Inlägg från: Nykär15 |Visa alla inlägg
  • Nykär15

38+ och försöker bli gravid.

wa76 skrev 2017-05-05 19:13:21 följande:

Var på KUB idag och fick 1:158 för Downs syndrom. beta hCG drog ner resultatet mest, låg på 44,7 :( Nackspalten var bra - 1,32 och PAPP-A var 0,361.). Usch vad orolig jag blev. Nu fick jag höra att jag kan lämna blodprov för NIPT, MEN man kan bara göra det på mån-ons och bara mellan kl 8-11. Hur sjutton ska jag ta mig ledig från jobbet igen? Det går bara inte. Veckan som kommer får jag absolut inte vara borta en endast förmiddag och tidigaste skulle ju vara måndag den 15 maj. Sedan vänta på svar i typ 10 dagar till. Jag blir galen.Har så mycket på jobbet, kom hem nyss  därifrån (kl 7 på kvällen), helt slut och ledsen.

Låter ändå inte jättefarligt med tanke på att det var blodprovet som drog ner, stort plus att navkdpalten var bra. Förstår du vill göra NIPT, hade jag med velat göra. Det går inte förklara för någon på jobbet så de förstår att du verkligen måste? Eller i värsta fall, sjukskriv dig!

Det kommer bli bra, bäbisen är garanterat frisk <3 kram
  • Nykär15
    Monchichi skrev 2017-05-05 19:11:20 följande:

Nykär: Tack för länken!

Too tiki: Trist att se minus, men jag tycker du gör rätt i att vänta några dagar och testa då. ÄL +9 låter tidigt.

Elise39: Nej vad synd att två ägg inte klarat sig, hoppas på det sista nu! Men det finns ändå ett hopp om de vill försöka med 5-dagarsodling.

Hemflyttad: Tråkigt med mens, men bra inställning tjejen! Mot nya chanser och mål! Heja!

Beedoll: Tråkigt om simmarna tagit skada av värmen, men hur kan ni veta att det är det som påverkat? Hoppas på bättre lycka nu när ni eliminerat ett hinder.

.

Här händer inte så mycket nu. Jag väntar och väntar på första rörelserna. Vissa oroliga tankar finns att det hänt något illa och därför känner jag inget. 17 veckor imorgon.

Förstår tankarna är jobbiga i väntan på rörelser, men du ska se att allt är bra <3 har du känt tidigt innan? Kanske går att få lyssna på hjärtljud hos bm?

Jag får ett ul på inskrivningen v 12+2, känns skönt, efter det blir det väntan på RUL, men jag har en doppler som jag hoppas kan lugna mig under den tiden om jag inte känner något.
  • Nykär15
    Anonym (Sanna) skrev 2017-05-07 08:54:25 följande:

Milou: Nu hinner det bli fyra dagar senare så jag struntar i det denna månad.

Låter ut som en bra plan med soffmys.

Jag började på cd5 denna gången jag blev gravid, hade inte en tanke på det innan...
    Mamma02 skrev 2017-05-07 08:58:12 följande:

Hej igen

Jag plussade i slutet av februari o är nu i v.14 o allt känns bra. Har gjort kub testet o det var bra.

Grattis!! Vad skönt allt såg bra ut på kub med!
  • Nykär15
    babba74 skrev 2017-05-07 11:38:54 följande:

Hej!

Är det okej att hoppa in i här? Jag är 42 år, i januari fick vi avbryta en graviditet i v14 pga att bebisen hade en kromosomavvikelse. Mensen kom tillbaka i februari och vi har försökt sen dess. Har precis fått mens igen, lika jobbigt varje gång.

Välkommen hit! Så hemskt med avbrytandet :( förstår det är tufft. Vi ska göra NIPT om två veckor...så nervös. Gjorde ni kub eller NIPT?
    Lindosa skrev 2017-05-07 12:12:34 följande:

Hej! Jag hoppar in här! Jag är 27 årig vi har börjar försöka att blir med barn sen september 2016 och och jag blev gravid i slutet av december. Nyheten var för oss största lyckan!! Jag var gravid till vecka 12. I Februari har fått reda på att jag hade ofostrigt graviditet:(. Jag vad så chokad. Varför händer det så just mig som älskar barn och vill ha mitt eget barn. Jag fick 10 st cytotec för att allting ska komma ut men jag hade ändå rester kvar ändå. Då den enda alternativ som jag hade kvar enligt gynekologen är att blir skrapad. Den 6 april har jag skrapats och för 4 dagar sen fick jag min mens. Jag vill bli med barn. Har hört och läst många hemaka berättelser men också fina berättelser. Finns det en chans att blir gravid igen? Jag vågar inte försöka igen. Har ni några tips? HjäLP

I denna tråden är vi över 38 år, som det framgår av trådens namn :) vi har ju lite svårare generellt att bli gravida och behålla en graviditet fullgånget, därav att vi samlas här.

