Inlägg från: bluebird6 |Visa alla inlägg
  • bluebird6

38+ och försöker bli gravid.

Nykär15 skrev 2017-04-19 19:10:15 följande:
    Jo blod kollar man ju efter VARJE JÄKLA GÅNG...men samtidigt blir jag inte ett dugg rädd när det rinner där ere för det kommer stötvis mängder med klägg från Lutinus som jag tar. Men det är tack o lov kritvitt!

Kände en trötthet sista veckan innan BIM, började nog på äl+6, sen kom molvärken krypande först på äl+8, brösten kände jag ingenting i, först nu är de ömma, precis som det brukar för mig.
    Hej Nykär. Tror inte ens jag gratulerat till plusset. GRATTIS!!! 
    kikar in här hos er med jämna mellanrum men har inte orkat skriva. 

Fortf inte fått tid för en utredning och mensen har hunnit komma 2 ggr sedan senaste MA. Så det är skönt att vara inne här och läsa att det faktiskt går. 

Iom att mensen kom igång rätt bra efter skrapningen så räknade jag på Äl och körde igång med progesteronkrämen och RR denna gången iaf så får vi se. Funderar nästan på att vända mig Privat, trots bra bemötande på vanliga gyn. Vet att de är grymt överbokade så om jag ska få en tid innan alla ägg skrumpnat känns det just nu rätt ovärt allting.. 

oj vad deppigt det blev men så är det ibland.
    Äl idag tror jag.. 
    så det är bara att börja vänta igen.. Alltså jag är inte orolig för att inte bli gravid men jag vet inte om jag fixar ett MF eller MA till.. Känner mig så besviken på min egen kropp och den där känslan av misslyckande blev inte bättre efter 4:e gången heller. 

Nä, lägga mig här ni innan jag förstör hela grattishälsningen;) 
  • bluebird6
    Rosenlarv skrev 2017-04-19 22:35:03 följande:
    Förstår hur du känner. Hade ju mitt andra mf/ma nu i rad. Hade även två innan mitt första barn. Ge inte upp! Rätt vad det är funkar det! Känner att jag måste tänka så själv. Du vet ju att du kan få barn och har lätt för att bli gravid. Kommer inte ihåg men har du kollat ditt tsh-värde? Eller om du har något myom eller liknande?
    Morrn. 

Vi hade två tidiga mf sep- 15 och sedan jullovet - 16. 
    Sedan hände ingenting alls på ett tag, mensen började krångla och jag hade massa smärtor i tjej magen så att säga. Då upptäckte de en dermoidcysta på v äggledare. 
    så röntgen och massa prover togs innan de opererade. Så att vi inte fått behålla de barnen var tydligen inte konstigt, då kroppen kan reagera på alla möjliga vis. 

Skulle på utredning iom ålder och att det krånglat innan, men då plussade jag i aug-16. Lite tjock, så de kollar ju de värdena vid inskrivning då. De var jättefina, inga av värdena var något som oroade Bm.
    MA i okt-16. Fostret dött i v 8. 

Sedan plussade jag ju på julafton. Ma upptäckt på v. 11. Samma där, vi hinner se hjärtat slå och sedan händer något. 
    Blir så less. 

Vi har ju en son sedan innan, men vi vill så gärna ha ett syskon iaf. Men sak få hjälp ifall vi blir gravida igen. Läkaren sa att jag ska bara ringa så fort jag plussar så fixar de till läkemedel. vad jag nu får? och vad ska man se till att få, tänker jag? 
  • bluebird6
    Nykär15 skrev 2017-04-20 08:24:23 följande:

Kan de inte skriva ut det innan så du har när du plussar om det är helg/semester mm? Jag får ju Lutinus (progesteronvagiatorer) och Trombyl (blodtunnande för att minska risken för blodproppar i moderkakan). Och sen äter jag ju Levaxin och det tror jag ju är vad som var felet sist för oss...att mitt TSH var för högt. Så nu kollar jag det ju var 4:e vecka, men privat då VC inte ens kallat för omtagning än fast de fick remissen för tre månader sen, så de litar jag inte på ett dugg. 

Men är du säker på att du tog TSH vid inskrivningen? Är ju trots allt inte ett prov BM brukar ta utan det brukar man få ta på VC och inte via BM. Och om du tog det, vad låg det isf på?

