Inlägg från: Nykär15 |Visa alla inlägg
  • Nykär15

38+ och försöker bli gravid.

Monchichi skrev 2017-06-14 21:18:23 följande:

Zora: Vad skönt att det gick bra på undersökningen idag.

Too tiki: Förstår besvikelsen, men nya tag nu! Härligt med en uppdatering från dig. Heja heja för mys och plus nu denna omgång!

Nykär: Haha, vi pratade lite om det att undra hur ofta man går på Liseberg när man bor i staden. Inte varje år ens alltså. Årskort på inträdet var ju intjänat på tre besök, men sen vill man ju åka också Astrid Lindgrens värld har vi inte varit på någon gång, det verkar mysigt och säkert jätteuppskattat. Har inte planerat sommaren ännu, utan det blir nog mycket som det kommer.

Åh, vecka 15 redan för dig! Nu rusar tiden fram! För mig är det svårt att glömma bort att jag är gravid för det känns redan fullt i magen, men det är ändå svårt och overkligt att tänka att vi ska stå där om några månader med två nya små knyten i famnen. Hur mycket extra kontroller får du? Eller är det privat du bokat in det? Jag ska på UL i vecka 28 och 32, men det är ju för att det är tvillingar, annars skulle jag inte ha några extra kontroller.

bluebird6: Håller tummarna för dig att det går bra nästa vecka!

Hemflyttad: Heja, ligg i nu!

Milou3: Hoppas hoppas det är något nu!

HoppasPåEnTill: Nej, dumma mens!

wa76: Närmar sig RUL för dig väl? Hoppas det går bra!

Trevlig kväll på er alla! Vissa får det kanske trevligare än andra Jag ska bara sova, är så trött på kvällarna...zzzzz

Oftast går vi varje år på Liseberg, antingen på sommaren, Halloween eller vintern, lite olika. Eller så går man dit bara för att se en konsert, så det blir det nog i sommar med. 

Jag ska nog på extra UL v 30 då de mäter flöde och kollar tillväxt., efter det bedöms det om jag behöver fler. Men jag ska ev få ett UL innan för att se på tjockleken på livmodern då den var försvagad enligt sista läkaren efter alla operationer, fick ju ok bli gravid igen men hade vart skönt veta om den utgör en fara eller inte. Beroende på vilken sjukhus man väljer så får man lite extra kontroller om man är 40+ så det har inte med mina mf/MA att göra att jag får det. Och det är via landstinget, inte privat. Kommer som det ser ut nu inte gå mer privat, vänder mig bara till henne via mail om jag behöver fler recept på mina mediciner under graviditeten eller om jag vill lämna TSH-prov där. 

Förstår det börjar bli fullt i din mage, inte så konstigt! Vilken vecka är du i nu? 

Här är nästa mål RUL om exakt 4 veckor Glad

• Nykär15
    Milou3 skrev 2017-06-15 13:56:42 följande:

Nä jag tror inte jag kommer vakna upp i morgon med svullna bröst, halsbränna och illamående. Jag känner av ganska tidigt efter äl om nåt är på g, sen ökar symptomen gradvis på. Är på äl+9 i dag.

Tror inte det blir någon bebis för oss. Mest synd om min sambo som inte har några alls.

Nu ska jag foka på att bli frisk från min uvi och försöka njuta av semestern om en vecka ( men ett gravid par ...)

Fast av 5 ggr gravid har jag bara lyckats se plus på ÄL+9 en enda gång och det var nu med denna lilla. Väldigt få som faktiskt får plus så tidigt, tycker inte du ska ge upp!
  • Nykär15
    Anonym (Sanna) skrev 2017-06-16 07:39:57 följande:

Nu har jag börjat med progesteronkrämen. Äl+2 idag. Så då är det bara att vänta...

Håller tummarna!
  • Nykär15
    Too tiki skrev 2017-06-16 09:28:54 följande:

Vi fick till det igår så vi fick tajmat in ÄL väldigt bra för idag steg tempen :) Om tempen håller sig uppe är jag på ÄL+1 och väntar väl med att testa till ÄL+10. Är dock lite orolig över att jag inte har vaggisar hemma för den starka prog krämen jag köpt verkar inte fungera så bra som vanliga progesterall. Har beställt vaggisar igen och hoppas de kommer till på måndag om nu tempen bara håller sig uppe tills dess.