Förstår det var en chock för er...man måste våga bli gravid igen för att kunna nå fram till ett barn, så tänker jag...
  • Nykär15
    Rosenlarv skrev 2017-05-08 07:06:15 följande:

Fick mens fredag kväll/natt och började i morse med Pergotime som jag fick utskrivet i höstas. Blev inte av förrän nu pga ma och sen tidigt missfall. Får se nu vad detta ger. Hoppas nu att jag slipper besvärliga biverkningar. Ska försöka få tag på min läkare i dag. Hon har lovat att jag skulle få komma in vid äl för otrivelle men på senaste tiden har hon varit om omöjlig att få tag på:(

Jobbigt med mens men skönt vara igång med Pergotime gissar jag, hoppas det ska göra susen för er! Knepigt med läkaren, men bra du försöker nå henne redan nu så borde hon kunna boka en tid? Har de ingen reception du kan boka via? Man brukar ju kolla äggen nån gång CD10-12. 
    Milou3 skrev 2017-05-08 07:15:21 följande:
    Nej vad trist med mens :(

Finns det ingen annan läkare du kan komma till ist?

Själv testade jag nyss negativt på ett äl-test. På CD 9 så äl verkar dröja eller utebli ( hua, ta i trä att den inte uteblir) har noll känningar på att äl är ens i krokarna. Extremt lugnt i magen faktiskt. Vilket är såå typiskt då sambon äter både zink och RR och vi nu har sex varannan dag. Håll tummarna att min äl bara "stabiliserats" med RR och kommer runt CD 14. Efter uttag av Mirena så har jag haft rätt tidig äl runt dag 10-12. Har någon här märkt den månaden ni inte hade äl? För RR sägs ju förstärka äl, inte ta bort den!

Usch, skitnojjig nu att så är fallet.

Tidigt än, den kommer nog ska du se. Jag har ofta haft rätt snabb stegring och helst med RR, först inte känt nåt och när det väl börjat så har den kommit inom nåt dygn. 

Här har jag börjat ställa in mig på nästa UL, nästa torsdag. Det är ändå skönt att ha något att räkna ner till som inte är alldeles för avlägset. Är rädd såklart för UL, kommer nog alltid vara det efter det sist....så synd, man är så skadad av sina erfarenheter att det inte går njuta fullt ut som med första barnen...då var allt så självklart, minns jag var nojjigare med sonen, kan man få ett så fint och friskt barn till liksom?
    Men nu, vågar inte tro något alls ju...njuter på ett sätt av varje dag jag får vara gravid och kommer längre, men innerst inne bor de mörka tankarna...önskar så jag kunde spola fram tiden några veckor! Vecka 8+5 idag. 

• Nykär15
    Milou3 skrev 2017-05-08 08:08:47 följande:
    Men det går ju i en hiskelig fart ändå för dig! Tycker jag som inte är gravid. Tycker du nyss plussade ju :)

Jag förstår absolut oron. Men inte långt till v. 13-14 då missfallsrisken sjunker abnormt mycket :)

Ang äl så verkar jag haft en seg stegring tidigare. Förhoppningsvis hjälper RR mig att justera det nu.

Och fortsätter vi ligga varannan dag så borde vi ändå maxat chanserna :)

Jag vet hur det är, när andra är gravida går deras tid väldigt fort..men kan lova dig, när man är det själv så går den sjukt långsamt, långsammare än all den väntan som var innan från mens till ÄL och från ÄL till BIM. 

Jag vet att jag närmar mig de magiska veckorna som man bara längtar efter...men sist dog ju liten precis på målsnöret (12+2), så har svårt att slappna av inför den veckan. Men min BM kommer göra UL på inskrivningen och den dagen är jag exakt på 12+2, så får hoppas jag blir lugnare efter det. Då kommer vi även ha fått svar på NIPT...och det är ju den grejen med, man ska ju klara av att vänta på det provsvaret...få domen om vårt gryn är friskt med....hua, så många jobbiga steg att ta sig igenom...

• Nykär15
    Milou3 skrev 2017-05-08 08:34:52 följande:
    När kommer du göra NIPT? Och hur är det med illamående och tröttheten nu?

Ska ta proverna för NIPT nästa torsdag, så det är ganska snart iaf. Då gör man först ett UL igen så man ser att bäbisen är i rätt storlek för veckan med. Kommer alltid vara rädd för ul framöver känner jag...

Jag mår mycket bättre eftersom jag äter Postafen morgon och kväll, får en helt normalt fungerande vardag när jag tar dem, så skönt! Tröttheten går ju inte komma ifrån däremot...men försöker vila lite på em när jag kommer hem, när barnen är hemma blir det vila efter middagen. 

• Nykär15
    Rosenlarv skrev 2017-05-08 09:12:57 följande:
    Stort grattis förresten till lyckat vul! Du kan ju be om lergigan. Ska ge mindre trötthet och funka bättre vad jag hört.