Jag antog bara att det är det provet hon tog för att mäta sköldkörtelfunktionen? Är det inte samma?
    jag är överviktig och då kollar de det. Låg ämnesomsättning kan ju tex vara ett symptom på hypoteros eller vad det heter. Så båda graviditeterna har jag lämnat prover direkt när jag varit hos bm. och sedan nästa gåns jag skulle ta prov inför kub och så.

Är det inte sådana prov du menar?  Kommer inte ihåg vad de låg på men som sagt inget hon reagerade på alls. 

De var inte så pigga på det. Sist jag var på gyn så var det så mkt folk så när jag skulle ha mitt samtal med sköterskan efter läkarbesöket så fick jag ha det i ett kontorsrum, där någon var i angränsande gynundersökningsrum. 

De sa bara att nästa gång hör du av dig när du plussar så får du hjälp.
    Lagom kul när man går hem och börjar läsa att många av medicinerna går att ta i förebyggande syfte. 

jag får väl orka ta tag i att ringa privat. 
  • bluebird6
    Rosenlarv skrev 2017-04-20 08:46:18 följande:
    Jag bor ju i Stockholm men för mig har inte detta med privat eller inte varit något problem. Här finns massor med privata alternativ som ändå är landstingsfinansierade, dvs vanlig patientavgift. Åtminstone för att kolla hur det ser ut efter missfall och få eventuell hjälp med mediciner för att förhindra missfall. Jag går privat och har fått pergotime, trombyl och vitaminer utskrivna plus flera extra vul när jag var gravid utan att betala mer än vanliga patientavgifter. Det här är alltså inte kopplat till mödravården utan en helt fristående klinik. Om jag sen skulle välja att starta ivf på samma klinik utgår jag ifrån att det skulle kosta mycket mer eftersom särskilda regler gäller då. Men för det du bluebird behöver hjälp med borde det finnas många alternativ. Var i Sverige bor du bluebird?
    jag bor i Lidköping. västra götaland så utbudet är inte hur bra som helst. 

Nu tycker jag iofs att jag fått bra bemötande efter alla svängar med magsmärtor, operationer och MA. Extra vul när jag velat och så.

Men just detta kändes det som att de inte ar så oroliga för. Liksom, var glad att du blir gravid. 
    Förstår ju att det är vardagsmat för dem, men det är ju min hårda verklighet. 

Pergotime, trombyl och vilka vitaminer? Är det sådant man kan äta utan att ha gjort en utredning? 

Tack för alla fina svar & pepp.. Hjärta
  • bluebird6
    Nykär15 skrev 2017-04-21 08:13:03 följande:

Försök ta reda på vad ditt värde låg på, det stämmer att det är de proverna så det är ju bra. Men "vanliga" vårde anser att det är ok med ett TSH på upp mot 4. Men i fertilitetsvärlden vill man det ligger under 2 för att bli gravid och att graviditeten ska må bra. Men går ju boka privat provtagning på ex Werlabs för flera prover, kostar en slant med då får man ju alla provsvar direkt och behöver inte genomgå en lång process. 

bluebird6 skrev 2017-04-20 19:10:59 följande:
    jag bor i Lidköping. västra götaland så utbudet är inte hur bra som helst. 

Nu tycker jag iofs att jag fått bra bemötande efter alla svängar med magsmärtor, operationer och MA. Extra vul när jag velat och så.

Men just detta kändes det som att de inte ar så oroliga för. Liksom, var glad att du blir gravid. 
    Förstår ju att det är vardagsmat för dem, men det är ju min hårda verklighet. 

Pergotime, trombyl och vilka vitaminer? Är det sådant man kan äta utan att ha gjort en utredning? 

Tack för alla fina svar & pepp.. Hjärta

Vad kul, jag åker till Lidköping idag Glad vi har säsängsplats på Krono Camping!

Jag bor ju i Göteborgstrakten, har bra tips på vart du kan få snabb hjälp där om du kan tänka dig att åka en liten bit?