Jag har tre paket vaggisar köpta i Spanien att sälja vid intresse, håller på att trappa ner nu och kommer inte behöva dem. Kan hända jag får Lutinus över med sen :)
  • Nykär15
    Milou3 skrev 2017-06-17 17:41:26 följande:

Har inte testat mer sen i förrigår. Men mitt test jag tog då ser ändå ut att vara svagt svagt positivt vid just genomlysning som du skrev Nykär. Ju mer jag tittar på bilden desto mer konfunderad blir jag. Fortfarande noll symptom och tänker inte testa mer. Men att det kan bli så här gör ändå att det väcks ett liiiitet hopp.

Ja ser! Hoppas det ökar!
  • Nykär15
    Nr 3 på G skrev 2017-06-17 10:47:49 följande:

Försökt läsa ikapp lite för att lära känna er alla, skulle vara snällt och kul om ni alla ville köra en kort presentation om vem ni är och var ni befinner er i bebisbakandet  <3

Suck vilken evighet...11 dagar till BIM, verkar som de flesta av oss har BIM runt månadsskiftet

Börjat ta 1/4 magnecyl varje dag nu utfall jag är gravid för att se om det isf kan hjälpa, jag har ganska många mf/ma (6 st) bakom mig men med barn mellan dem. 

Haj och välkommen! 

Jag har hängt här i tråden i ungefär 1½ år, blev gravid fort på andra försöket när vi började, slutade i tidigt mf v 5 så jag tog det rätt bra och vi försökte vidare, tre försök efter mf blev vi gravida igen, så glada! Var på VUL 7+3 och såg hjärtat slå. På KUB i v 13 slog inte hjärtat längre, hade stannat bara ett par dagar innan runt v 12+2 mätte de till...sen hamnade jag i mitt livs helvete, födde barnet och moderkakan kom ut på sjukhuset dagen efter, hamnade sedan i komplikationer med rester i livmodern, störtblödningar, cytotec-behandlingar, undersökningar, en skrapning, mer blödningar och undersökningar, ny operation, nu en hysteroskopi och efter det hormonbehandlingar för slemhinnan...nya undersökningar med bland annat HSS. Tog totalt 3 månader bli "bra" igen fysiskt...längre tid psykiskt. Var sjukskriven runt 7 veckor totalt pga blödningar. blodbrist och för att jag var så nere. 

Sen gjorde vi privat utredning, visade förhöjt TSH så fick börja med Levaxin, tog ca 3 månader få ner det till en bra nivå och att ligga stabilt. 8 månader efter vårt MA blev jag gravid igen, då stod vi precis i startgroparna för IVF. Hade hämtat alla mediciner och väntade bara på mensen, som i stället blev ett plus Hjärta 

Jag är 40 år och är nu gravid i v 14+5. Har varit en mycket känslosam och orolig graviditet hittills då jag inte riktigt vågar släppa på alla känslor och längtan för barnet. Är så otroligt rädd att det ska ryckas ifrån mig när som helst Gråter 

Gjorde UL v 8+1, sen v 10+1 i samband med provtagning för NIPT (som visade på en frisk bäbis) och sen v 12+2 på inskrivningen, det sista UL var för att lugna mig då det var den dagen vår lilla somnade sist, så jag behövde se att den levde och hade det bra. Nu har jag en doppler hemma så jag kan lyssna på hjärtat när jag blir orolig, den är guld värd för mig. 

Jag har tagit Lutinus fram till nu (extra progesteron) men tar min sista vagitorie i morgon. Utöver det tar jag Trombyl (till v 36), E-vimin (till v 36), magnesium, järn, folsyra, zink, multivitamin och en tesked linfröolja om dagen för Omega-3 (är vegetarian). 

Så jag hoppas det är vår tur nu!