Ja jag ska diskutera det med BM när jag är på inskrivning, men är först v 12+2 då vi inte hittade nån tid som funkade innan dess. Drog hälsobiten lite fort på telefon eftersom det är tredje barnet känns det nästan lite fånigt, helst som jag var på en inskrivning förra året. Jag får UL efter inskrivningen med, som hjälp för att försöka slappna av...är ju på inskrivning samma dag som liten dog sist, så är psykiskt en jobbig dag att ta sig förbi...

Har dock hört att vissa blir ännu tröttare av Lergigan? Jag brukar må bättre framåt v 15-17..får se om jag fortsätter med dessa eller om hon tycker jag ska byta...

Det med cykellängder och vad som är bra har jag hört detta om: 

För kort cykel med för tidig ÄL, då är äggets alla skikt inte helt mogna ännu (tror de säger när ÄL sker före CD10)

För lång cykel med sen ÄL, då börjar slemhinnan bli mindre mottaglig och "gammal" förklarare en klinik för mig. Så då har ägget svårare att fästa in bra. Tror det var när man närmade sig ÄL vid CD19-20 som de sa, 

Så är väl alltid optimalt få ÄL nånstans i spannet däremellan då gissar jag Glad

• Nykär15
    Milou3 skrev 2017-05-08 09:21:39 följande:
    Va skönt att du hittat nåt som funkar mot illamåendet!

Testade allt möjligt när jag var gravid med sonen men inget som hjälpte helt hundra och blev ist ännu tröttare av medicinen. Tror jag åt Lergigan comp, men Postafen kanske är bättre :)

Haha så sjukt hur detta med sperma har ändrat betydelse. Från tidigare ha tyckt det varit nåt slajmigt som blött ner trosorna och luktat klor till att fullkomligt njuta av att se spår av sperma från kvällen innan :)

Jo det är skönt att det funkar. Båda sorter sägs göra en trött, och jag tror inte Postafen är bättre, men är ju mindre ämnen i den eftersom den är receptfri, så tänker att den då kanske är snällare. 

Jo sperma är en viktig och uppskattad del i detta, annars hade det ju inte blivit några små Hjärta

• Nykär15
    Hemflyttad skrev 2017-05-08 12:35:59 följande:
    Tråkigt med mens men bra att kroppen har kommit i ordning igen! Hoppas du lyckas få en tid, ska du göra VUL då för att kolla när du ska ta ovitrelle? De flesta som tar pergo tar väl inte ovitrelle, så du får säkert en bra ÄL även utan ovitrelle om det skulle bli så.
    Milou3 skrev 2017-05-08 07:15:21 följande:
    Själv testade jag nyss negativt på ett äl-test. På CD 9 så äl verkar dröja eller utebli ( hua, ta i trä att den inte uteblir) har noll känningar på att äl är ens i krokarna. Extremt lugnt i magen faktiskt. Vilket är såå typiskt då sambon äter både zink och RR och vi nu har sex varannan dag. Håll tummarna att min äl bara "stabiliserats" med RR och kommer runt CD 14. Efter uttag av Mirena så har jag haft rätt tidig äl runt dag 10-12. Har någon här märkt den månaden ni inte hade äl? För RR sägs ju förstärka äl, inte ta bort den!
    Tycker det låter positivt att du inte fått utslag än! Bara fortsätta med varannan dag, det blir helt perfekt.

Jag misstänker att jag inte hade ÄL i december, då trodde jag att jag hade ÄL runt dag 10 och fick sedan mensen dag 19. Jättekonstigt. Aldrig hänt tidigare eller senare. Blev gravid månaden efter.Usch, jobbigt med den där oron... Du får försöka hålla katastroftankarna borta och låta tiden gå. Snart är du där! Det var så oerhört ovanligt det som hände förra gången, och den här gången har du koll på dina värden. Att få se hjärtat slå tidigt är ett mycket bra tecken. De allra flesta missfall sker ju långt innan v. 12.

Jo jag vet...men eftersom hjärtat slutade slå efter v 12 sist..när man borde känna sig tryggare, så funkar det inte för mig att lugna mig med att det är så...hade ju sett ett hjärta i v 7+3 den gången och hjärtat slog ju bara några dagar innan KUB. Sen var det tyst...vet att jag sista dagarna inte hittade med min doppler, men tänkte att liten hade gömt sig och det var ju svårt hitta hjärtljuden så tidigt med intalade jag mig, trots att jag hade hört dem flera gånger...så minns jag sa i väntrummet att min fasa är att den är död...och så var den det. 

Men jag tar en dag i taget, det jobbiga är att jag bara vill att dagarna kan gå så jag får lägga mig och vakna till en ny dag. Har svårt koncentrera mig på jobbet och vara helt närvarande i saker jag gör....men dagarna rullar på, så jag vet att snart är vi framme vid nästa UL, sen är det bara två veckor plåga kvar på provsvar och till det sista UL:et...

Så glad jag har er här, som orkar med en...man kämpar så för att bli gravid, när man väl är det så är det skitjobbigt det med...rädslan är så galet stor. Önskar av hela mitt hjärta att vi får träffa vår bäbis i december ju Hjärta

Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.