Trombyl kan man antingen ta hela cykeln innan man blir gravid, vissa hävdar att man kan få små proppar redan när ägget fäster in. Medan andra säger att det gör det svårare för ägget att faktiskt fästa. Jag har provat äta hela tiden, men förra månaden hade jag paus inför IVF-start men blev ju spontant gravid och då började jag direkt när jag fått plus i stället med den. Den är receptbelagd och inte många läkare som bara skriver ut den, man bör gå igenom hälsostatus och ta ett koaguleringsprov först eftersom den är blodtunnande.

Pergotime skrivs inte ut längre, nu är det Letrozol som gäller. Det stimulerar ju äggtillväxt och att man ska få ÄL, kan även ta en Ovitrelle för att säkert ägglossa, men då måste man först följa upp äggen med VUL för att se om de är mogna. Oftast kör man Letrozol utan Ovitrelle i början beroende på om man har egen ägglossning eller inte. Allt bedöms ju individuellt.

Vitaminer kan man ju däremot ta!

Jag har hela tiden tagit inför och nu som gravid:

E-vimin (stark E-vitamin som stärker slemhinnan, finns säkert receptfria svagare man kan ta)
    Magnesium
    Folsyra
    Järn
    Zink
    Multivitamin 

Sen tag jag då Trombyl dagligen och Lutinus (progesteron) för att hjälpa till hålla kvar graviditeten när man väl blivit gravid. 

Finns kräm att ta ProgesterAll i stället för Lutinus efter ÄL då Lutinus med är receptbelagt. 

Hoppas det gav lite svar!

Jag får ringa Bm på måndag och kolla. 

Okej, några av medicinerna verkar ju relevanta för mig. Ägglossning och bli gravid har ju hittills fungerat klockrent, det är ju sen det går fel. Får jag se ett hjärta slå en gång till och sedan dö så går mitt hjärta i tusen bitar. 

E vitamin ( hur stark då?)
    Folsyra äter jag.
    Mitt järnvärde är konstant över 130 så extra järn kan nog kvitta. 
    Magnesium får jag kika på.
    Zink är det på eget bevåg? 

Som sagt smörjer jag ju med progesterall denna period. Det ger ju det en liten extra knuff ifall om det är så "enkelt" 

Tack för snabbt svar. 

Vad spännande med Krono campingen. Förstår er.. Bästa staden och bästa campingen fast just nu är det halv storm så hoppas ni står i lä ;) 

Ha en bra helg...
  • bluebird6

Usch, jobbig dag idag (helgen med) 

Första plusset i aug-16 skulle gett utdelning ca 30/4 om allt hade fått gå  bra. 
    Snitt för min del så ca 7-10 dagar innan vilket är typ nu denna helgen.. 
    Konstigt att alla sådana datum sitter inristade i hjärtat. 

Senaste grav skulle det varit Rul 3/4 och 2 dagar efter var det .v 20. Den veckan var också tuff. Man har ju skrivit in alla besök hos bm, Rul och kub. 
    Och jäklar vad jobbigt att passera dem. 

iaf så har vi ju bestämt oss för några sista försök. Så hoppas på 5:e gången gillt nu. Legat i som små duracellkaniner typ sedan mensen tog slut. :) 

Får hoppas det ger utdelning.. 

ha en bra helg. 

• bluebird6
    Nykär15 skrev 2017-04-22 10:46:07 följande:

Jag som gravid mår just nu svinilla, pausat från att sätta upp ett förtält i storm, ligger och bara försöker andas, v 6+3 idag och ca 6-7 veckor kvar minst att må så här...har mått kass till v 17 andra ggr, så kan vara 10 veckor till..,.

Skönt att det har mojnat lite så här på kvällen. Har nid et bra? Stannar ni bara helgen?

Kan rekommendera Pinchos i sommar när ni är här. Öppnade i april här i stan och de som varit där har varit supernöjda:)

Igår fick mannen nog efter 3 dagar på raken mys (avelstjur och grejer var det tal om ;) ) så det fick bli kramkalas istället.
    Får mysa vidare och hoppas på träff någon dag innan mens iaf. Inga ÄL test hemma eftersom vi inte visste hur vi skulle göra. 

