47 följande:

Ja det är väl där jag faller i min annars nyttiga kost. Tål inte nötter och inte heller avokado, men avokado äter jag ändå. Konstigt nog så tål jag det bättre om jag pressar en massa citron över.

Nu har jag bestämt mig för att sluta röka!

Kommer lugna kroppen med någon enstaka snus i veckan men sen blir det helt slut med nikotinet!

Stort lycka till! Dock tror jag inte du behöver lugna kroppen, det sägs väl att nikotinet är ute efter tre dagar. Tror mer på att stå över helt, brukar funka bättre än att dra igång begäret då och då. Finns väl te, nikotinfritt snus, elcigarett utan nikotin osv som isf är bättre? Stort lycka till iaf, det är svårt med det GÅR! Slutade helt för 11 år sedan så jag vet hur det är....
  • Nykär15
    Mawie skrev 2017-09-13 13:28:29 följande:

Har i dag pratat med rmc men de kunde inte hjälpa oss,

för att vi har lyckats bli gravida två gånger.

Och kvinnokliniken gör ingen utredning förrän efter tre missfall.

Börjar tappa hopp för en liten. Varför blir det missfall? finns det något man kan göra själv om det är hormonellt?

Blir snart 39 år.

Sök dig privat är mitt råd istället för att riskera ett mf till! Jag gjorde det efter mf och sent MA...var 39 år, kunde få ta hormonprover om vi fick ett tredje mf...kände inte att jag vågade vänta och testa själva igen utan utredning för att se om något var fel. Mitt TSH visade sig vara för högt...

Vänta inte, värt pengarna. Man kan ta fulla hormonprover via Werlabs om man inte har privatklinik på nära avstånd att vända sig till.
  • Nykär15
    Monchichi skrev 2017-09-15 06:24:35 följande:

Jag har vaknat med att delar av slemproppen gått och ska in till förlossningen igen för kontroll. Kanske blir bebisar idag!

Men wow så spännande!! Uppdatera oss när du kan/orkar!
  • Nykär15
    DragonWoman skrev 2017-09-15 10:56:55 följande:

Nån kanske vet här.. Varför kan man få så in i h-e ont i brösten efter ägglossning? Hormoner som leker autobahn eller nått? Och är det ett bra eller dåligt tecken?

Det där är nog väldigt individuellt! Men har väl säkert med hormonomställningen att göra när progesteronet går upp. När jag tagit extra progesteron, främst starka vagitorier så har jag kunnat få ont i brösten. Oftast har jag inte känt något de gånger jag varit gravid, för mig mig har bröstont börjat komma framåt ÄL+5-7 om jag fått det, är även vid den tiden jag startat med vagitorier när jag tagit det. Men när jag är gravid har spänningarna i brösten kommit först vid v 6+2-4 nånting. 
  • Nykär15
    DragonWoman skrev 2017-09-15 11:14:03 följande:

Jag har skaffat den där progesterall om du känner till den? Går det använda den även om värken beror på progesteron? Och när är lämpligt att börja isf? Haft ägglossning vagitatorer, nått läkare skriver ut?

Förlåt för frågestormen

Använde den innan jag fick starkare. Det går aldrig överdosera progesteron så det behöver du inte oroa dig för. Bäst är att låta kroppen vara lite ifred och börja som tidigast på äl+5 sa min läkare, men går bra från äl+7 med. Nu sist började jag först på äl+9 när jag fick svagt positivt på grav.testet. Skulle ju eg börja med ivf så hade tänkt vara helt utan hormoner, men så flyttade Grynet in i sista sekund <3
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.