• Nykär15
    Milou3 skrev 2017-06-18 10:07:58 följande:
    Om jag testar och det blir negativt så skulle det kännas som "mäh pucko, fattaru väl att du inte va gravid" typ ;) men om jag inte testar och mensen kommer så känns det ändå som jag har kontrollen och överlistar. Haha väldigt flummigt och överanslyserande.
    Men åhhh jag vill ju att du ska testa! Kom igen! Du som alltid är testtokig. Men vet hur du tänker, man vill liksom inte jinxa det, men samtidigt har du ju ändå tagit ett test fast du inte skulle för några dagar sen Flört så ett till kan väl inte skada?
  • Nykär15
    Nr 3 på G skrev 2017-06-19 09:37:15 följande:

Oj vilken hemsk resa du har gjort Nykär15, jag hade också ett tufft MA mellan barn 3 och 4  med störtblödningar, blodförlust, skrapning mm så vet vad du går igenom med oron nu <3 

Själv sitter jag och undrar om jag blivit helt knäpp, har har mycket symtom som helst men det är ju 8-9 dagar kvar till BIM

Ja det var ett rent helvete...kändes som man var fast i limbo när man aldrig blev bra och kunde börja försöka igen. Kastades lite tillbaka i det idag då jag var tvungen att kolla igenom min journal (23 besök) för att se om det var en notering i den om min försvagade livmoder, för bm ville ha och kunna ta vidare med läkaren för att få en koll längre fram. Tack och lov var det faktiskt noterat och inte bara nåt de sa till mig på en undersökning som jag kom ihåg. Så hoppas de tar en närmare koll på den om hur tjock den är inför förlossning, livrädd den ska brista...

Det där med symtom är ju festligt, har haft månader med massor och månader med inga...men ändå negativa test. Men nu sist fick jag en märklig känsla och molvärk på ÄL+8 så jag testade dagen efter och jo, det var ett plus! Har aldrig nånsin fått plus så tidigt och brukar inte testa före ÄL+10 men fick bara ett infall av att jag borde. Sen får jag inga andra känningar än molvärk förrän runt v 7, då kommer illamående och trötthet som ett brev på posten. 

Detta är mitt tredje barn vi väntar, har ett på 6 år och ett på 9 år sen innan med en annan man. Så blir mysigt med en liten igen, och barnen är mycket förväntansfulla Hjärta

Hemflyttad skrev 2017-06-19 10:03:28 följande:

Idag är jag på ÄL+4. Jag är lite skeptisk till stimulerade cykler eftersom jag gjort flera IVF osv men det enda som till slut funkat för mig är att bli gravid spontant. Så hoppas att inte sprutorna försämrar kvaliteten på äggen på något sätt.

Har förresten hört från många källor att det kan vara bra att ha sex mellan ÄL och dagen då embryot fäster, tydligen uppmuntrar spermiernas närvaro till att embryot fäster. Finns studier på det! Vi har inte fått till det sedan ÄL-dagen men tänkte köra ikväll. Kan ju inte skada...!

Ingen prestationsångest här hos mannen som tur är, han gör som han blir tillsagd. Flört. Men visst blir det lätt ganska pliktskyldig sex kring ÄL ...

Hoppas alla får en fin dag i solen! Solig

Vet hur du tänker och känner, min sambo var helt säker på att vi skulle fixa det på egen hand men jag ville köra stimulering...blev inte gravid en enda gång. Så de tre gånger vi lyckats är på egen hand. Enda jag ätit de månaderna är rosenrot, enda tre gångerna jag tagit det och blivit gravid på alla tre...slump eller att det funkar vet jag inte...! 

Intressant teori, vi har ju väldigt mycket sex så den uppmuntran har vårt embryo garanterat fått hahaha

Håller tummarna för er som väntar på BIM, så spännande!

• Nykär15
    Hemflyttad skrev 2017-06-19 11:21:05 följande:
    I ditt fall var det kanske slumpen ändå, alltså att det inte funkade med stimuleringen. Du fick väl lägre dos än jag dessutom. Det skadar ju inte heller att gå till gynekolog och kolla att allt verkar funka bra. Sedan gäller det att pricka det där guldägget, som man brukar säga. Och det lyckades ni ju med! Skitbra att ha sex varje dag (såvida inte tester visar på nedsatta spermier), då missar man ju aldrig chansen.

Kan ju tillägga att det där med att ha sex efter ÄL främst gäller IVF, studierna på det alltså. Man har gjort studier som visar att sex mellan äggplock och återföring av embryot leder till högre graviditetsfrekvens. Återigen är det små studier och finns säkert andra studier som motsäger det. Men intressant ändå!