Ha en fortsatt bra helg. 
  • bluebird6
    Nykär15 skrev 2017-06-02 10:43:30 följande:

Inskrivning och UL idag, allt såg bra ut, är v 12+2 men mätte 12+5 men dateras om först efter RUL om liten är större då med. Kommer få extra tillväxt-UL och flödeskontroll på slutet då jag är 40+ och även sättas igång en vecka tidigare än annars om det inte startar självmant, tror dock det startar före BF, aldrig gått över.

Underbart Nykär. 

Hoppas få dela den känslan någon gång till. 

Iaf, tror att jag fick en svag skugga idag på ÄL+9 (varit helt blankt de 2 andra morgnarna, men nu var nåt där) Graviditetskollens stickor. 

Men nu till vad jag vill ha hos gyn på måndag?
    Det var ju precis detta vi pratade om att jag skulle plussa på helgen och behöva vänta med att sätta in medicin till måndag. Men jag smörjer ju iaf med progesterall (slutade inför mens i förrgår kväll, men nu kan jag väl smörja på?) 

Alltså trodde aldrig mer jag skulle få plus efter alla vändor och vi har fortf inte fått vår utredning, utan bara att vi ska få hjälp vid nästa plus. 

HJÄLP, det verkar ju vara nu. Säg att ni ser med?
    Så här tidigt innan mens så är det lika bra att vänta med digitalt va? Mens beräknad inom 5 dagar
  • bluebird6
    Milou3 skrev 2017-06-03 06:38:55 följande:
    Japp ser :) vet inte hur gravidkollens stickor är rent känslighetsmässigt men jag skulle nog vänta med digitalt 2-3 dagar och fortsätta testa med gravidkollens för att se att det ökar.

Grattis!
    Hej igen;) 

Alltså jag trodde jag såg i syne 5.30 i morse när jag kisande kollade.
    Sist när jag plussade på julaftons morgon så var strecket lika svagt fast då var jag Äl+18 så jag hoppas detta så här tidigt är ett bra tecken? 

Shit så nervös. Och så behöva vänta tills måndag för att få recept av gyn.
    Vill inte att det går fel denna gången. 

Svårt att känns glädje. 
    2 tidiga MF i rad slutet av -15 (aug & dec)
    sedan belv jag inte gravid alls i början av 2016 och de upptäckte då en stod dermoidcysta på ena äggledaren som bråkade. Opererades maj-16. 
    Plussade aug- 16. Ma i okt
    Plussade senast julafton, Ma i feb

och så plus nu 4 månader senare igen. 

Kan inte känna minsta gläde utan är bara isande kall. Liksom vill ta fast forward några månader. Inte sitta på inskrivning hos Bm, tjata om min vikt, bestämma alla prover, tid för kub och Rul för att sedna bli snuvad på konfekten igen liksom. 

Vet inte vad som är värst: att inte plussa alls eller att plussa och sedan börja blöda. Eller upptäcka på kontrollvulen man får när det har krånglat att litens hjärta slutat slå..

Oj det blev långt. sorry , mkt som snurrar i skallen. 
  • bluebird6
    Milou3 skrev 2017-06-03 07:15:17 följande:

Förresten, vad var det som gjorde att du testade? Nyfikenhet eller symptom eller båda? :)

Låter skumt, men för typ 4 dagar sedan, alltså ÄL+ 5-6 (inte riktigt koll) så isade det i mina bröst, alltså inte känns något liknande sedan jag väntade vår son-08 (vi har försökt ett tag kan jag säga) 

Så då tänkte jag att jag får nog börja testa för skojs skull i torsdags morse Äl+ 7 ca (helt blankt), igår morse (helt blankt) och så idag den där skuggan på stickan. Men iom att skuggan var lika stark idag (äl+9) som när jag plussa 4 dagar efter mens sist, så tog jag mitt sparade digitala. Med resultatet nedan ;)

Nu hoppas jag bara att det inte bara blir detta utan att det håller sig över BIm osv:)
    Men de isande brösten har jag inte känt någon av de andra ggr vi varit gravida så jag hoppas det betyder något. 

Sedan till vad vi ska få för hjälp? Jag vet inte riktigt då de inte vet varför jag förlorat fostren de andra gångerna.
    Definitivt hormoner iaf och ev något blodförtunnande?! jag kan inte sånt och har ju som sagt inte varit i kontakt med gyn sedan senaste skrapningen.
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.