Ja det görs ju inga studier på oss som jobbar hemma utan klinik liksom, så kanske inte så konstigt att den bara är vid IVF Glad

Njae, vet faktiskt inte om det var slumpen...jag vet inte vad du går på för dos, jag testade ju både dubbeldos med Letrozol inkl en spruta Gonal-F ihop med det och sen Bemfola-sprutor. Jag tror mer på att min kropp funkar bäst själv Glad 

• Nykär15
    Hemflyttad skrev 2017-06-19 12:45:10 följande:
    Vem vet? Jag har svårt att tro att mina misslyckade IVF hade med slumpen att göra. Åtminstone 4 återföringar jag gjort hade jag en 50 % chans för graviditet, men det blev inget. Men fertilitetsläkarna säger att det bara är slumpen.

Särskilt nu, i vår ålder, kan det krävas många försök på grund av försämrad äggkvalitet. Så jag tror mer på "guldägget"-teorin än andra variabler. Men ingen kan ju veta säkert.

Grejen med fertilitet är väl att det finns så många variabler och som enskild kvinna kan man aldrig prova och jämföra olika metoder tillräckligt många gånger för att det ska ge något statistiskt säkerställt resultat. Om du förstår vad jag menar. Det är ett spännande område. Men inte så kul när man själv är mitt uppe i det.

Nä men vet bara att jag tre gånger i hela mitt liv tagit rosenrot, alla gånger har jag blivit gravid. Så lite tror jag ändå att den gör effekt, på mig iaf. Sen är det såklart det rätta ägget som ska befruktas och sen utvecklas tillräckligt för att fästa in och bli en lyckad graviditet. Jag tror ju inte äggen påverkas av rosenroten, men min ÄL blir starkare och tydligare och jag tror den gör nåt gott inne i kroppen för att vara redo ta emot en graviditet. Något som kändes fejkat när jag stimulerades, svårt förklara, men som att kroppen kände sig överkörd med något som den faktiskt klarar själv. Anledningen att vi körde stimulering var ju främst att få cykeln och kroppen i balans. Sen tror jag att mitt TSH med ligger bakom att vi blev gravida igen, det hade hunnit ligga stabilt två månader och kroppen var inte i kaos längre. Så den gillade nog att få vara ifred, det är min teori. 

Milou3 skrev 2017-06-19 12:27:26 följande:

Haha vad roligt att ni är mer nyfikna än mig :)

Har förvandlats till en pessimist här och tänker inte testa.

Har fortfarande noll symptom. Och jag är känslig och intuitiv så vore jag gravid skulle jag känt det. Är på äl+13 och har bim om 2 dagar. Sladdriga och fullkomligt oömma bröst, noll flytningar och varken halsbränna eller illamående.

Äter penicillin nu för min uvi och är på sluttampen av min förkylning jag fick i torsdags så är ju vråltrött pga det och fått lite plitor i ansiktet men det skyller jag penicillinet på.

Men lustigt nog känner jag inte av att mensen skulle vara på g heller. Tänk om jag hamnat i klimakteriet nu? Tänk om det aldrig blir bebis för oss :( tänk om jag har en cysta som ställer till det, eller ännu värre - cancer?

Usch, ja ni hör ju mina depptankar. Kommer varken tempa, köra äl-test eller något annat kommande cykel.

Ska bara njuta av semestern och dricka kallt vitt vin under ett parasoll och försöka släppa allt som har med bebisverkstad att göra. Faktiskt tappat orken. Och hoppet.

Jag är som du, highly sensitive..men ändå överlistas jag ibland. Min symtom vid graviditet har dessutom varierat. Den första gav extremt ömma bröst redan en vecka före bim, den andra kände jag noll, nada, tredje och fjärde gången kände jag som en sjukdomskänsla på ÄL+4-5 vilket måste varit när ägget fäste, nu femte kände jag bara en helt annan känsla av molvärk som satte igång på ÄL+8, kände ingenting i bröst osv. Illamående har alltid kommit ca 2 veckor efter BIM för mig i alla graviditeter. Inga konstiga flytningar heller, 

Eftersom det ändå synts nåt på två test nu så tror jag du är gravid!

Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.